A. El-all and S. , La géométrie comme un moyen d'explication de phénomènes spatiographiques: une étude de cas, 1996.

M. Artigue, Learning Mathematics in a CAS environment: the genesis of a reflection about instrumentation and the dialectics between technical and conceptual work, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.7, issue.3, pp.245-274, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02367871

F. Arzarello, C. Micheletti, F. Olivero, O. Robutti, and P. Domingo, A model for analysing the transition to formal proofs in geometry, Proceedings from the 22nd Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol.2, pp.24-31, 1998.

F. Arzarello, C. Micheletti, F. Olivero, O. Robutti, D. Paola et al., Dragging in Cabri and modalities of transition from conjectures to proofs in geometry, Proceedings of the 22nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol.2, pp.32-39, 1998.

M. Bosch and Y. Chevallard, La sensibilité de l'activité mathématique aux ostensifs Recherches en didactique des mathématiques, vol.19, pp.77-124, 1999.

G. ;. Brousseau, M. Balacheff, R. Cooper, &. V. Sutherland, and . Warfield, Theory of Didactical Situations in Mathematics, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699759

B. D'amore, Le basi filosofische, pedagogiche, epistemologiche e concettuali della Didattica della Matematica, Procedings of the 24 th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol.1, pp.55-69, 2000.

R. Duval, Les conditions cognitives de l'apprentissage de la géométrie : développement de la visualisation, différenciation des raisonnements et coordination de leurs fonctionnements, Annales de didactique et sciences cognitives, pp.5-53, 2005.

R. Falcade, C. Laborde, and A. Mariotti, Approaching functions: Cabri tools as instruments of semiotic mediation, Educational Studies in Mathematics, vol.66, pp.317-333, 2007.

E. P. Goldenberg, Exploiting Mental Imagery with computers in mathematics education, NATO ASI series F, vol.138, pp.202-224, 1995.

M. Hattermann, Explorative Studie zur Hypothesengewinnung von Nutzungsweisen des Zugmodus in dreidimensionalen dynamischen Geometriesoftwaresystemen, Geometry and the Imagination, 1932.

R. Hölzl, How does the dragging affect the learning of geometry ?, International Journal of Computer for Mathematical Learning, vol.1, issue.2, pp.169-187, 1996.

C. Hoyles, K. ;. Jones, and R. Noss, Proof in dynamic geometry contexts In: Perspectives on the Teaching of Geometry for the 21 st century-An ICMI study, Second International Handbook of Mathematics Education, pp.323-349, 1998.

T. Dordrecht and . Netherlands,

K. Jones, Perspectives on the Teaching of Geometry for the 21st century: An ICMI study, pp.78-83, 1998.

G. Kadunz and R. Straesser, Zu einer Didaktik des Geometrie-Lernens unter Nutzung des Computers in Intelligente Tutorielle Systeme für das Lernen von Geometrie, Proceedings des Workshops am IDM, vol.124, 1991.

J. Lagrange, Etudier les mathématiques avec les calculatrices symboliques: quelles places pour les techniques ? In: In, pp.151-185, 2002.

A. Mariotti, Justifying and proving in the Cabri environment, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.6, issue.3, pp.257-281, 2001.

J. Mithalal, Déconstruction instrumentale et déconstruction dimensionnelle dans le contexte de la géométrie dynamique tridimensionnelle, 2010.

J. Moreno, Articulation des registres graphique et symbolique pour l'étude des équations différentielles avec Cabri-géomètre : analyse des difficultés des étudiants et rôle du logiciel, 2006.

L. Moreno-armella, Epistemologia ed Educazione matematica, La Matemetica e la sua Didattica, vol.1, pp.43-59, 1999.

R. Netz, The shaping of deduction in greek mathematics Cambridge Univ, Windows on Mathematical Meanings, 1996.

B. Parzysz, Knowing vs Seeing, Problems of representation of space geometry figures, Educational Studies in Mathematics, vol.19, pp.79-92, 1988.

A. Restrepo, Genèse instrumentale du déplacement en géométrie dynamique chez des élèves de 6ème, Thèse Université Grenoble, vol.1, 2008.

D. Smith, E. Harslem, C. Irby, and R. Kimball, Designing the Star User Interface, Byte, vol.74, pp.242-282, 1982.

B. Schneidermann, Direct Manipulation: a step beyond programming languages, IEEE Computer, vol.16, pp.57-69, 1983.

R. Strässer, Dessin et Figure Géométrie et Dessin technique à l'aide de l'ordinateur. (Juni 1991) Occasional paper n°128, 1991.

R. Strässer, Didaktische Perspektiven auf Werkzeug-Software im Geometrie-Unterricht der Sekundarstufe I, Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, vol.24, issue.5, pp.197-201, 1992.

P. Vérillon and P. Rabardel, Cognition and artifacts. A contribution to the study of thought in relation to instrumented activity, European Journal of Psychology of Education, vol.10, issue.1, pp.77-101, 1995.