Genome-wide association scan identifies new variants associated with a cognitive predictor of dyslexia - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Translational Psychiatry Année : 2019

Genome-wide association scan identifies new variants associated with a cognitive predictor of dyslexia

Alessandro Gialluisi
  • Fonction : Auteur
Till F M Andlauer
  • Fonction : Auteur
Nazanin Mirza-Schreiber
  • Fonction : Auteur
Kristina Moll
  • Fonction : Auteur
Jessica Becker
  • Fonction : Auteur
Kerstin U Ludwig
  • Fonction : Auteur
Darina Czamara
Beate St Pourcain
  • Fonction : Auteur
William Brandler
  • Fonction : Auteur
Ferenc Honbolygó
  • Fonction : Auteur
Dénes Tóth
  • Fonction : Auteur
Valéria Csépe
  • Fonction : Auteur
Andrew P Morris
  • Fonction : Auteur
Jacqueline Hulslander
  • Fonction : Auteur
Erik G Willcutt
  • Fonction : Auteur
John C Defries
  • Fonction : Auteur
Richard K Olson
  • Fonction : Auteur
Shelley D Smith
  • Fonction : Auteur
Bruce F Pennington
  • Fonction : Auteur
Anniek Vaessen
  • Fonction : Auteur
Urs Maurer
  • Fonction : Auteur
Heikki Lyytinen
  • Fonction : Auteur
Myriam Peyrard-Janvid
  • Fonction : Auteur
Paavo H T Leppänen
  • Fonction : Auteur
Milene Bonte
  • Fonction : Auteur
John F Stein
  • Fonction : Auteur
Joel B Talcott
  • Fonction : Auteur
Karin Landerl
  • Fonction : Auteur
Thomas S Scerri
  • Fonction : Auteur
Silvia Paracchini
  • Fonction : Auteur
Bertram Müller-Myhsok

Résumé

Developmental dyslexia (DD) is one of the most prevalent learning disorders, with high impact on school and psychosocial development and high comorbidity with conditions like attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD), depression, and anxiety. DD is characterized by deficits in different cognitive skills, including word reading, spelling, rapid naming, and phonology. To investigate the genetic basis of DD, we conducted a genome-wide association study (GWAS) of these skills within one of the largest studies available, including nine cohorts of reading-impaired and typically developing children of European ancestry (N = 2562-3468). We observed a genome-wide significant effect (p < 1 × 10 −8) on rapid automatized naming of letters (RANlet) for variants on 18q12.2, within MIR924HG (micro-RNA 924 host gene; rs17663182 p = 4.73 × 10 −9), and a suggestive association on 8q12.3 within NKAIN3 (encoding a cation transporter; rs16928927, p = 2.25 × 10 −8). rs17663182 (18q12.2) also showed genome-wide significant multivariate associations with RAN measures (p = 1.15 × 10 −8) and with all the cognitive traits tested (p = 3.07 × 10 −8), suggesting (relational) pleiotropic effects of this variant. A polygenic risk score (PRS) analysis revealed significant genetic overlaps of some of the DD-related traits with educational attainment (EDUyears) and ADHD. Reading and spelling abilities were positively associated with EDUyears (p~[10 −5-10 −7 ]) and negatively associated with ADHD PRS (p[ 10 −8 −10 −17 ]). This corroborates a long-standing hypothesis on the partly shared genetic etiology of DD and ADHD, at the genome-wide level. Our findings suggest new candidate DD susceptibility genes and provide new insights into the genetics of dyslexia and its comorbities.
Fichier principal
Vignette du fichier
Gialluisi-et-al_TP2019.pdf (1.11 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

hal-02158502 , version 1 (18-06-2019)

Identifiants

Citer

Alessandro Gialluisi, Till F M Andlauer, Nazanin Mirza-Schreiber, Kristina Moll, Jessica Becker, et al.. Genome-wide association scan identifies new variants associated with a cognitive predictor of dyslexia. Translational Psychiatry, 2019, 9, pp.77. ⟨10.1038/s41398-019-0402-0⟩. ⟨hal-02158502⟩
167 Consultations
82 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More