« Hope and disillusion. The Depiction of Europe in Algerian and Tunisian Cultural Productions about Undocumented Migration » - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2018

« Hope and disillusion. The Depiction of Europe in Algerian and Tunisian Cultural Productions about Undocumented Migration »

Résumé

Combining digital humanities, cultural studies and migration studies, this chapter analyses the depiction of Europe in Algerian and Tunisian cultural productions about undocumented migration. These cultural productions are used as gateway to imaginaries of migration and imaginative geography. Europe first appears as a fortress and a land that is especially hard to reach as well as a land where everything is possible: a land of freedom where one can succeed and be accomplished. However, Europe is not only the land of hope but also the land of disillusion. Cultural productions about undocumented migration sometimes portray the loneliness of migrants or the racism that they face. These works also speak of the economic hardships, as well as the fear of being expelled from this land that they risked so much to reach. Finally, the present chapter provides a constructive alternative to mechanistic approaches in migration and diaspora studies. We will analyze the different artistic strategies for expressing the agency of the harraga, that are rooted in their imagination, but still evolving in a specific political, social and economic context
Ce chapitre en anglais est consacré aux représentations de l’Europe dans les productions culturelles algériennes et tunisiennes sur la harga. Il mobilise des données récoltées dans le cadre de ma thèse de doctorat et dans le cadre du projet collectif mèné avec Simon Mastrangelo et Monika Salzbrunn à l’Université de Lausanne. Au-delà des modèles push and pull, ce chapitre postule que les imaginaires et les représentations participent à la décision de migrer. A la croisée des humanités digitales et des sciences sociales des migrations, ce chapitre explore les imaginaires migratoires des harraga Tunisiens et Algériens – et plus spécifiquement les représentations de l’Europe. L’analyse se fonde sur les productions culturelles sur la harga, les pages Facebook consacrées à ce fait migratoire et les discours des harraga. Ces matériaux révèlent que les représentations de l’Europe ne sont pas homogènes. L’Europe apparaît à la fois comme une forteresse, un eldorado, et la terre de l’exil et de la désillusion. L’article interroge la manière dont ces représentations coexistent et dont les harraga les mobilisent pour interpréter leurs itinéraires.

Domaines

Sociologie
Fichier principal
Vignette du fichier
~Souiahall_HopeDesillusion.pdf (3.25 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-02117610 , version 1 (02-05-2019)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02117610 , version 1

Citer

Farida Souiah, Monika Salzbrunn, Simon Mastrangelo. « Hope and disillusion. The Depiction of Europe in Algerian and Tunisian Cultural Productions about Undocumented Migration ». North Africa and the Making of Europe: Governance, Institutions and Culture, Bloomsbury Academic, pp.197-228, 2018, 9781350021822. ⟨hal-02117610⟩
217 Consultations
391 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More