C. Alain, S. R. Arnott, and T. W. Picton, Bottom-up and top-down influences on auditory scene analysis: Evidence from event-related brain potentials, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.27, issue.5, pp.1072-1089, 2001.

M. Austin, A case study in analyzing musical multimedia using Unités Sémiotiques Temporelles, New Sound, vol.38, pp.87-95, 2011.

A. Baddeley, Working memory, 1986.

L. W. Barsalou, Ad hoc categories, Memory and Cognition, vol.11, issue.3, pp.211-227, 1983.

F. Bayle, François Bayle -L'image de son/Klangbilder: Technique de mon écoute/Technik meines Hörens (Komposition und Musikwissenschaft im Dialog IV, 2000.

W. L. Berz, Working memory in music: A theoretical model, Music Perception, vol.12, issue.3, pp.353-364, 1995.

I. Biederman, Recognition-by-components: A theory of human image understanding, Psychological Review, vol.94, pp.115-147, 1987.

E. Bigand, Musical and non musical brains: A trompe-l'oeil debate?, vol.3, pp.68-72, 2004.

E. Bigand, Musiciens et non-musiciens perçoivent-ils la musique différemment, Le cerveau musicien, pp.207-236, 2006.

E. Bigand and B. Poulin-charronnat, Are we experienced listeners? A review of the musical capacities that do not depend on formal musical training, Cognition, vol.100, pp.100-130, 2006.

P. Bootz and X. Hautbois, Times measures in documents: The model of "Motifs Temporels Paramétrés, A document (re)turn, pp.197-222, 2007.

P. Bootz and X. Hautbois, Les Motifs Temporels Paramétrés, Vers une sémiotique générale du temps dans les arts. Actes du colloque "Les Unités Sémiotiques Temporelles (UST), nouvel outil d'analyse musicale: Théories et applications, pp.139-176, 2008.

P. Bootz and X. Hautbois, Modélisation des structures temporelles par les MTP. Musimédiane, N°5, Les Unités Sémiotiques Temporelles: Enjeux pour l'analyse et la recherche, 2010.

P. Bootz and X. Hautbois, Les UST visuelles: analyse et création. Musimédiane, N°5, Les unités sémiotiques temporelles: Enjeux pour l'analyse et la recherche, 2010.

A. S. Bregman, Auditory scene analysis: The perceptual organization of sound, 1990.

D. Cohen-levinas, Musique et philosophie. Paris: L'Harmattan, 2005.

P. ;. Couprie, Eléments d'analyse de la stratégie de composition, 1990.

F. Delalande, UST et analyse: Introduction, Vers une sémiotique générale du temps dans les arts. Actes du colloque "Les Unités Sémiotiques Temporelles (UST), nouvel outil d'analyse musicale: théories et applications, pp.17-18, 2008.

S. Dehaene, V. Izard, P. Pica, and E. Spelke, Core knowledge of geometry in an Amazonian indigene group, Science, vol.311, pp.381-384, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00206261

F. Delalande, M. Formosa, M. Frémiot, P. Gobin, P. Malbosc et al., Les Unités Sémiotiques Temporelles-éléments nouveaux d'analyse musicale, 1996.

D. Deutsch, Tones and numbers: Specificity of interference in immediate memory, Science, vol.168, pp.1604-1605, 1970.

D. Deutsch, Effect of repetition of standard and comparison tones on recognition memory for pitch, Journal of Experimental Psychology, vol.26, pp.229-234, 1972.

D. Deutsch, Mapping of interactions in the pitch memory store, Science, vol.175, pp.1020-1022, 1972.

D. Deutsch, Interference in memory between tones adjacent in the musical scale, Journal of Experimental Psychology, vol.100, pp.228-231, 1973.

D. Santo and J. L. , Composer avec les UST, Vers une sémiotique générale du temps dans les arts. Actes du Colloque "Les Unités Sémiotique Temporelles (UST), nouvel outil d'analyse musicale, théories et applications, pp.257-270, 2008.

D. Dubois, Sémantique et cognition. Catégories, prototypes, typicalité, 1991.

D. Favory, M. Formosa, M. Frémiot, P. Gobin, P. Malbosc et al., Les Unités Sémiotiques Temporelles -Nouvelles Clés pour l'Ecoute, 2002.

D. Feïlane and C. Tijus, Classification condensée des formes de mouvements communes aux disciplines de danse et leurs rapports aux UST, Vers une sémiotique générale du temps dans les arts. Actes du colloque "Les Unités Sémiotiques Temporelles (UST), nouvel outil d'analyse musicale: théories et applications, pp.301-304, 2008.

R. Francès, La perception de la musique, 1958.

A. Frey, A. Daquet, S. Poitrenaud, C. Tijus, M. Frémiot et al., Pertinence cognitive des Unités Sémiotiques Temporelles, vol.13, pp.415-440, 2009.

A. Frey, C. Marie, L. Prod'homme, M. Timsit-berthier, D. Schön et al., Temporal semiotic units as minimal meaningful units in music? An electrophysiological approach, Music Perception, vol.26, issue.3, pp.247-256, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02430621

M. Grabócz, Vers une sémiotique générale du temps dans les arts. Actes du colloque "Les Unités Sémiotiques Temporelles (UST), nouvel outil d'analyse musicale: théories et applications, pp.93-112, 2008.

M. Grasser, A. Flexer, and T. Grill, On computing morphological similarity of audio signals, Proceedings of the 8th Sound and Music Computing Conference, pp.279-282, 2011.

D. D. Hoffmann and W. A. Richards, Parts of recognition, Cognition, vol.18, pp.65-96, 1984.

O. Houix, Catégorisation auditive des sources sonores. Unpublished doctoral dissertation, 2003.

D. Huron, Auditory scene analysis: The perceptual organization of sound by Albert S, Bregman. Psychology of Music, vol.19, issue.1, pp.77-82, 1991.

M. Imberty, Les écritures du temps: sémantique psychologique de la musique, 1981.

J. Kramer, Musiques-Une encyclopédie pour le XXIe sciècle, 2, Les savoir musicaux, Arlos: Actes Sud / Cité de la Musique, pp.189-213, 2004.

M. Kutas and K. D. Federmeier, Electrophysiology reveals semantic memory use in language comprehension, Trends in Cognitive Science, vol.4, pp.463-470, 2000.

M. Kutas and S. A. Hillyard, Brain potentials during reading reflect word expectancy and semantic association, Nature, vol.307, pp.161-163, 1984.

L. Landy, Understanding the art of sound organization, 2007.

S. D. Lipscomb and D. E. Tolchinsky, The role of music communication in cinema, Musical Communication, pp.383-404, 2005.

F. Mâche, Musique au singulier, 2001.

J. Mandelbrojt, Arts plastiques et UST, Vers une sémiotique générale du temps dans les arts. Actes du colloque "Les Unités Sémiotiques Temporelles (UST), nouvel outil d'analyse musicale: théories et applications, pp.313-316, 2008.

S. K. Marshall and A. J. Cohen, Effects of musical soundtracks on attitudes toward animated geometric figures, Music Perception, vol.6, issue.1, pp.95-112, 1988.

C. Miereanu, Fuite et conquête du champ musical, 1996.

P. M. Milner, A model for visual shape recognition, Psychological Review, vol.81, pp.521-535, 1974.

B. Parmegiani, De natura sonorum, LP, 1976.

T. Pechman and G. Mohr, Interference in memory for tonal pitch: Implications for a workingmemory model, Memory and Cognition, vol.20, pp.314-320, 1992.

I. Peretz and R. J. Zatorre, Brain organization for music processing, Annual Review of Psychology, vol.56, pp.89-114, 2005.

J. Petitot, Perception, cognition et objectivité morphologique, La musique et les sciences cognitives, pp.243-256, 1989.

L. Pinet and E. Gentaz, La reconnaissance des figures géométriques planes par les enfants de 5 ans, vol.80, pp.17-28, 2007.

J. Risset, Mutations [LP, 1970.

E. H. Rosch, Natural categories, Cognitive Psychology, vol.4, pp.328-350, 1973.

E. H. Rosch and C. Mervis, Family resemblances: Studies in the internal structure of categories, Cognitive Psychology, vol.7, pp.573-605, 1975.

J. R. Saffran, R. N. Aslin, and E. L. Newport, Statistical learning by 8-month old infants, Science, vol.274, pp.1926-1928, 1996.

J. R. Saffran, E. K. Johnson, R. N. Aslin, and E. L. Newport, Statistical learning of tones sequences by human infants and adults, Cognition, vol.70, issue.1, pp.27-52, 1999.

S. Sattath and A. Tversky, Additive similarity trees, Psychometrika, vol.42, pp.319-345, 1977.

P. Schaeffer, Traité des objets musicaux, 1966.

S. Sciarrino, Le figure della musica da Beethoven a oggi, 1998.

D. Smalley, Spectro-morphology and structuring processes, pp.61-96, 1986.

M. J. Tarr, Rotating objects to recognize them: A case study of the role of viewpoint dependency in the recognition of three-dimensional objects, Psychonomic Bulletin and Review, vol.2, pp.55-82, 1995.

M. Tervaniemi, V. Just, S. Koelsch, A. Widman, and E. Schröger, Pitch discrimination accuracy in musicians vs nonmusicians: An event-related potential and behavioral study, Experimental Brain Research, vol.161, pp.1-10, 2005.

J. P. Thibaut, Similarité et catégorisation. L'Année psychologique, vol.97, pp.701-736, 1997.

C. Tijus and F. Cordier, Psychologie de la connaissance des objets. Catégories et propriétés, tâches et domaines d'investigation. L'année psychologique, vol.103, pp.223-256, 2003.

A. Williamon and T. Egner, Memory structures for encoding and retrieving a piece of music: An ERP investigation, Cognitive Brain Research, vol.22, pp.36-44, 2004.

A. Williamon and E. Valentine, The role of retrieval structures in memorizing music, Cognitive Psychology, vol.44, pp.1-32, 2002.

T. Wishart, Audible design: A plain and easy introduction to practical sound composition, 1994.