P. Dulbecco, M. Beer, J. Delpech-de-saint-guilhem, S. Dubourg-lavroff, and E. Pimmel, Les innovations pédagogiques numériques et la transformation des établissements d'enseignement supérieur, 2018.

J. Pomerantz, M. Brown, and D. C. Brooks, Foundations for a Next Generation Digital Learning Environment: Faculty, Students, and the LMS, EDUCAUSE Center for Analysis and Research, 2018.

S. Freeman, S. L. Eddy, M. Mcdonough, M. K. Smith, N. Okoroafor et al., Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics, vol.111, pp.8410-8415, 2014.

J. D. Slotta and M. C. Linn, WISE Science: Web-Based Inquiry in the Classroom, 2009.

T. De-jong and W. R. Van-joolingen, Learning by creating and exchanging objects: The SCY experience, British Journal of Educational Technology, vol.41, pp.909-921, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00948739

T. De-jong, S. Sotiriou, and D. Gillet, Innovations in STEM education: the Go-Lab federation of online labs, Smart Learning Environments, vol.1, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01205279

B. Latour and S. Woolgar, La vie de laboratoire -La production des fait scientifiques, La Découverte, 1979.

Y. Chevallard, La transposition didactique -Du savoir savant au savoir enseigné, La Pensée Sauvage, 1991.

M. Pedaste, M. Mäeots, L. A. Siiman, T. De-jong, S. A. Van-riesen et al., Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle, Educational Research Review, vol.14, pp.47-61, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01206700

M. Develay, Sur la méthode expérimentale, Aster, vol.8, pp.3-15, 1989.

A. Tiberghien, J. Vince, and P. Gaidioz, Design-based Research: Case of a teaching sequence on mechanics, International Journal of Science Education, vol.31, pp.2275-2314, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00529922

I. Girault, C. Ham, M. Ney, E. Sanchez, and C. Wajeman, Characterizing the Experimental Procedure in Science Laboratories: A preliminary step towards students experimental design, International Journal of Science Education, vol.34, pp.825-854, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00704668

E. Etkina, A. Karelina, M. Ruibal-villasenor, D. Rosengrant, R. Jordan et al., Design and Reflection Help Students Develop Scientific Abilities: Learning in Introductory Physics Laboratories, Journal of the Learning Sciences, vol.19, pp.54-98, 2010.

A. Berthet, I. Girault, and C. Ham, Difficultés d'élèves pour élaborer un protocole expérimental -Un exemple en classe de terminale S, Le Bup, vol.109, pp.1395-1408, 2015.

I. Girault and C. Ham, Scaffolding a Complex Task of Experimental Design in Chemistry with a Computer Environment, Journal of Science Education and Technology, vol.23, pp.514-526, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00948735

C. Bonnat, P. Marzin-janvier, I. Girault, and C. Ham, Modélisation didactique pour la conception d'étayages dans un EIAH : exemple d'une activité de conception expérimentale en biologie, p.25, 2019.

T. Hovardas, N. A. Xenofontos, and Z. C. Zacharia, Using Virtual Labs in an Inquiry Context: The Effect of a Hypothesis Formulation Tool and an Experiment Design Tool on Students' Learning, Optimizing STEM Education With Advanced ICTs and Simulations, pp.58-83, 2017.

L. Vygotsky, Pensée et langage. Messidor éditions sociales, 1934.

S. L. Wismath and D. Orr, Collaborative Learning in Problem Solving: A Case Study in Metacognitive Learning, The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, vol.6, 2015.

C. Bonnat, P. Marzin-janvier, and I. Girault, Analyse des conceptions d'élèves sur le vivant dans une situation de conception expérimentale avec un environnement informatique, 2019.

C. Wajeman, I. Girault, C. Ham, P. Marzin, J. Lavonen et al., Students' reflection on experimental design during an innovative teaching sequence with LabBook, Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference, pp.744-755, 2016.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01278747

C. Hoffmann, I. Girault, C. Kahane, C. Ham, and M. Planche, Utilisation d'une plateforme numérique dans un dispositif d'apprentissage par problèmes (APP). In: Question de Pédagogies dans l'Enseignement Supérieur (QPES), 2019.