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Ouvrages Année : 2014

Businesswomen of Mauritania

Femmes d'affaires de Mauritanie

Céline Lesourd

Résumé

From the sphere of intimacy to the sphere of business, this book analyses the upward trajectories of women traders who have become businesswomen. From Nouakchott to Chinese trading posts, from Paris to Dubai, these transnational women traders do business. Adjusting and readjusting their connections, they pragmatically serve their economic interests. Like real big women, they have excellent interpersonal skills within the political and economic class, skills that are sometimes specifically feminine, as some are masters in the art of transforming their beauty capital into social and financial capital. As individual strategists, they play with collective representations, exploiting communitarian discourses - such as tribalism and regionalism - and successfully monopolising policies for the advancement of women. Thus propelled into the political and commercial elite - for whom wealth, luxury and conspicuous consumption open up new social hierarchies - these women put on a show and spread a new way of life, that of successful people. From the local to the global, their professional success is the result of dynamics that combine know-how, rational calculations and happy opportunism. These women are the embodiment of success in Mauritania today
De la sphère de l’intime à la sphère des affaires, cet ouvrage propose d’analyser les trajectoires ascensionnelles de commerçantes devenues businesswomen. De Nouakchott aux comptoirs chinois, de Paris à Dubaï, ces commerçantes transnationales font des affaires. Ajustant et réajustant leurs connexions, elles servent avec pragmatisme leurs intérêts économiques. En véritables big women, elles disposent de compétences relationnelles au sein de la classe politico-économique, des compétences parfois spécifiquement féminines puisque certaines sont passées maîtresses dans l’art de transformer leur capital beauté en capital social et financier. Stratèges individuelles, elles jouent avec les représentations collectives, instrumentalisent les discours communautaristes – comme le tribalisme et le régionalisme – et accaparent avec succès les politiques de promotion féminine. Ainsi propulsées dans l’élite politico-commerciale – pour laquelle la richesse, le luxe et la consommation ostentatoire ouvrent à de nouvelles hiérarchies sociales – ces femmes donnent en spectacle et diffusent un nouveau mode de vie, celui des gens qui ont réussi. Du local au global, leur succès professionnel répond à des dynamiques qui allient savoir-faire, calculs rationnels et heureux opportunismes. Ces femmes incarnent aujourd’hui la réussite en Mauritanie.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02293053 , version 1 (20-09-2019)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02293053 , version 1

Citer

Céline Lesourd. Femmes d'affaires de Mauritanie. Karthala, pp.400, 2014, Hommes et sociétés, 9782811112899. ⟨hal-02293053⟩
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