Noise prediction of a new generation aerostat - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2019

Noise prediction of a new generation aerostat

Impact acoustique d'un dirigeable nouvelle génération

Résumé

The wood or wind turbine markets, to name two examples, are confronted to the obstacle of having to transport heavy loads to and from areas that are accessible with difficulty. Airborne transportation is a solution. In this frame, a new generation aerostat is being developed, in partnership with Flying Whales. In order to make possible a commercial success of this kind of vehicle, the increasing sensitivity of people to aircraft noise has to be taken into consideration. If one wants to comply with future noise regulation applicable to this kind of aerostats, the noise impact for different operating conditions has to be estimated. Classic procedures like cruise, takeoff and landing, as well as stationary flights are considered and evaluated. The aerostat is equipped with two propulsive propellers , four hovering propellers and two additional propellers for lateral control. The propulsive and control propellers are mounted vertically, the hovering propellers horizontally. Operating conditions will lead to flights above grounds with steep slopes and possibly dense vegetation. In this paper preliminary noise evaluations are presented for the most standard operating points that should occur. Given the sources' characteristic noise directivity, the vertically mounted propellers radiate directly into the field below the aerostat, where, in case of a stationary flight, people will be at work, loading the aerostat. The hovering propellers however radiate away from the aerostat, reaching maximum levels on the ground several hundreds of meters away from the aerostat itself, depending on the emission altitude and the ground slope. The relative contribution of each source depends on the operating condition. A parametric study helps to identify leads for noise reduction at the ground.
Le marché du bois ou des éoliennes, pour citer deux exemples, se heurtent à l’obstacle du transport de lourdes charges vers et depuis des zones difficilement accessibles. Le transport aérien est une solution. Dans ce cadre, un aérostat de nouvelle génération est en cours de développement, en partenariat avec Flying Whales. Afin de rendre possible le succès commercial de ce genre de véhicule, il convient de prendre en compte la sensibilité croissante des personnes au bruit aéronautique. Afin de se conformer à la future réglementation du bruit applicable à ce type de dirigeable, il convient d'estimer l'impact du bruit pour différentes conditions de fonctionnement. Les procédures classiques comme le vol de croisière, les décollages et atterrissages, ainsi que les vols stationnaires sont considérés et évalués. Le dirigeable est équipé de deux hélices propulsives, de quatre hélices en lift et de deux hélices supplémentaires pour le contrôle latéral. Les hélices propulsives et de contrôle sont montées verticalement, les hélices de lift horizontalement. Les conditions de fonctionnement entraîneront des vols au dessus de sols fortement inclinés, possiblement à dense végétation. Dans cet article, des évaluations de bruit sont présentées pour les points de fonctionnement les plus standard qui devraient se produire. Compte tenu de la directivité caractéristique du bruit des sources, les hélices montées verticalement rayonnent dans le champ situé sous l'aérostat, où, dans le cas de vol stationnaire, des employés seront en train de charger l'aérostat. Les hélices lift rayonnent toutefois loin du dirigeable, atteignant des niveaux maximaux au sol à quelques centaines de mètres de l'aérostat lui-même, en fonction de l'altitude d'émission et de la pente du sol. L'influence de chaque source dépend de la condition de fonctionnement.
Fichier principal
Vignette du fichier
DAAA19101.1571904613.pdf (729.23 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-02351509 , version 1 (06-11-2019)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02351509 , version 1

Citer

Ingrid Legriffon. Noise prediction of a new generation aerostat. ICSV26, Jul 2019, MONTREAL, Canada. ⟨hal-02351509⟩
41 Consultations
16 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More