Abstract : A socio-technical analysis of the impact of self-check outs: when technologies redesign customer relationship at
the point of sale
Self-checkout technologies (self-checkout and self-scanning systems) have seen an accelerated expansion over
the last decade. Through qualitative interviews with retailers’ clients, this paper adopts a relational perspective by
revealing these new devices’ impact on clients’ identity as well as on their relationships at three levels: the rela-
tionships with the check-out assistants, with family members and other clients. At a societal level, these devices
raise new questions for clients about human relationships and work organization. Guidelines are proposed to
managers in order to facilitate self-checkout devices’ integration in the point of sales’ environment.
Résumé : Les systèmes d’encaissement automatique (caisses libre-service dites self-check out et systèmes de self-scan-
ning) connaissent un développement accéléré en France depuis une dizaine d’années. Au travers d’une étude
qualitative menée auprès de clients de la grande distribution, cet article permet de mieux comprendre les effets
de ces nouveaux dispositifs sur les relations entre les acteurs sur le point de vente. Loin de déshumaniser le point
de vente, ils reconfigurent les relations du client avec son entourage, avec les autres clients, ainsi qu’avec les hô-
tesses de caisse. Plus largement, à l’échelle de la société, ils suscitent des questionnements sur la transformation
des liens et le partage du travail. Des recommandations sont proposées aux managers pour faciliter l’intégration
de ces dispositifs dans le point de vente.