On peut alors envisager des scénarios prédéfinis, où le diagnostic est fait entièrement par le tuteur intelligent, mais que celui-ci ait été créé et paramétré en amont par des enseignants non-spécialistes, La seconde approche consisterait à investir les intelligences artificielles qui disposent d'outilsauteurs, 1999. ,
The Cognitive Tutor Authoring Tools (CTAT): Preliminary Evaluation of Efficiency Gains, Intelligent Tutoring Systems, pp.61-70, 2006. ,
Le modèle et son phénoménographe, ASTER, vol.48, pp.15-38, 2009. ,
Quelles activités expérimentales avec les ordinateurs dans l'enseignement des sciences?, vol.8, pp.55-79, 1989. ,
Etayage de l'activité de conception expérimentale par un EIAH pour apprendre la notion de métabolisme cellulaire en terminale scientifique. Manuscrit de thèse non publié, 2017. ,
Intelligent Tutoring Systems, Journal of Intelligent Systems, vol.26, issue.4, pp.717-727, 2017. ,
, Didactique des sciences et démarches d'investigation. Références, représentations, pratiques et formation. L'Harmattan, 2012.
Conception d'un EIAH à destination du programme Savanturiers : difficultés engendrées par une approche inductiviste de la spécification des besoins. Actes de la 3 ème conférence Ecole et Technologies de l'Information et de la Communication, pp.27-29, 2018. ,
Physical and virtual laboratories in science and engineering education, Science, issue.6130, pp.305-308, 2013. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00990360
Co-élaboration de connaissances nouvelles: du modèle théorique à ses outils technologiques, p.23, 2016. ,
Learning by creating and exchanging objects: The SCY experience, British Journal of Educational Technology, vol.41, issue.6, pp.909-921, 2010. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00948739
Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning Through Technology and Curriculum Design, Journal of the Learning Sciences, vol.8, issue.3-4, pp.391-450, 1999. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190609
Design and Reflection Help Students Develop Scientific Abilities: Learning in Introductory Physics Laboratories, Journal of the Learning Sciences, vol.19, issue.1, pp.54-98, 2010. ,
, Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, vol.2016, issue.2, pp.2241-9152
L'expérimentation assistée par ordinateur, aide et obstacle en travaux pratiques de biologie au lycée. Carrefours de l'éducation, pp.118-128, 2004. ,
From Log Files to Assessment Metrics: Measuring Students' Science Inquiry Skills Using Educational Data Mining, Journal of the Learning Sciences, vol.22, issue.4, pp.521-563, 2013. ,
Scaffolding a complex task of experimental design in chemistry with a computer environment, Journal of Science Education and technology, vol.23, issue.4, pp.514-526, 2014. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00948735
Regards croisés sur les curriculums et les pratiques en France et au Québec, Saint Lambert, 2018. ,
Enhancing skill in constructing scientific explanations using a structured argumentation scaffold in scientific inquiry, Computers et Education, vol.91, pp.46-59, 2015. ,
Internet Environments for Science Education, 2013. ,
Authoring intelligent tutoring systems: An analysis of the state of the art, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.10, pp.98-129, 1999. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00197339
A Framework for Supporting Metacognitive Aspects of Online Inquiry Through Software-Based Scaffolding, Educational Psychologist, vol.40, issue.4, pp.235-244, 2005. ,
Knowledge Building: Theory, Pedagogy, and Technology, Cambridge Handbook of the Learning Sciences, pp.97-118, 2006. ,
A Large-Scale Evaluation of an Intelligent Discovery World: Smithtown, Interactive Learning Environments, vol.1, issue.1, pp.51-77, 1990. ,
,
Belvedere: Engaging students in critical discussion of science and public policy issues, Proceedings of the 7th World Conference on Artificial Intelligence in Education, pp.266-273, 1995. ,
The Andes physics tutoring system: Lessons learned, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.15, issue.3, pp.147-204, 2005. ,
Students' reflection on experimental design during an innovative teaching sequence with Labbook, Proceedings of the European Science Education Research Association (ESERA) Conference, pp.12-24, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01278747
Learning Life Sciences: Design and Development of a Virtual Molecular Biology Learning Lab, Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, vol.25, pp.281-300, 2006. ,