Sport Participation and Consumption and Post-Modern Society: From Apollo to Dionysus? - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Loisir et Société / Society and Leisure Année : 2009

Sport Participation and Consumption and Post-Modern Society: From Apollo to Dionysus?

Résumé

This paper analyses the influence of postmodernity on sport-participation behaviour with an emphasis on it not being excluded from consumerism. The analysis, based particularly on the French experience, identifies how the meaning of sport has moved from a focus on competitive and institutional factors to a more personalised and multi-dimensional definition centred on fun and pleasure. The specific examples illustrate such macro-tendencies as the search for adventure, the quest for new social relationships, the ecologisation of sport practices, and the tendency toward sport-participation consumers having a heterogeneous, chameleon-like nature. It concludes by analysing the numerous and sometimes contradictory aspirations that coexist within individual consumers and recommends that both public and private sport organisations rethink the sporting activities they provide and the way they can be consumed in order to provide the market with what it demands.
Cet article analyse l’influence de la postmodernité sur les comportements de pratique sportive et met l’accent sur le fait que celui-ci n’est pas exclu du consumérisme. L’analyse, basée principalement sur l’expérience française, montre à quel point la définition du sport a cessé de se concentrer sur les facteurs institutionnels et compétitifs pour s’orienter vers une définition multidimensionnelle centrée sur le plaisir. Des exemples précis illustrent des macrotendances telles que la recherche de l’aventure, la quête de nouvelles relations sociales, l’écologisation des pratiques sportives et la tendance qu’ont les consommateurs de participation au sport à avoir une nature hétérogène et caméléon. L’article se termine par une analyse des aspirations, nombreuses et parfois contradictoires, qui coexistent chez les consommateurs individuels et recommande aux organisations sportives publiques et privées de repenser les activités sportives offertes et la façon dont elles peuvent être consommées afin de satisfaire aux exigences du marché.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02345212 , version 1 (04-11-2019)

Identifiants

Citer

Guillaume Bodet. Sport Participation and Consumption and Post-Modern Society: From Apollo to Dionysus?. Loisir et Société / Society and Leisure, 2009, 32 (2), pp.223-241. ⟨10.1080/07053436.2009.10707791⟩. ⟨hal-02345212⟩
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