Exploratory Procedures Employed by Visually Impaired Children During Joint Book Reading, Journal of Developmental and Physical Disabilities, vol.26, issue.2, pp.151-170, 2014. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01721356
La motricité au service des apprentissages scolaires, Prendre en compte le corps et l'origine socioculturelle dans les apprentissages, pp.113-130, 2016. ,
Corps et compréhension en lecture. Est-ce que la manipulation d'objets miniatures peut aider à mieux comprendre le texte?, Ressources, issue.19, pp.6-15, 2018. ,
,
, The Effect of Illustrations on Reading Process of Tactile Books : An Exploratory Study, Journal of Visual Impairment and Blindness
, Le vocabulaire du design thinking. I2D -Information, données & documents, vol.54, pp.28-29, 2017.
Méthodes et outils de conception participative avec des utilisateurs non-voyants, 2010. ,
DOI : 10.1145/1941007.1941017
Inclusive Design: Design for the whole population, 2003. ,
Mental imagery in blind people: the role of passive and active visuospatial processes, Touch, Representation and Blindness, pp.143-181, 2000. ,
Images à toucher: réflexions sémiotiques sur les images tactiles destinées au public aveugle, Terra Haptica, vol.1, pp.7-21, 2010. ,
Design d'expérience utilisateur: principes et méthodes UX, 2012. ,
The role of children in the design of new technology, Behaviour and Information Technology, vol.21, issue.1, pp.1-25, 2002. ,
Pedras e agua -um estudo sobre desenho e cognição. Paper presented at the XI Encontro Nacional de ANPAP, 2001. ,
Designing technology for children with special needs: bridging perspectives through participatory design, CoDesign, vol.7, issue.1, pp.1-28, 2011. ,
DOI : 10.1080/15710882.2011.587013
La main, le cerveau et le toucher -Approches multisensorielles et nouvelles technologies, 2018. ,
Aesthetic accessibility and tactile images of works of art, Terra Haptica, vol.5, pp.9-17, 2015. ,
Psychologie cognitive de la cécité précoce, 2003. ,
Picture and pattern perception in the sighted and the blind -The advantage of the late blind, Perception, vol.18, issue.3, pp.379-389, 1989. ,
Psychologie du toucher et de la cécité, Talant: Les Doigts Qui Rêvent, 2018. ,
Pattern perception and pictures for the blind, Psicologica, vol.26, issue.1, pp.161-171, 2005. ,
Accessibilité des musées: de la conception pour les enfants sourds au design for all, MEI Médiation et Information, vol.36, pp.25-38, 2013. ,
Le Design Thinking en bibliothèque, 2014. ,
Costumer, consumer and user involvement in product development: A framework and a review of selected methods, Total Quality Management, vol.9, issue.1, 1998. ,
Drawing and the Blind, 1993. ,
Hand movements -a window into haptic object recognition, Cognitive Psychology, vol.19, issue.3, pp.342-368, 1987. ,
DOI : 10.1016/0010-0285(87)90008-9
Extracting object properties through haptic exploration, Acta Psychologica, vol.84, issue.1, 1993. ,
Visual mediation and the haptic recognition of twodimensional pictures of common objects, 1990. ,
, Perception & Psychophysics, vol.47, issue.1, pp.54-64
Des livres tactiles illustrés aux dessins en relief, Guide Typhlo & Tactus de l'album tactile illustré, pp.91-106, 2009. ,
Visual Experience or Translation Rules? Drawing the Human Figure by Blind and Sighted Children, Perception, vol.4, issue.4, pp.363-371, 1975. ,
, , 2016.
, Mener une recherche en partenariat avec les acteurs sociaux, économiques et politiques. Constraste, vol.43, pp.245-265
Effet de la lecture conjointe sur l'appréhension d'un livre tactile illustré par les jeunes aveugles, Terra Haptica, vol.1, pp.31-40, 2010. ,
Tactile Picture Recognition by Early Blind Children: The Effect of Illustration Technique, Journal of Experimental Psychology-Applied, vol.19, issue.3, pp.233-240, 2013. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00965230
Enhancing 2-D tactile picture design from knowledge of 3-D haptic object recognition, European Psychologist, vol.11, issue.2, pp.110-118, 2006. ,
, La reconnaissance des illustrations tactiles dans les livres tactiles par l'enfant aveugle
Action simulations by fingers gestures: a new way to illustrate tactile books for blind and sighted children, Journal of Experimental Psychology: Applied ,
Haptic Books for Blind Children: A Design for All Approach, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02042358
Le dessin du bout des doigts : étude de la production et de la lecture de dessins tactiles par des personnes non-voyantes, Talant: Les Doigts Qui Rêvent, 2015. ,
, , 2013.
, Communication graphique et cécité : étude sémiotique pragmatique de la production et l'interprétation de signes figuratifs produits par des jeunes non-voyants, vol.36, pp.77-91
Le dessin chez l'enfant malvoyant et chez l'enfant aveugle, Terra Haptica, vol.1, pp.22-30, 2010. ,
Exploratory procedures of tactile images in visually impaired and blindfolded sighted children: How they relate to their consequent performance in drawing, vol.33, pp.1819-1831, 2012. ,
Forme versus texture de stimulations tactiles élémentaires : quelle dimension est privilégiée par l'enfant aveugle et voyant? ,