Development of differentiation between writing and drawing systems, Developmental Psychology, vol.37, issue.1, p.101, 2001. ,
Troubles psychomoteurs chez l'enfant. Encyclopédie médico-chirurgicale, 2001. ,
Le corps et ses représentations : Le point de vue neuropsychologique, 2011. ,
, Manuel d'enseignement de psychomotricité, pp.190-198
,
Écrire à 5 ans, 1977. ,
The visuo-haptic and haptic exploration of letters increases the kindergarten-children's understanding of the alphabetic principle, Cognitive development, vol.19, issue.3, pp.433-449, 2004. ,
Quels entraînements de préparation à la lecture proposés aux jeunes enfants de maternelle ?, Comprendre les apprentissages. Sciences cognitives et éducation, pp.11-25, 2004. ,
Haptics in teaching handwriting: the role of perceptual and visuomotor skills, Human movement science, vol.30, issue.4, pp.745-759, 2011. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00769415
Entre recherche sur le développement du jeune enfant et prescriptions officielles pour l'école maternelle. Carrefours de l'éducation, pp.57-90, 2010. ,
Les fonctions exécutives à l'école. Stimulation cognitive (fonctions exécutives), 2013. ,
Encyclopédie sur le développement des jeunes enfants ,
Centre d'excellence pour le développement des jeunes enfants et Réseau stratégique de connaissances sur le développement des jeunes enfants, 2014. ,
Scolarisation et modes de garde des enfants âgés de 2 à 6 ans, Etudes & Résultats DREES, p.497, 2006. ,
Place et rôle de l'équilibre sensoritonique chez l'enfant d'âge scolaire, 2003. ,
, Neuropsychiatrie de l'enfance et de l'adolescence, vol.51, pp.299-302
Comment prépare-t-on l'acquisition de la lecture et de l'écriture à l'école maternelle?, Revue française de pédagogie, pp.7-23, 1981. ,
Le « métier d'enfant ». Définition sociale de la prime enfance et fonctions différentielles de l'école maternelle. Revue française de sociologie, pp.295-335, 1973. ,
Motricité de dessin et motricité d'écriture, Enfance, vol.1, pp.5-10, 2005. ,
Body image and body schema: A conceptual clarification, Journal of Mind and Behavior, vol.7, issue.4, p.5417554, 1986. ,
Préscolarisation ou scolarisation ? L'évolution institutionnelle et curriculaire de l'école maternelle, Revue française de pédagogie, vol.169, pp.5-15, 2009. ,
Évaluation d'entraînements multi-sensoriels de préparation à la lecture pour les enfants en grande section de maternelle: une étude sur la contribution du système haptique manuel. L'année psychologique, vol.103, pp.561-584, 2003. ,
The perceived competence scale for children, pp.87-97, 1982. ,
Numerical development: From the infant to the child. Wynn's (1992) paradigm in 2-and 3-year olds, Cognitive Development, vol.12, issue.3, pp.373-391, 1997. ,
Hand, mouth and brain. The dynamic emergence of speech and gesture, Journal of Consciousness Studies, vol.6, pp.19-40, 1999. ,
Evaluation of a tactile training for handwriting acquisition in French kindergarten children: A pilot study, pp.161-176, 2013. ,
Development of cursive handwriting. Perceptual and motor skills, vol.82, pp.659-673, 1996. ,
Grounding the human conceptual system in perception, action, and internal states, pp.381-407, 2013. ,
L'enfant et l'espace. Le rôle du corps, 1979. ,
Le graphisme et l'écriture chez l'enfant. Revue française de pédagogie, vol.65, pp.7-18, 1983. ,
Visual presentation of single letters activates a premotor area involved in writing, Neuroimage, vol.19, issue.4, pp.1492-1500, 2003. ,
The influence of writing practice on letter recognition in preschool children: A comparison between handwriting and typing, Acta psychologica, vol.119, issue.1, pp.67-79, 2005. ,
, , 2008.
, Learning through hand-or typewriting influences visual recognition of new graphic shapes: Behavioral and functional imaging evidence, Journal of Cognitive Neuroscience, vol.20, issue.5, pp.802-815
Le développement psychomoteur, 2011. ,
, , pp.25-82
, Les compétences émotionnelles, 2009.
Expliquer la variété des acquisitions au cours préparatoire: les rôles de l'enfant, de la famille et de l'école. Revue Française de Pédagogie, vol.95, pp.47-63, 1991. ,
EVAL MATER : Dépistage des troubles d'apprentissage en maternelle dans la région PACA. Développements, 2, 5, pp.35-46, 2010. ,
, L'enfant, vol.8, 1936.
A visuo-haptic device -Telemaque -increases the kindergarten children's handwriting acquisition, pp.72-77, 2007. ,
Education et motricité: l'enfant de deux à huit ans, 1999. ,
Improving executive functions in 5-and 6-year-olds: Evaluation of a small group intervention in prekindergarten and kindergarten children, Infant and Child Development, vol.21, issue.4, pp.411-429, 2012. ,
Manuel d'enseignement de psychomotricité (tome 1), 2011. ,
A dynamic systems approach to the development of cognition and action, 1994. ,
Grounded in the world: Developmental origins of the embodied mind, Infancy, vol.1, issue.1, pp.3-28, 2000. ,
The dynamics of embodiment: a field theory of infant perseverative reaching, Behavioral and Brain Science, vol.24, issue.1, pp.34-86, 2001. ,
Numerical abilities in children with congenital hemiplegia: An investigation of the role of finger use in number processing, Developmental neuropsychology, vol.39, issue.2, pp.88-100, 2014. ,
Handwriting: Issues for a psychomotor theory, Human Movement Science, vol.10, issue.2-3, pp.165-191, 1991. ,
Effects of different types of learning on handwriting movements in young children, Learning and Instruction, vol.20, issue.6, pp.476-486, 2010. ,
Action in infancy: a foundation for cognitive development, W. Prinz, M, 2013. ,
, Action science: foundations of an emerging discipline, pp.255-279
,
Action in development, Developmental Science, vol.10, issue.1, pp.54-60, 2007. ,
Action, the foundation for cognitive development, Scand J Psychol, vol.50, issue.6, pp.617-623, 2009. ,
Break for physical activity: Incorporating classroom-based physical activity breaks into preschools, Early Childhood Education Journal, vol.39, issue.6, pp.391-395, 2012. ,
Psychomotricité à l'école maternelle. Les situations motrices au service du développement de l'enfant, 2009. ,
Comment l'enfant devient élève : les apprentissages à l'école maternelle, collection Petit Forum, 2007. ,
Ecrire : Approches cognitive, neuropsychologique et développementale, 1995. ,