Design-Based Research and Educational Technology: Rethinking Technology and the Research Agenda, Journal of Educational Technology et Society, vol.11, issue.4, pp.29-40, 2008. ,
Analyse d'un outil de décision mobilisé dans la conception d'un EIAH, Actes de la 8ème conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.382-385, 2017. ,
Conception d'un EIAH à destination du programme Savanturiers : difficultés engendrées par une approche inductiviste de la spécification des besoins, Actes de la 3 ème conférence Ecole et Technologies de l'Information et de la Communication (ETIC3), 2018. ,
Vers des intelligences artificielles pour l'enseignement du raisonnement scientifique, Actes du Séminaire Inter-Laboratoires sur l'Education Scientifique et Technologique, 2019. ,
L'ergonomie orientée enfants. Concevoir pour le développement, 2015. ,
Learning by expanding: An activity-theoretical approach to developmental research, 1987. ,
Design and the Social Sciences: Making Connections, 2003. ,
Analyse de la distribution en conception par la dynamique des objets intermédiaires, pp.135-154, 1998. ,
Les démarches d'investigation scientifique et de conception technologique, Regards croisés sur les curriculums et les pratiques en France et au Québec. Saint Lambert, 2018. ,
Impact of a student-teacherscientist partnership on students' and teachers' content knowledge, attitudes toward science, and pedagogical practices, Journal of Research in Science Teaching, vol.51, issue.1, pp.84-115, 2014. ,
Pépite, un système d'assistance au diagnostic de compétence, 2000. ,
La coordination par les objets dans les équipes intégrées de conception de produit, Coopération et conception, 1996. ,
Éléments pour une sociologie des processus de conception, Sociologie du travail, vol.40, issue.3, pp.291-316, 1998. ,
Integration of technology in the design of geometry tasks with Cabri-Geometry, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.6, issue.3, pp.283-317, 2002. ,
Knowledge Building/Knowledge Forum®: The Transformation of Classroom Discourse, New Science of Learning, pp.485-501, 2010. ,
Designing the Knowledge Integration Environment, International Journal of Science Education, vol.22, issue.8, pp.781-796, 2000. ,
, Internet Environments for Science Education. Abingdon-on-Thames, 2013.
A Framework for Supporting Metacognitive Aspects of Online Inquiry Through Software-Based Scaffolding, Educational Psychologist, vol.40, issue.4, pp.235-244, 2005. ,
Recherche collaborative orientée par la conception. Education et didactique, vol.9, pp.73-94, 2015. ,
Knowledge building environments: Extending the limits of the possible in education and knowledge work, Encyclopedia of Distributed Learning, pp.269-272, 2003. ,
WISE Science: Web-Based Inquiry in the Classroom, 2009. ,
Institutionnal ecology, 'Translations' and Boundary objects: amateurs and professionals on Berkeley's museum of vertrebate zoology, Social Studies of Science, vol.19, pp.387-420, 1989. ,
Computer Science and Educational Software design -A Resource for Multidisciplinary Work in Technology Enhanced Learning, 2011. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00948805
Utilité, utilisabilité, acceptabilité : interpréter les relations entre trois dimensions de l'évaluation des EIAH, Actes de la conférence the Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.391-402, 2003. ,
De l'objet intermédiaire à l'objet-frontière, vol.1, pp.51-72, 2009. ,
Developing Sixth Graders' Inquiry Skills to Construct Explanations in Inquiry-based Learning Environments, International Journal of Science Education, vol.28, issue.11, pp.1289-1313, 2006. ,