. Bardin-l, L'analyse de contenu, 1977.

. Bandura-a, Auto-efficacité : Le sentiment d'efficacité personnelle, 2007.

B. M. Michelsen-g, « Learning for change: an educational contribution to sustainability science, Sustainability Science, vol.8, pp.103-119, 2012.

. Barthes-a and . Lange-j.-m, « Researchers positions and construction of curricula of education for sustainable development in France, Journal of Curriculum Studies, vol.11, issue.2, pp.96-112, 2017.

C. Beaucher, La nature du rapport au Savoir d'adolescents de cinquième secondaire au regard des aspirations ou projet professionnels, What is aesthetic engagement? », Contemporary aesthetics, 2004.

. Berthelot-m, Perception environnementale et connaissance des marais de l'estuaire du Saint-Laurent chez les enfants d'âge scolaire, Mémoire de maîtrise en géographie, 2012.

C. B. Brandt, International Handbook of Research on Environmental Education, pp.275-283, 2013.

. Caillot-m, Le rapport aux savoirs : une clé pour analyser les épistémologies enseignantes et les pratiques en classe, pp.7-19, 1997.

C. B. Bautier, É. Rochex, and J. , École et savoir dans les banlieues et ailleurs, 1992.

. Chawla-l and . Derr-v, « The development of conservation behaviors in childhood and youth, pp.527-555, 2012.

. S. Fielding-k and . W. Head-b, « Determinants of young Australians' environmental actions: the role of responsibility attributions, locus of control, knowledge and attitudes, Environmental Education Research, vol.18, issue.2, pp.171-186, 2011.

F. J. , « Sustainability and the learning virtues », Journal of Curriculum Studies, vol.43, issue.3, pp.383-402, 2011.

Y. Girault and . Barthes-a, Postures épistémologiques et cadres théoriques des principaux courants de l'éducation aux territoires, vol.13, 2016.

H. Godmaire and . Sauve-l, « Une problématique d'éducation à la santé environnementale au Lac SaintPierre -Exploration de la dimension socioculturelle, Éducation Relative à l'Environnement -Regards, vol.5, pp.15-32, 2005.

H. B. , Children, Citizenship and Environment: Nurturing a Democratic Imagination in a Changing World, 2012.

J. B. Wals-a, « Globalization and environmental education: looking beyond sustainable development, Journal of Curriculum Studies, vol.40, issue.1, pp.1-2, 2008.

J. B. Wals-a, « Probing Normative Research in Environmental Education. Ideas about Education and Ethics, International Handbook of Research on Environmental Education, pp.74-86, 2013.

. Kempton-w and . Holland-d, Identity and the natural environment: The psychological significance of nature, pp.317-341, 2003.

S. D. Kolsto, « Trust or not to trust, ...-pupils' ways of judging information encountered in a socioscientific issue, International Journal of Science Education, vol.23, pp.877-901, 2001.

. Lackstrom-k and . J. Stroup-l, « Using a local greenway to study the river environment and urban landscape, Journal of Geography, vol.108, pp.78-89, 2009.

. Legardez-a and . Simonneaux-l, Développement durable et autres questions d'actualité. Questions socialement vives dans l'enseignement et la formation, 2011.

M. Micheletti, . Follesdal-a, and . Stolle-d, Politics, Products, and Markets, 2003.

. B. Miles-m, . A. Huberman-m, and J. Saldana, Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook, 2014.

M. M. , « Ecological consciousness and curriculum, Journal of Curriculum Studies, vol.34, issue.5, pp.571-587, 2002.

. Naoufal-n, La contribution de l'éducation relative à l'environnement à la construction d'une dynamique de paix, 2012.

J. Petts, « Learning about learning: Lessens from public engagement and deliberation on urban river restoration, The geographical Journal, vol.173, issue.4, pp.300-311, 2007.

. G. Peyne-p and B. Wattchow, « Phenomenological deconstruction, slow pedagogy, and the corporeal turn in wild environmental, Canadian Journal of Environmental Education, vol.14, pp.15-32, 2009.

H. M. Proshansky, . K. Fabian-a, and . Kaminoff-r, « Place-identity : Physical world socialization of the self. », Journal of environmental psychology, vol.3, pp.57-83, 1983.

R. I. Hart-p, , 1993.

C. Royer and . Grandpre-a, « L'environnement : quelle valeur pour les jeunes Québécois?, Recherches sociographiques, vol.56, pp.419-435, 2015.

. D. Sadler-t, « Informal reasoning regarding socioscientific issues: a critical review of research, Journal of Research in Science Teaching, vol.41, pp.513-536, 2004.

G. Therriault, . Jeziorski-a, . Bader-b, and . Morin-É, « Analyse croisée des rapports aux savoirs scientifiques d'élèves. et d'une enseignante du secondaire : convergences et divergences, pp.151-164, 2017.

. Thomashow-m, Ecological identity: Becoming a reflective environmentalist, 1995.

. United-nations-educational and . Organization, A Decade of Progress on Education for Sustainable Development. Reflections from the UNESCO Chairs Programme, UNESCO, vol.2030, 2017.

. Venturini-p and . Cappiello-p, « Comparaison des rapports aux savoirs de la physique et des SVT », Revue française de pédagogie, vol.166, pp.45-58, 2009.

. Vongalis-macrow-a, « How the concept of agency aids in teaching about sustainability, Educational research and reviews, vol.8, issue.18, pp.1642-1649, 2013.

. Zeyer-a, R. B. Kelsey-e.-;-stevenson, and M. Brody, « Environmental Education in a Cultural Context, 2013.

J. Dillon and A. E. Wals, International Handbook of Research on Environmental Education, pp.206-212