Implementing maker spaces to promote cross-generational sharing and learning, Game-based learning across the lifespan, pp.65-78, 2017. ,
Développement durable, postures et responsabilité sociale des chercheurs en éducation, Recherches en éducation, issue.31, pp.92-109, 2018. ,
Le statut de la carte géographique dans la pratique enseignante à l'école francophone en milieu minoritaire. McGill Journal of Education/Revue des sciences de l'éducation de McGill, vol.50, pp.269-291, 2015. ,
Des villes éducatrices ou l'utopie du « territoire apprenant, Informations sociales, vol.5, issue.161, pp.118-124, 2010. ,
Imagining, creating, playing, sharing, reflecting: How online community supports young people as designers of interactive media, Mouza et N. Lavigne (dir.), Emerging technologies for the classroom, pp.253-268, 2013. ,
Les gestes professionnels et le jeu des postures de l'enseignant dans la classe : un multi-agenda de préoccupations enchâssées, Éducation et didactique, vol.3, issue.3, pp.29-48, 2009. ,
Une approche sociocritique des usages numériques en éducation. Sciences et technologies de l'information et de la communication pour l'éducation et la formation (STICEF), vol.22, pp.89-117, 2015. ,
The effect of prenatal and childhood development on hearing, vision and cognition in adulthood, PloS One, vol.10, issue.8, p.136590, 2015. ,
The maker movement, innovations, vol.7, issue.3, pp.11-14, 2012. ,
L'éducation au développement durable : de la ville éducatrice au territoire apprenant? Spécificités, vol.1, pp.39-56, 2010. ,
Organizational climate for creativity and innovation, European Journal of Work and Organizational Psychology, vol.5, issue.1, pp.105-123, 1996. ,
Worlds of making: Best practices for establishing a makerspace for your school, 2015. ,
Journée de partage #SmartCityMaker : quand le monde entier s'échange ses pratiques gagnantes! École branchée, vol.9, 2018. ,
Recherche création. Pour une compréhension de la recherche en pratique artistique, 2006. ,
Territoires apprenants, la pédagogie à l'épreuve. Revue Diversité, 2018. ,
Formation à la maîtrise des TIC pour les enseignants : un contenu inspiré de leurs pratiques, 2017. ,
Qui, quoi, comment?, pp.153-170 ,
Constructionism in practice: Designing, thinking, and learning in a digital world, 1996. ,
Maker culture, digital tools and exploration support for FabLabs, FabLab: Of machines, makers and inventors, pp.139-147, 2014. ,
L'éducation au développement durable au regard des spécialités enseignantes, ASTER, issue.46, pp.123-154, 2008. ,
Makers, hackers, DIY-innovation, and the strive for entrepreneurial opportunities, International Journal of Entrepreneurship and Small Business, vol.31, issue.1, pp.32-46, 2017. ,
Hack the black box: Consumer agency in the sharing economy. Art, Design & Communication in Higher Education, vol.17, pp.73-87, 2018. ,
R2T2: Robotics to integrate educational efforts in South Africa and Europe, International Journal of Advanced Robotic Systems, issue.5, p.13, 2016. ,
Situating constructionism, Constructionism, vol.36, issue.2, pp.1-11, 1991. ,
, Makeology: Makerspaces as learning environments, vol.1, 2016.
Creative climate as a means to promote creativity in the classroom, Electronic Journal of Research in Educational Psychology, vol.10, issue.3, pp.1011-1034, 2012. ,
, , 2018.
, apprentissages et cocréation. Diversité, issue.191, pp.64-67
The move is on! From the passive multimedia learner to the engaged co-creator. eLearn, vol.1, 2016. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01957008
De Montréal à Antibes, apprentissages interdisciplinaires au secondaire par la construction de maquettes physico-numériques, 2017. ,
, Usages créatifs du numérique pour l'apprentissage au XXI e siècle, vol.1, 2017.
Mobility, freedom and public space, The ethics of mobilities, pp.41-54, 2016. ,
Learning in the making: A comparative case study of three makerspaces, Harvard Educational Review, vol.84, issue.4, pp.505-531, 2014. ,
A participatory approach for envisioning a smart city, Social Science Computer Review, vol.34, issue.6, pp.708-723, 2016. ,
Collaborative design as a form of professional development, Instructional Science, vol.43, issue.2, pp.259-282, 2015. ,
Every nursery needs a garden: A step-by-step guide to creating and using a garden with young children, 2011. ,
Participatory action research, 1991. ,
Challenge-based learning, Computer, vol.50, issue.7, pp.13-16, 2017. ,
Computational thinking, Communications of the ACM, vol.49, issue.3, pp.33-35, 2006. ,
Naming the space: Evaluating language in peace education through reflective practice, pp.53-66, 2015. ,