Mutability as Counterplot. Apocalypse, Time and Schematic Imagination in DeLillo's The Body Artist

Résumé : Cet article commence par situer l'écriture tardive de Don DeLillo dans le contexte critique qui procède du Romantisme, et établit une analogie entre le poème tardif de Keats, "The Fall of Hyperion," et la dynamique narrative qui sous-tend plusieurs des textes les plus récents du romancier. Il entreprend ensuite une lecture plus détaillée de The Body Artist, où la notion d'apocalypse est interprétée comme un trope qui permet une réflexion sur la temporalité du langage littéraire. Le contexte du Romantisme facilite l'établissement d'un lien entre l'écriture de DeLillo et la "crise" kantienne qui a fait venir au jour, avec des conséquences littéraires importantes, la faculté d'Imagination (Einbildungskraft) en tant que mise-en-figure, et la mimèsis comme "présentation" (Darstellung), étudiées ici en tant qu'effets d'une expérience traumatique de perte subie par le body artist. This article begins by situating Don DeLillo's late writing in the critical context proceeding from Romanticism, and establishes an analogy between Keats's late poem, "The Fall of Hyperion," and the narrative dynamic that underwrites several of the novelist's most recent works. It then takes up a more detailed reading of The Body Artist, interpreting apocalypse as a trope enabling reflection on the temporality of literary language. Situating DeLillo's work in the context of Romanticism enables the establishment of a link between the author's late work and the Kantian "crisis" which brought to light, with profound literary consequences, the faculty of Imagination (Einbildingskraft) as a putting-into-figure, and mimèsis as "presentation" (Darstellung), studied here as effects of the body artist's traumatic experience of loss.
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Contributor : Richard Anker <>
Submitted on : Friday, November 29, 2019 - 9:28:58 PM
Last modification on : Saturday, December 7, 2019 - 1:43:46 AM

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  • HAL Id : hal-02387611, version 1

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Richard Anker. Mutability as Counterplot. Apocalypse, Time and Schematic Imagination in DeLillo's The Body Artist. Angles: French Perspectives on the Anglophone World, SAES – Société des Anglicistes de l’Enseignement Supérieur, 2017. ⟨hal-02387611⟩

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