E. Adi-japha and N. H. Freeman, Development of differentiation between writing and drawing systems, Developmental Psychology, vol.37, issue.1, p.101, 2001.

J. Albaret, Troubles psychomoteurs chez l'enfant. Encyclopédie médico-chirurgicale, 2001.

J. Albaret, Le corps et ses représentations : Le point de vue neuropsychologique, 2011.

, Manuel d'enseignement de psychomotricité, pp.190-198

:. Marseille and . Solal,

M. Auzias, Écrire à 5 ans, 1977.

F. Bara, E. Gentaz, P. Colé, and L. Sprenger-charolles, The visuo-haptic and haptic exploration of letters increases the kindergarten-children's understanding of the alphabetic principle, Cognitive development, vol.19, issue.3, pp.433-449, 2004.

F. Bara, E. Gentaz, and P. Colé, Quels entraînements de préparation à la lecture proposés aux jeunes enfants de maternelle ?, Comprendre les apprentissages. Sciences cognitives et éducation, pp.11-25, 2004.

F. Bara and E. Gentaz, Haptics in teaching handwriting: the role of perceptual and visuomotor skills, Human movement science, vol.30, issue.4, pp.745-759, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00769415

C. Brisset, Entre recherche sur le développement du jeune enfant et prescriptions officielles pour l'école maternelle. Carrefours de l'éducation, pp.57-90, 2010.

C. Blair, Les fonctions exécutives à l'école. Stimulation cognitive (fonctions exécutives), 2013.

R. E. Tremblay, M. Boivin, and P. Rdev, Encyclopédie sur le développement des jeunes enfants

Q. Montréal, Centre d'excellence pour le développement des jeunes enfants et Réseau stratégique de connaissances sur le développement des jeunes enfants, 2014.

N. Blanpain, Scolarisation et modes de garde des enfants âgés de 2 à 6 ans, Etudes & Résultats DREES, p.497, 2006.

A. Bullinger, Place et rôle de l'équilibre sensoritonique chez l'enfant d'âge scolaire, 2003.

, Neuropsychiatrie de l'enfance et de l'adolescence, vol.51, pp.299-302

J. Cambon and L. Lurçat, Comment prépare-t-on l'acquisition de la lecture et de l'écriture à l'école maternelle?, Revue française de pédagogie, pp.7-23, 1981.

J. Chamboredon and J. Prevot, Le « métier d'enfant ». Définition sociale de la prime enfance et fonctions différentielles de l'école maternelle. Revue française de sociologie, pp.295-335, 1973.

N. H. Freeman, Motricité de dessin et motricité d'écriture, Enfance, vol.1, pp.5-10, 2005.

S. Gallagher, Body image and body schema: A conceptual clarification, Journal of Mind and Behavior, vol.7, issue.4, p.5417554, 1986.

P. Garnier, Préscolarisation ou scolarisation ? L'évolution institutionnelle et curriculaire de l'école maternelle, Revue française de pédagogie, vol.169, pp.5-15, 2009.

E. Gentaz, P. Colé, and F. Bara, Évaluation d'entraînements multi-sensoriels de préparation à la lecture pour les enfants en grande section de maternelle: une étude sur la contribution du système haptique manuel. L'année psychologique, vol.103, pp.561-584, 2003.

S. Harter, The perceived competence scale for children, pp.87-97, 1982.

O. Houdé, Numerical development: From the infant to the child. Wynn's (1992) paradigm in 2-and 3-year olds, Cognitive Development, vol.12, issue.3, pp.373-391, 1997.

J. M. Iverson and E. Thelen, Hand, mouth and brain. The dynamic emergence of speech and gesture, Journal of Consciousness Studies, vol.6, pp.19-40, 1999.

C. Jolly, R. Palluel-germain, and E. Gentaz, Evaluation of a tactile training for handwriting acquisition in French kindergarten children: A pilot study, pp.161-176, 2013.

R. Karlsdottir, Development of cursive handwriting. Perceptual and motor skills, vol.82, pp.659-673, 1996.

M. Kiefer and L. W. Barsalou, Grounding the human conceptual system in perception, action, and internal states, pp.381-407, 2013.

L. Lurçat, L'enfant et l'espace. Le rôle du corps, 1979.

L. Lurcat, Le graphisme et l'écriture chez l'enfant. Revue française de pédagogie, vol.65, pp.7-18, 1983.

M. Longcamp, J. L. Anton, M. Roth, and J. L. Velay, Visual presentation of single letters activates a premotor area involved in writing, Neuroimage, vol.19, issue.4, pp.1492-1500, 2003.

M. Longcamp, M. T. Zerbato-poudou, and J. L. Velay, The influence of writing practice on letter recognition in preschool children: A comparison between handwriting and typing, Acta psychologica, vol.119, issue.1, pp.67-79, 2005.

M. Longcamp, C. Boucard, J. C. Gilhodes, J. L. Anton, M. Roth et al., , 2008.

, Learning through hand-or typewriting influences visual recognition of new graphic shapes: Behavioral and functional imaging evidence, Journal of Cognitive Neuroscience, vol.20, issue.5, pp.802-815

A. Miermon, C. Benois, and M. Jover, Le développement psychomoteur, 2011.

J. Giromini and M. D. Albaret, , pp.25-82

M. Mikolajczak, J. Quoidbach, I. Kotsou, and D. Nelis, Les compétences émotionnelles, 2009.

A. Mingat, Expliquer la variété des acquisitions au cours préparatoire: les rôles de l'enfant, de la famille et de l'école. Revue Française de Pédagogie, vol.95, pp.47-63, 1991.

J. Mancini, EVAL MATER : Dépistage des troubles d'apprentissage en maternelle dans la région PACA. Développements, 2, 5, pp.35-46, 2010.

M. Montessori and G. J. Bernard, L'enfant, vol.8, 1936.

R. Palluel-germain, F. Bara, A. Hillairet-de-boisferon, B. Hennion, P. Gouagout et al., A visuo-haptic device -Telemaque -increases the kindergarten children's handwriting acquisition, pp.72-77, 2007.

R. Paoletti, Education et motricité: l'enfant de deux à huit ans, 1999.

M. Röthlisberger, R. Neuenschwander, P. Cimeli, E. Michel, and C. M. Roebers, Improving executive functions in 5-and 6-year-olds: Evaluation of a small group intervention in prekindergarten and kindergarten children, Infant and Child Development, vol.21, issue.4, pp.411-429, 2012.

P. Scialom, F. Canchy-giromini, and J. Albaret, Manuel d'enseignement de psychomotricité (tome 1), 2011.

E. Thelen and L. B. Smith, A dynamic systems approach to the development of cognition and action, 1994.

E. Thelen, Grounded in the world: Developmental origins of the embodied mind, Infancy, vol.1, issue.1, pp.3-28, 2000.

E. Thelen, G. Schoner, C. Scheier, and L. B. Smith, The dynamics of embodiment: a field theory of infant perseverative reaching, Behavioral and Brain Science, vol.24, issue.1, pp.34-86, 2001.

C. Thevenot, C. Castel, J. Danjon, O. Renaud, C. Ballaz et al., Numerical abilities in children with congenital hemiplegia: An investigation of the role of finger use in number processing, Developmental neuropsychology, vol.39, issue.2, pp.88-100, 2014.

G. P. Van-galen, Handwriting: Issues for a psychomotor theory, Human Movement Science, vol.10, issue.2-3, pp.165-191, 1991.

A. Vinter and E. Chartrel, Effects of different types of learning on handwriting movements in young children, Learning and Instruction, vol.20, issue.6, pp.476-486, 2010.

C. Von-hofsten, Action in infancy: a foundation for cognitive development, W. Prinz, M, 2013.

, Action science: foundations of an emerging discipline, pp.255-279

M. A. Cambridge,

C. Von-hofsten, Action in development, Developmental Science, vol.10, issue.1, pp.54-60, 2007.

C. Von-hofsten, Action, the foundation for cognitive development, Scand J Psychol, vol.50, issue.6, pp.617-623, 2009.

D. D. Wadsworth, L. E. Robinson, K. Beckham, and K. Webster, Break for physical activity: Incorporating classroom-based physical activity breaks into preschools, Early Childhood Education Journal, vol.39, issue.6, pp.391-395, 2012.

F. Wauters-krings, Psychomotricité à l'école maternelle. Les situations motrices au service du développement de l'enfant, 2009.

M. Zerbato-poudou, A. , and R. (. , Comment l'enfant devient élève : les apprentissages à l'école maternelle, collection Petit Forum, 2007.

P. Zesiger, Ecrire : Approches cognitive, neuropsychologique et développementale, 1995.