Les innovations pédagogiques numériques et la transformation des établissements d'enseignement supérieur, 2018. ,
Foundations for a Next Generation Digital Learning Environment: Faculty, Students, and the LMS, EDUCAUSE Center for Analysis and Research, 2018. ,
Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics, vol.111, pp.8410-8415, 2014. ,
WISE Science: Web-Based Inquiry in the Classroom, 2009. ,
Learning by creating and exchanging objects: The SCY experience, British Journal of Educational Technology, vol.41, pp.909-921, 2010. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00948739
Innovations in STEM education: the Go-Lab federation of online labs, Smart Learning Environments, vol.1, 2014. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01205279
La vie de laboratoire -La production des fait scientifiques, La Découverte, 1979. ,
La transposition didactique -Du savoir savant au savoir enseigné, La Pensée Sauvage, 1991. ,
Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle, Educational Research Review, vol.14, pp.47-61, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01206700
Sur la méthode expérimentale, Aster, vol.8, pp.3-15, 1989. ,
Design-based Research: Case of a teaching sequence on mechanics, International Journal of Science Education, vol.31, pp.2275-2314, 2009. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00529922
Characterizing the Experimental Procedure in Science Laboratories: A preliminary step towards students experimental design, International Journal of Science Education, vol.34, pp.825-854, 2011. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00704668
Design and Reflection Help Students Develop Scientific Abilities: Learning in Introductory Physics Laboratories, Journal of the Learning Sciences, vol.19, pp.54-98, 2010. ,
Difficultés d'élèves pour élaborer un protocole expérimental -Un exemple en classe de terminale S, Le Bup, vol.109, pp.1395-1408, 2015. ,
Scaffolding a Complex Task of Experimental Design in Chemistry with a Computer Environment, Journal of Science Education and Technology, vol.23, pp.514-526, 2014. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00948735
Modélisation didactique pour la conception d'étayages dans un EIAH : exemple d'une activité de conception expérimentale en biologie, p.25, 2019. ,
Using Virtual Labs in an Inquiry Context: The Effect of a Hypothesis Formulation Tool and an Experiment Design Tool on Students' Learning, Optimizing STEM Education With Advanced ICTs and Simulations, pp.58-83, 2017. ,
, Pensée et langage. Messidor éditions sociales, 1934.
Collaborative Learning in Problem Solving: A Case Study in Metacognitive Learning, The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, vol.6, 2015. ,
Analyse des conceptions d'élèves sur le vivant dans une situation de conception expérimentale avec un environnement informatique, 2019. ,
Students' reflection on experimental design during an innovative teaching sequence with LabBook, Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference, pp.744-755, 2016. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01278747
Utilisation d'une plateforme numérique dans un dispositif d'apprentissage par problèmes (APP). In: Question de Pédagogies dans l'Enseignement Supérieur (QPES), 2019. ,