A taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of Bloom's taxonomy, 2001. ,
A methodological framework for constructing generic knowledge with intended value both for academia and practice (Cahiers de recherche, 2009. ,
Sorting things out: Classification and its consequences, 2000. ,
An activity theory-based model for serious games analysis and conceptual design, Computers & Education, vol.87, pp.166-181, 2015. ,
,
Ingénierie et réingénierie des EIAH -L'approche REDiM (Mémoire HDR, 2007. ,
Modélisation et construction de traces d'utilisation d'une activité d'apprentissage : une approche langage pour la réingénierie d'un EIAH. Sciences et technologies de l'information et de la communication pour l'éducation et la formation (STICEF), 14, 2007. ,
User stories applied: For agile software development, 2004. ,
Jeu de Rôle Formatif et maturation des adultes -Co-rechercheaction-formation et approche écobiopsychosociale, 2005. ,
Practical barriers in using educational computer games, On the Horizon, vol.12, issue.1, pp.18-21, 2004. ,
Learning and videogames: An unexploited synergy. Communication présentée au Workshop In Search of the Meaning of Learning, Annual Convention of the Association for Educational Communications and Technology (AECT), 2000. ,
Metadesign: a manifesto for end-user development, Communications of the ACM, vol.47, issue.9, pp.33-37, 2004. ,
The problem solving genome: Analyzing sequential patterns of student work with parameterized exercises, Proceedings of the 7 th International Conference on Educational Data Mining, pp.153-160, 2014. ,
Debriefing: Toward a systematic assessment of theory and practice, Simulation & Gaming, vol.23, issue.2, pp.145-160, 1992. ,
,
THEDRE: A Traceable process for high quality in human centred computer science research, Proceedings of the 26 th International Conference on Information Systems Development, 2017. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02124879
DOP8: Merging both data and analysis operators life cycles for technology enhanced learning, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01167195
, Dans Proceedings of the Fifth International Conference on Learning Analytics and Knowledge, pp.213-217, 2015.
A narrative metaphor to facilitate educational game authoring, Computers & Education, vol.58, issue.1, pp.590-599, 2012. ,
,
Méthodologie, modèles et outils pour la conception de Learning Games (thèse de doctorat, INSA de Lyon, France), 2012. ,
Approche basée sur la méthode pédagogique des cas pour créer des Learning Games pertinents dans de nombreux domaines d'enseignement, Actes de la conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH'2013, pp.67-78, 2013. ,
Learning Role-Playing Games : méthodologie et formalisme de description pour l'assistance à la conception. Premiers résultats d'expérimentation, Actes de la conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH'2011, pp.95-107, 2011. ,
,
Modèles et outils pour la conception de jeux sérieux : une approche meta-design (thèse de doctorat, 2014. ,
Model and authoring tool to help teachers adapt serious games to their educational contexts, International Journal of Learning Technology, vol.9, issue.2, pp.161-180, 2014. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01087301
The six facets of serious game design: A methodology enhanced by our design pattern library, 2012. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00739124
, Dans Proceedings of the 21st Century Learning for 21st Century Skills, pp.208-221
Comparing two CbKST approaches for adapting learning paths in serious games. Dans Design for Teaching and Learning in a Networked World, Proceedings of the 10th European Conference on Technology Enhanced Learning, pp.211-224, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01329129
Dispositifs d'apprentissage instrumentés par les technologies : vers une ingénierie centrée sur les scénarios, Actes du colloque Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et dans l'Industrie, pp.407-414, 2004. ,
De l'industrialisation à l'innovation pédagogique avec une chaîne éditoriale, Actes du 7 ème colloque Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement, 2010. ,
Problem solving learning environments and assessment: A knowledge space theory approach, Computers & Education, vol.64, pp.183-193, 2013. ,
Integrating learning, problem solving, and engagement in narrative-centered learning environments, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.21, issue.1-2, pp.115-133, 2011. ,
Une étude empirique à partir des traces numériques d'interaction du jeu Tamagocours. Sciences et technologies de l'information et de la communication pour l'éducation et la formation (STICEF), vol.22, pp.9-44, 2015. ,
Quality improvement methodologies-PDCA cycle, RADAR matrix, DMAIC and DFSS, Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering, vol.43, issue.1, pp.476-483, 2010. ,
Un modèle formel de jeux sérieux de type étude de cas pour l'enseignement supérieur : le modèle DISCO, Actes des 6 e Rencontres Jeunes Chercheurs en EIAH (RJC'EIAH 2016, pp.119-124, 2016. ,
, Les ALPES : Approches agiLes Pour l'Enseignement Supérieur. Dans Actes du 8 ème Colloque Questions de Pédagogie pour l'Enseignement Supérieur, pp.243-247, 2015.
Une pédagogie en mode agile, Actes du 9ème Colloque Questions de Pédagogie dans l'Enseignement Supérieur, pp.845-852, 2017. ,
Chronicle of a scenario graph: From expected to observed learning path, Proceedings of 11th European Conference on Technology Enhanced Learning, pp.321-330, 2016. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01322571
Mind in society: The development of higher psychological processes, 1980. ,
A Conceptual Framework for Serious Games, Proceedings of Ninth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.21-23, 2009. ,
,