F. Bara, Exploratory Procedures Employed by Visually Impaired Children During Joint Book Reading, Journal of Developmental and Physical Disabilities, vol.26, issue.2, pp.151-170, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01721356

F. Bara, La motricité au service des apprentissages scolaires, Prendre en compte le corps et l'origine socioculturelle dans les apprentissages, pp.113-130, 2016.

F. Bara and E. Bedrune, Corps et compréhension en lecture. Est-ce que la manipulation d'objets miniatures peut aider à mieux comprendre le texte?, Ressources, issue.19, pp.6-15, 2018.

F. Bara, E. Gentaz, and D. Valente,

, The Effect of Illustrations on Reading Process of Tactile Books : An Exploratory Study, Journal of Visual Impairment and Blindness

N. Beudon, Le vocabulaire du design thinking. I2D -Information, données & documents, vol.54, pp.28-29, 2017.

A. Brock, S. Kammoun, J. Vinot, P. Truillet, B. Oriola et al., Méthodes et outils de conception participative avec des utilisateurs non-voyants, 2010.
DOI : 10.1145/1941007.1941017

J. Clarkson, R. Coleman, S. Keates, and C. Lebbon, Inclusive Design: Design for the whole population, 2003.

C. Cornoldi and T. Vecchi, Mental imagery in blind people: the role of passive and active visuospatial processes, Touch, Representation and Blindness, pp.143-181, 2000.

B. Darras and D. Valente, Images à toucher: réflexions sémiotiques sur les images tactiles destinées au public aveugle, Terra Haptica, vol.1, pp.7-21, 2010.

S. Daumal, Design d'expérience utilisateur: principes et méthodes UX, 2012.

A. Druin, The role of children in the design of new technology, Behaviour and Information Technology, vol.21, issue.1, pp.1-25, 2002.

M. Duarte, Pedras e agua -um estudo sobre desenho e cognição. Paper presented at the XI Encontro Nacional de ANPAP, 2001.

C. Frauenberger, J. Good, and W. Keay-bright, Designing technology for children with special needs: bridging perspectives through participatory design, CoDesign, vol.7, issue.1, pp.1-28, 2011.
DOI : 10.1080/15710882.2011.587013

E. Gentaz, La main, le cerveau et le toucher -Approches multisensorielles et nouvelles technologies, 2018.

R. Guerreiro and V. Kastrup, Aesthetic accessibility and tactile images of works of art, Terra Haptica, vol.5, pp.9-17, 2015.

Y. Hatwell, Psychologie cognitive de la cécité précoce, 2003.

M. A. Heller, Picture and pattern perception in the sighted and the blind -The advantage of the late blind, Perception, vol.18, issue.3, pp.379-389, 1989.

M. A. Heller and E. Gentaz, Psychologie du toucher et de la cécité, Talant: Les Doigts Qui Rêvent, 2018.

M. A. Heller, M. Mccarthy, and A. Clark, Pattern perception and pictures for the blind, Psicologica, vol.26, issue.1, pp.161-171, 2005.

S. Houriez, J. Houriez, K. Kounakou, and S. Leleumerviel, Accessibilité des musées: de la conception pour les enfants sourds au design for all, MEI Médiation et Information, vol.36, pp.25-38, 2013.

. Ideo, Le Design Thinking en bibliothèque, 2014.

M. A. Kaulio, Costumer, consumer and user involvement in product development: A framework and a review of selected methods, Total Quality Management, vol.9, issue.1, 1998.

J. M. Kennedy, Drawing and the Blind, 1993.

S. J. Lederman and R. L. Klatzky, Hand movements -a window into haptic object recognition, Cognitive Psychology, vol.19, issue.3, pp.342-368, 1987.
DOI : 10.1016/0010-0285(87)90008-9

S. J. Lederman and R. L. Klatzky, Extracting object properties through haptic exploration, Acta Psychologica, vol.84, issue.1, 1993.

S. J. Lederman, R. L. Klatzky, C. Chataway, and C. D. Summers, Visual mediation and the haptic recognition of twodimensional pictures of common objects, 1990.

, Perception & Psychophysics, vol.47, issue.1, pp.54-64

L. Marek, Des livres tactiles illustrés aux dessins en relief, Guide Typhlo & Tactus de l'album tactile illustré, pp.91-106, 2009.

S. Millar, Visual Experience or Translation Rules? Drawing the Human Figure by Blind and Sighted Children, Perception, vol.4, issue.4, pp.363-371, 1975.

G. Petitpierre, R. Scelles, M. Bungener, J. Detraux, and M. Tremblay, , 2016.

, Mener une recherche en partenariat avec les acteurs sociaux, économiques et politiques. Constraste, vol.43, pp.245-265

A. Theurel, E. Gentaz, E. Polato, and R. Caldin, Effet de la lecture conjointe sur l'appréhension d'un livre tactile illustré par les jeunes aveugles, Terra Haptica, vol.1, pp.31-40, 2010.

A. Theurel, A. Witt, P. Claudet, Y. Hatwell, and E. Gentaz, Tactile Picture Recognition by Early Blind Children: The Effect of Illustration Technique, Journal of Experimental Psychology-Applied, vol.19, issue.3, pp.233-240, 2013.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00965230

L. J. Thompson, E. P. Chronicle, and A. F. Collins, Enhancing 2-D tactile picture design from knowledge of 3-D haptic object recognition, European Psychologist, vol.11, issue.2, pp.110-118, 2006.

D. Valente and E. Gentaz, La reconnaissance des illustrations tactiles dans les livres tactiles par l'enfant aveugle

D. Valente, A. Palama, C. Vouillon, and E. Gentaz, Action simulations by fingers gestures: a new way to illustrate tactile books for blind and sighted children, Journal of Experimental Psychology: Applied

D. Valente, Haptic Books for Blind Children: A Design for All Approach, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02042358

D. Valente, Le dessin du bout des doigts : étude de la production et de la lecture de dessins tactiles par des personnes non-voyantes, Talant: Les Doigts Qui Rêvent, 2015.

D. Valente and B. Darras, , 2013.

, Communication graphique et cécité : étude sémiotique pragmatique de la production et l'interprétation de signes figuratifs produits par des jeunes non-voyants, vol.36, pp.77-91

A. Vinter and V. Fernandes, Le dessin chez l'enfant malvoyant et chez l'enfant aveugle, Terra Haptica, vol.1, pp.22-30, 2010.

A. Vinter, V. Fernandes, O. Orlandi, and P. Morgan, Exploratory procedures of tactile images in visually impaired and blindfolded sighted children: How they relate to their consequent performance in drawing, vol.33, pp.1819-1831, 2012.

A. Vinter, O. Orlandi, and P. Morgan, Forme versus texture de stimulations tactiles élémentaires : quelle dimension est privilégiée par l'enfant aveugle et voyant?