Analyse didactique de séances de mathématiques au collège : pratiques d'enseignants et activités mathématiques d'élèves

Abstract : This paper presents a methodology to analyse videotaped ordinary classroom sequences in order to derive, inside the theoretical frame of didactics of mathematics, some characteristics of teachers' practices observed in the classroom, helping to describe and explain students’ activities in relation with learning. The process is developed about an example in geometry at grade 8 then questioned with respect to what it allows to see and its limits.
Complete list of metadatas

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02357400
Contributor : Aline Robert <>
Submitted on : Sunday, November 10, 2019 - 9:22:06 AM
Last modification on : Thursday, November 14, 2019 - 10:08:03 AM

Identifiers

  • HAL Id : hal-02357400, version 1

Citation

Marie-Jeanne Perrin-Glorian, Aline Robert. Analyse didactique de séances de mathématiques au collège : pratiques d'enseignants et activités mathématiques d'élèves. Les Dossiers des sciences de l'éducation , http://dse.revues.org/, 2005, Les dossiers des sciences de l'éducation, Les pratiques enseignantes : analyse des données empiriques (14), pp.95-110. ⟨hal-02357400⟩

Share

Metrics

Record views

19