Overview of Solutions for Reducing CO2 Emissions during the Use Phase of Passenger Cars - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2014

Overview of Solutions for Reducing CO2 Emissions during the Use Phase of Passenger Cars

Résumé

Road transport largely dominates the transportation demand and energy consumption. Passenger light-duty vehicles (passenger cars and light trucks) are responsible for almost half of the energy consumption of road transport. This energy is mainly supplied by fuels produced using oil resources, increasingly difficult and expensive to exploit. The use of these fuels also generates greenhouse gases, mainly carbon dioxide. This paper analyzes and compares strategies from different domains – the vehicle, the driver and the environment – for reducing carbon dioxide emissions from the use phase of passenger cars. This analysis is based on a general litterature review primarily focused on strategies applicable to OECD countries. A framework for classifying these strategies and the interactions between measures coming from different domains is proposed. The results highlight the possibilities of integration between domains that remain unexplored and that could bring significant gains in terms of emissions reductions.
Le transport routier est le principal consommateur d’énergie du secteur des transports, et en domine également la demande. Les véhicules légers (voitures particulières et véhicules utilitaires) sont responsables de la moitié de la consommation énergétique du transport routier. Cette énergie provient de carburants produits à partir de ressources pétrolières, de plus en plus difficiles et chères à exploiter. En outre, l’utilisation de ces carburants émet des gaz à effet de serre, principalement du dioxyde de carbone. Cet article compare des stratégies issues de différents domaines – le véhicule, le conducteur et l’environnement – pour réduire les émissions de dioxyde de carbone produites par l’usage des voitures particulières. Cette analyse est basée sur une revue générale de la littérature centrée sur les stratégies applicables aux pays de l'OCDE. Une classification de ces stratégies et de leurs interactions est proposée. Les résultats mettent en évidence les possibilités d'interactions entre mesures qui proviendraient de domaines différents et qui pourraient apporter des réductions d’émissions non-négligeables.
Fichier principal
Vignette du fichier
TRA2014_Fpaper_19826.pdf (187.51 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Licence : CC BY - Paternité

Dates et versions

hal-02193741 , version 1 (01-12-2023)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02193741 , version 1

Citer

Camila Freitas Salgueiredo, Olivier Orfila, Guillaume Saint Pierre, Alex Coiret, P.O. Vandanjon, et al.. Overview of Solutions for Reducing CO2 Emissions during the Use Phase of Passenger Cars. TRA2014 Transport Research Arena 2014 : Transport Solutions: from Research to Deployment - Innovate Mobility, Mobilise Innovation !, Apr 2014, Paris La Défense, France. pp.1-10. ⟨hal-02193741⟩
40 Consultations
21 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More