, Echanger Pour Apprendre en Ligne -Grenoble -Juin, 2007.

N. Nous-remercions, Azizi et A. Dami pour le développement de l'outil de

N. Avouris, V. Komis, G. Fiotakis, and M. Margaritis,

E. Voyiatzaki, Logging of fingertip actions is not enough for analysis of learning activities, Actes du Workshop Usage Analysis in learning systems, AIED, 2005.

. Avouris-n, G. Fiotakis, G. Kahrimanis, and . Margaritis-m,

. Komis-v, Beyond logging of fingertip actions: analysis of collaborative learning using multiple sources of data, Special Issue: Usage Analysis in Learning Systems: Existing Approaches and Scientific Issues, vol.18, pp.231-250, 2007.

, Echanger Pour Apprendre en Ligne -Grenoble -Juin, 2007.

. Baldry-a and . Thibault-p, Multimodal Transcription and Text Analysis, a multimedia toolkit and coursebook with associated on-line course, 2006.

B. Reffay and C. Chanier-t, Environnement audio graphique synchrone : recueil et transcription pour l'analyse des interactions multimodales, Disponible sur internet, pp.406-420, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00085646

B. Tissot-r and R. C. , Recherche de patterns dans un corpus d'actions multimodales, Actes de la conférence EIAH, pp.27-29, 2007.

. Bruillard-e and . L. Baron-g--, Usages en milieu scolaire : caractérisation, observation et évaluation, Grandbastien M. et Labat J, 2006.

M. , Environnements informatiques pour l'apprentissage humain, col. Hermès Lavoisier, pp.270-284

C. Prie and Y. Mille-a, MUSETTE: Modelling USEs and Tasks for Tracing Experience. ICCBR'03: Workshop ''From structured cases to unstructured problem solving episodes, pp.279-286, 2003.

T. Chanier, A. Vetter, M. Betbeder, and C. Reffay, , 2006.

, Retrouver le chemin de la parole en environnement audio-graphique synchrone, Echanger Pour Apprendre en Ligne -Grenoble -Juin, 2007.

, Recherche et applications (40), pp.139-150

. Chanier-t and . Vetter-a, Multimodalité et expression en langue étrangère dans une plate-forme audio-synchrone, Alsic, vol.9, pp.61-101, 2006.

I. Disponible-sur, , 2007.

C. Courtin and S. Talbot, An Architecture to Record Traces in Instrumented Collaborative Learning Environments, Actes IADIS de CELDA, pp.301-308, 2005.

E. Goffman, Frame analysis: an essay on the organization of experience, 1974.

C. Goodwin and A. Duranti, Rethinking Context: Language as an interactive phenomenon, pp.191-227, 1992.

M. A. Halliday, Language, Context and Text: Aspects of language in a socialsemiotic perspective, pp.55-79, 1989.

. Hampel-r, Rethinking task design for the digital age : A framework for language teaching and learning in a synchronous online environment, Recall, vol.18, pp.105-121, 2006.

. Harrer-?, S. Zeini, G. Kahrimanis, . ,. Avouris-n, and . Marcos-j,

A. Martinez-mones-a, . Meier-a, . Rummel-n, and H. Spada, Towards a Flexible Model for Computer-based Analysis and Echanger Pour Apprendre en Ligne -Grenoble -Juin, 2007.

, Visualization of Collaborative Learning Activities, Proc. CSCL, pp.16-21, 2007.

J. Heraud, H. Marty, L. France, and T. Carron, , 2005.

, Une aide à l'interprétation de traces : application à l'amélioration de scénarios pédagogiques, Actes de EIAH, pp.237-248, 2005.

R. Jones, The problem of Context in Computer-Mediated Communication, Discourse & Technology, multimodal discourse analysis, pp.20-33, 2004.

. N. Lamy-m, Conversations multimodales : l'enseignementapprentissage à l'heure des écrans partagés, 2006.

. Monde, Recherche et Applications, vol.40, pp.129-138

M. Lamy, Multimodality in Online Language Learning Environments: Looking for a methodology, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00197411

, Interdisciplinary Perspectives on Multimodality: Theory and practice, Proceedings of the Third International Conference on Multimodality. Campobasso: Palladino, pp.237-254

M. Mannila, H. Toivonen, and A. Verkamo, Discovery of Frequent Episodes in Event Sequences, pp.259-289, 1997.

M. Noras, C. Reffay, and . Betbeder-m.-l, Structuration de corpus de formation en ligne en vue de leur échange, Actes de la conférence EIAH, pp.27-29, 2007.

, Echanger Pour Apprendre en Ligne -Grenoble -Juin, 2007.

N. S. , Multimodal Discourse Analysis : A Conceptual Framework, pp.101-115, 2004.

. Ollagnier-beldame-m and . Mille-a, Faciliter l'appropriation des EIAH par les apprenants via les traces informatiques d'interactions ?, Revue Sciences et Technologies de l´Information et de la Communication pour l´Éducation et la Formation, 2007.

C. Reffay, T. Chanier, M. Noras, and . Betbeder-m.-l, , 2007.

, Contribution à la structuration de corpus de formations en ligne pour un meilleur partage en recherche

L. Settouti, Y. Prie, A. Mille, and J. Marty, Systèmes à base de traces pour l'apprentissage humain, 2006.

B. Smith and G. J. Gorsuch, Synchronous computer mediated communication captured by usability lab methodologies: New interpretations, System, vol.32, pp.553-575, 2004.

. Vetter-a, . Vetter-a, and . Chanier-t, Supporting oral production for professional purpose, Les spécificités du tutorat à distance à l'Open University, ALSIC, vol.7, pp.5-23, 2004.

, Echanger Pour Apprendre en Ligne -Grenoble -Juin, 2007.

I. Disponible-sur,