, Une difficulté rencontrée est le maintien du nombre de personnes enquêtées d'une année à l'autre. Il faut pour cela envisager des moyens de motivations des étudiants mais aussi des enseignants pour répondre aux questionnaires. Des outils d'analyse systématiques doivent également être proposés pour compléter ce PEL. Remerciements. Idex-Formation de la COMUE Grenoble-Alpes et « Appels à Manifestations, La structuration en temporalité/acteurs (Fig. 1) offre une vision globale et structurante de l'évaluation longitudinale

R. Bernhaupt and R. , Usability and User Experience Evaluation Methods, Mass Customization for Personalized Communication Environments: Integrating Human Factors: Integrating Human Factors, vol.13, pp.232-243, 2009.

C. Bonnat, P. Marzin, I. Girault, and I. , Analyse des conceptions d'élèves sur le vivant, dans une situation de conception expérimentale avec un environnement informatique, 2019.

J. Copans, L'enquête ethnologique de terrain : l'enquête est ses méthodes, 2011.

J. W. Creswell, Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, 2013.

D. F. Donnelly, M. C. Linn, and S. Ludvigsen, Impacts and characteristics of computer-based science inquiry learning environments for precollege students, Review of Educational Research, vol.84, issue.4, pp.572-608, 2014.

A. Rani and M. Uku-i, Usability Testing and Expert Inspections Complemented by Educational Evaluation: A Case Study of an e-Learning Platform, Journal of Educational Technology & Society, vol.14, issue.2, pp.107-123, 2011.

M. J. Hannafin and K. M. Hannafin, Cognition and student-centered, web-based learning: Issues and implications for research and theory, Learning and instruction in the digital age, pp.11-23, 2010.

F. Jambon, N. Mandran, B. Meillon, C. Perrot, and C. , Évaluation des systèmes mobiles et ubiquitaires : proposition de méthodologie et retours d'expérience, in Ergo-IA'08 'L'humain au coeur des systèmes et de leur développement, pp.107-116, 2008.

R. Lanzilotti, C. Ardito, M. F. Costabile, and A. De-angeli, eLSE methodology: A systematic approach to the e-learning systems evaluation, Journal of Educational Technology & Society, vol.9, issue.4, 2006.

N. Mandran and S. Dupuy-chessa, THEDRE: a Traceable Process for High Quality in Human Centred Computer Science Research, 26th ISD, 2017.

B. Mehlenbacher, Usable e-learning: A conceptual model for evaluation and design, Proceedings of HCI International 2005, 11th, pp.1-10, 2005.

J. Nielsen, Usability methods in Usability Inspection Methods, pp.178-249, 1994.

O. Parlangeli, E. Marchigiani, and S. Bagnara, Multimedia systems in distance education: effects of usability on learning, Interacting with computers, vol.12, issue.1, pp.37-49, 1999.

D. Squires and J. Preece, Predicting quality in educational software, Interacting with computers, vol.11, issue.5, pp.467-483, 1999.