, L'analyse de contenu, 1977.
Auto-efficacité : Le sentiment d'efficacité personnelle, 2007. ,
« Learning for change: an educational contribution to sustainability science, Sustainability Science, vol.8, pp.103-119, 2012. ,
« Researchers positions and construction of curricula of education for sustainable development in France, Journal of Curriculum Studies, vol.11, issue.2, pp.96-112, 2017. ,
La nature du rapport au Savoir d'adolescents de cinquième secondaire au regard des aspirations ou projet professionnels, What is aesthetic engagement? », Contemporary aesthetics, 2004. ,
Perception environnementale et connaissance des marais de l'estuaire du Saint-Laurent chez les enfants d'âge scolaire, Mémoire de maîtrise en géographie, 2012. ,
, International Handbook of Research on Environmental Education, pp.275-283, 2013.
, Le rapport aux savoirs : une clé pour analyser les épistémologies enseignantes et les pratiques en classe, pp.7-19, 1997.
, École et savoir dans les banlieues et ailleurs, 1992.
« The development of conservation behaviors in childhood and youth, pp.527-555, 2012. ,
« Determinants of young Australians' environmental actions: the role of responsibility attributions, locus of control, knowledge and attitudes, Environmental Education Research, vol.18, issue.2, pp.171-186, 2011. ,
« Sustainability and the learning virtues », Journal of Curriculum Studies, vol.43, issue.3, pp.383-402, 2011. ,
, Postures épistémologiques et cadres théoriques des principaux courants de l'éducation aux territoires, vol.13, 2016.
« Une problématique d'éducation à la santé environnementale au Lac SaintPierre -Exploration de la dimension socioculturelle, Éducation Relative à l'Environnement -Regards, vol.5, pp.15-32, 2005. ,
, Children, Citizenship and Environment: Nurturing a Democratic Imagination in a Changing World, 2012.
« Globalization and environmental education: looking beyond sustainable development, Journal of Curriculum Studies, vol.40, issue.1, pp.1-2, 2008. ,
« Probing Normative Research in Environmental Education. Ideas about Education and Ethics, International Handbook of Research on Environmental Education, pp.74-86, 2013. ,
Identity and the natural environment: The psychological significance of nature, pp.317-341, 2003. ,
« Trust or not to trust, ...-pupils' ways of judging information encountered in a socioscientific issue, International Journal of Science Education, vol.23, pp.877-901, 2001. ,
« Using a local greenway to study the river environment and urban landscape, Journal of Geography, vol.108, pp.78-89, 2009. ,
Développement durable et autres questions d'actualité. Questions socialement vives dans l'enseignement et la formation, 2011. ,
, Politics, Products, and Markets, 2003.
Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook, 2014. ,
« Ecological consciousness and curriculum, Journal of Curriculum Studies, vol.34, issue.5, pp.571-587, 2002. ,
La contribution de l'éducation relative à l'environnement à la construction d'une dynamique de paix, 2012. ,
« Learning about learning: Lessens from public engagement and deliberation on urban river restoration, The geographical Journal, vol.173, issue.4, pp.300-311, 2007. ,
« Phenomenological deconstruction, slow pedagogy, and the corporeal turn in wild environmental, Canadian Journal of Environmental Education, vol.14, pp.15-32, 2009. ,
« Place-identity : Physical world socialization of the self. », Journal of environmental psychology, vol.3, pp.57-83, 1983. ,
, , 1993.
« L'environnement : quelle valeur pour les jeunes Québécois?, Recherches sociographiques, vol.56, pp.419-435, 2015. ,
« Informal reasoning regarding socioscientific issues: a critical review of research, Journal of Research in Science Teaching, vol.41, pp.513-536, 2004. ,
« Analyse croisée des rapports aux savoirs scientifiques d'élèves. et d'une enseignante du secondaire : convergences et divergences, pp.151-164, 2017. ,
, Ecological identity: Becoming a reflective environmentalist, 1995.
A Decade of Progress on Education for Sustainable Development. Reflections from the UNESCO Chairs Programme, UNESCO, vol.2030, 2017. ,
« Comparaison des rapports aux savoirs de la physique et des SVT », Revue française de pédagogie, vol.166, pp.45-58, 2009. ,
« How the concept of agency aids in teaching about sustainability, Educational research and reviews, vol.8, issue.18, pp.1642-1649, 2013. ,
« Environmental Education in a Cultural Context, 2013. ,
International Handbook of Research on Environmental Education, pp.206-212 ,