Measuring goal involvement in specific achievement situations: Development and validation of a 6-goal questionnaire - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée Année : 2019

Measuring goal involvement in specific achievement situations: Development and validation of a 6-goal questionnaire

H. Le Bars
  • Fonction : Auteur
A. Pineau
C. Gernigon

Résumé

IntroductionCurrently, there is a growing interest regarding the dynamics of achievement goals and its consequences on motivational patterns, which urges researchers to focus more and more on states of goal involvement.ObjectiveBased on Elliot, Murayama, and Pekrun's (2011) 6-goal framework, this research aimed to develop and validate a state-like form French Achievement Goal Involvement Questionnaire (FAGIQ-6).MethodFirst, a 40-item preliminary version was created. Its clarity was assessed among 152 French undergraduate students. Then, its factorial structure was tested using confirmatory factor analyses on data collected among 439 French junior high school students. Finally, regression analyses on data collected among 317 other junior high school students were used to test how the instrument relates to constructs known to be related to the different achievement goals.ResultsThe structure of the FAGIQ-6 included 18 items that were deemed clear and that were organized into six factors (task-approach, self-approach, other-approach, task-avoidance, self-avoidance, and other-avoidance). Regression analyses showed that: Perceived competence positively predicted all approach goals and task-avoidance; an entity theory of ability positively predicted other-referenced goals; an incremental theory of ability positively predicted all task and self goals; task-approach and self-approach positively predicted intrinsic motivation and task absorption; approach goals and task-avoidance positively predicted intrinsic motivation; and other-avoidance positively predicted anxiety.ConclusionThe FAGIQ-6 can reliably measure goal involvement in specific achievement situations and thus enables new avenues of research on the dynamics of achievement goals.
IntroductionActuellement, il existe un intérêt croissant pour la dynamique des buts d’accomplissement et ses conséquences sur les patrons motivationnels, incitant les chercheurs à se concentrer de plus en plus sur les états d’implication dans ces buts.ObjectifL’objet du présent travail était de développer et valider un questionnaire d’implication dans les buts d’accomplissement en français inspiré du modèle en six buts d’Elliot et al. (2011), le QIBAF-6.MéthodeUne version préliminaire de 40 items a d’abord été créée. Sa clarté a été évaluée auprès de 152 étudiants de licence français. Sa structure factorielle a ensuite été testée à l’aide d’analyses factorielles confirmatoires sur des données collectées auprès de 439 lycéens français. Enfin, des analyses de régression sur des données collectées auprès de 317 autres lycéens ont été utilisées pour tester la relation entre l’instrument et des construits réputés être reliés aux différents buts d’accomplissement.RésultatsLa structure du QIBAF-6 comprend 18 items, jugés comme clairs, organisés en six facteurs (tâche-approche, soi-approche, autrui-approche, tâche-évitement, soi-évitement et autrui-évitement). Les analyses de régression montrent que : la compétence perçue prédit positivement les buts d’approche et les buts de tâche-évitement ; une conception fixe de la compétence prédit positivement les buts référencés à autrui ; une conception malléable de la compétence prédit positivement tous les buts référencés à la tâche ou à soi ; les buts de tâche-approche et de soi-approche prédisent positivement la motivation intrinsèque et l’absorption dans la tâche ; les buts d’approche et les buts de tâche-évitement prédisent positivement la motivation intrinsèque ; et les buts d’autrui-évitement prédisent positivement l’anxiété.ConclusionLe FAGIQ-6 permet de mesurer de manière fiable les états d’implication dans les buts dans des situations d’accomplissement spécifiques et offre ainsi de nouvelles perspectives de recherche sur la dynamique des buts d’accomplissement.
Fichier principal
Vignette du fichier
S1162908819300593.pdf (290.62 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-02518201 , version 1 (20-07-2022)

Licence

Paternité - Pas d'utilisation commerciale

Identifiants

Citer

H. Le Bars, A. Teboul, A. Pineau, C. Gernigon. Measuring goal involvement in specific achievement situations: Development and validation of a 6-goal questionnaire. European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2019, 69 (4), pp.100474. ⟨10.1016/j.erap.2019.100474⟩. ⟨hal-02518201⟩
23 Consultations
100 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More