Utilisation d’un groupe nominal de consensus en institut de formation en soins infirmiers: un éclairage sur la qualité de vie des étudiants - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Pédagogie médicale Année : 2019

Use of a nominal consensus group in a Nursing Care Training Institute: an insight into the quality of life of students

Utilisation d’un groupe nominal de consensus en institut de formation en soins infirmiers: un éclairage sur la qualité de vie des étudiants

Barbara Joannot
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1059977
Yannick Dauge
  • Fonction : Auteur

Résumé

Nursing students’ initial year of training brings about many changes, in their personal, family and academic lives which requires rapid adaptation, which can modify their life balance and ultimately affect their quality of life (QoL). Purpose: The objective was to identify, according to a sample of students because of how it affects them and because they are experts in their own QoL, the factors that could influence their QoL. Method: A group of seven first-year nursing students from the same academic institution, volunteeredtoparticipateintheconsensusnominalgroupstudy.Results:Thestudentshighlightsleepasthe predominant factor that influences their quality of life. The social dimension of their lives is the one most contributivetomaintainingagoodQoL,includingfriendshipsandsupportfromeducators.Conclusion:This study provides valuable insights nursing students’ QoL, as well as for their educators and for the curriculum design in nursing programs.
La situation des étudiants en soins infirmiers (ESI) de première année induit de nombreux changements dans plusieurs sphères d'activités, soient-ils personnels, familiaux ou scolaires, demandant à l'étudiant une adaptation rapide, pouvant modifier son équilibre et affecter sa qualité de vie (QdV). But : L'objectif était d'identifier, selon ces étudiants, principaux concernés par cette notion multidimensionnelle et considérés comme expert de leur QdV, les facteurs susceptibles de l'influencer. Méthode : Un groupe de 7 ESI volontaires de première année, d'un même institut de formation, ont été interrogés par la méthode du groupe nominal de consensus. Résultats : Les 7 ESI ayant participé mettent en avant le sommeil comme facteur prédominant en lien avec leur QdV. Le principal domaine qui selon eux favorise une bonne QdV est le social, regroupant la sphère amicale et l'encadrement de la part des formateurs. Conclusion : Cette étude apporte des pistes de réflexion sur la QdV des ESI, pouvant indiquer des pratiques quotidiennes des équipes pédagogiques ou pour le versant ingénierie de formation de la QdV chez les ESI. Mots clés : groupe nominal par consensus, qualité de vie, étudiants en soins infirmiers, programmes de formation en soins infirmiers Abstract. Context: Nursing students' initial year of training brings about many changes, in their personal, family and academic lives which requires rapid adaptation, which can modify their life balance and ultimately affect their quality of life (QoL). Purpose: The objective was to identify, according to a sample of students because of how it affects them and because they are experts in their own QoL, the factors that could influence their QoL. Method: A group of seven first-year nursing students from the same academic institution, volunteered to participate in the consensus nominal group study. Results: The students highlight sleep as the predominant factor that influences their quality of life. The social dimension of their lives is the one most contributive to maintaining a good QoL, including friendships and support from educators. Conclusion: This study provides valuable insights nursing students' QoL, as well as for their educators and for the curriculum design in nursing programs.
Fichier principal
Vignette du fichier
pmed180019_proof_intermed(2).pdf (169.59 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

hal-02395247 , version 1 (05-12-2019)

Identifiants

Citer

Barbara Joannot, Yannick Dauge, Jean-Louis Boutte. Utilisation d’un groupe nominal de consensus en institut de formation en soins infirmiers: un éclairage sur la qualité de vie des étudiants. Pédagogie médicale, 2019, ⟨10.1051/pmed/2019023⟩. ⟨hal-02395247⟩
60 Consultations
211 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More