L. W. Anderson, D. R. Krathwohl, P. Airasian, K. Cruikshank, R. Mayer et al., A taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of Bloom's taxonomy, 2001.

M. Avenier, A methodological framework for constructing generic knowledge with intended value both for academia and practice (Cahiers de recherche, 2009.

G. C. Bowker and S. L. Star, Sorting things out: Classification and its consequences, 2000.

M. B. Carvalho, F. Bellotti, R. Berta, A. De-gloria, C. I. Sedano et al., An activity theory-based model for serious games analysis and conceptual design, Computers & Education, vol.87, pp.166-181, 2015.

,

C. Choquet, Ingénierie et réingénierie des EIAH -L'approche REDiM (Mémoire HDR, 2007.

C. Choquet and S. Iksal, Modélisation et construction de traces d'utilisation d'une activité d'apprentissage : une approche langage pour la réingénierie d'un EIAH. Sciences et technologies de l'information et de la communication pour l'éducation et la formation (STICEF), 14, 2007.

M. Cohn, User stories applied: For agile software development, 2004.

S. Daniau, Jeu de Rôle Formatif et maturation des adultes -Co-rechercheaction-formation et approche écobiopsychosociale, 2005.

S. Egenfeldt-nielsen, Practical barriers in using educational computer games, On the Horizon, vol.12, issue.1, pp.18-21, 2004.

C. Fabricatore, Learning and videogames: An unexploited synergy. Communication présentée au Workshop In Search of the Meaning of Learning, Annual Convention of the Association for Educational Communications and Technology (AECT), 2000.

G. Fischer, E. Giaccardi, Y. Ye, A. G. Sutcliffe, and N. Mehandjiev, Metadesign: a manifesto for end-user development, Communications of the ACM, vol.47, issue.9, pp.33-37, 2004.

J. Guerra, S. Sahebi, Y. Lin, and P. Brusilovsky, The problem solving genome: Analyzing sequential patterns of student work with parameterized exercises, Proceedings of the 7 th International Conference on Educational Data Mining, pp.153-160, 2014.

L. C. Lederman, Debriefing: Toward a systematic assessment of theory and practice, Simulation & Gaming, vol.23, issue.2, pp.145-160, 1992.

,

N. Mandran and S. Dupuy-chessa, THEDRE: A Traceable process for high quality in human centred computer science research, Proceedings of the 26 th International Conference on Information Systems Development, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02124879

N. Mandran, M. Ortega, V. Luengo, and D. Bouhineau, DOP8: Merging both data and analysis operators life cycles for technology enhanced learning, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01167195

, Dans Proceedings of the Fifth International Conference on Learning Analytics and Knowledge, pp.213-217, 2015.

E. J. Marchiori, J. Torrente, Á. Blanco, P. Moreno-ger, P. Sancho et al., A narrative metaphor to facilitate educational game authoring, Computers & Education, vol.58, issue.1, pp.590-599, 2012.

,

I. Marfisi-schottman, Méthodologie, modèles et outils pour la conception de Learning Games (thèse de doctorat, INSA de Lyon, France), 2012.

I. Marfisi-schottman, J. Labat, and T. Et-carron, Approche basée sur la méthode pédagogique des cas pour créer des Learning Games pertinents dans de nombreux domaines d'enseignement, Actes de la conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH'2013, pp.67-78, 2013.

C. Mariais, F. Michau, J. Pernin, and N. Et-mandran, Learning Role-Playing Games : méthodologie et formalisme de description pour l'assistance à la conception. Premiers résultats d'expérimentation, Actes de la conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH'2011, pp.95-107, 2011.

B. :. Mons, . Umons, and H. Récupéré-de,

B. Marne, Modèles et outils pour la conception de jeux sérieux : une approche meta-design (thèse de doctorat, 2014.

B. Marne and J. Labat, Model and authoring tool to help teachers adapt serious games to their educational contexts, International Journal of Learning Technology, vol.9, issue.2, pp.161-180, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01087301

B. Marne, J. Wisdom, B. Huynh-kim-bang, and J. Labat, The six facets of serious game design: A methodology enhanced by our design pattern library, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00739124

, Dans Proceedings of the 21st Century Learning for 21st Century Skills, pp.208-221

J. Melero, N. El-kechaï, and J. Labat, Comparing two CbKST approaches for adapting learning paths in serious games. Dans Design for Teaching and Learning in a Networked World, Proceedings of the 10th European Conference on Technology Enhanced Learning, pp.211-224, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01329129

J. Pernin and A. Et-lejeune, Dispositifs d'apprentissage instrumentés par les technologies : vers une ingénierie centrée sur les scénarios, Actes du colloque Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et dans l'Industrie, pp.407-414, 2004.

K. Quelennec, M. Vermeulen, C. Narce, and F. Baillon, De l'industrialisation à l'innovation pédagogique avec une chaîne éditoriale, Actes du 7 ème colloque Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement, 2010.

P. Reimann, M. Kickmeier-rust, and D. Albert, Problem solving learning environments and assessment: A knowledge space theory approach, Computers & Education, vol.64, pp.183-193, 2013.

J. P. Rowe, L. R. Shores, B. W. Mott, and J. C. Lester, Integrating learning, problem solving, and engagement in narrative-centered learning environments, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.21, issue.1-2, pp.115-133, 2011.

E. Sanchez, V. Emin-martinez, and N. Et-mandran, Une étude empirique à partir des traces numériques d'interaction du jeu Tamagocours. Sciences et technologies de l'information et de la communication pour l'éducation et la formation (STICEF), vol.22, pp.9-44, 2015.

M. Sokovic, D. Pavletic, and K. K. Et-pipan, Quality improvement methodologies-PDCA cycle, RADAR matrix, DMAIC and DFSS, Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering, vol.43, issue.1, pp.476-483, 2010.

M. Vermeulen, Un modèle formel de jeux sérieux de type étude de cas pour l'enseignement supérieur : le modèle DISCO, Actes des 6 e Rencontres Jeunes Chercheurs en EIAH (RJC'EIAH 2016, pp.119-124, 2016.

M. Vermeulen, A. Fleury, K. Fronton, and J. Laval, Les ALPES : Approches agiLes Pour l'Enseignement Supérieur. Dans Actes du 8 ème Colloque Questions de Pédagogie pour l'Enseignement Supérieur, pp.243-247, 2015.

M. Vermeulen, J. Laval, X. Serpaggi, and R. Pinot, Une pédagogie en mode agile, Actes du 9ème Colloque Questions de Pédagogie dans l'Enseignement Supérieur, pp.845-852, 2017.

M. Vermeulen, N. Mandran, and J. Labat, Chronicle of a scenario graph: From expected to observed learning path, Proceedings of 11th European Conference on Technology Enhanced Learning, pp.321-330, 2016.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01322571

L. S. Vygotsky, Mind in society: The development of higher psychological processes, 1980.

A. Yusoff, R. Crowder, L. Gilbert, and G. Wills, A Conceptual Framework for Serious Games, Proceedings of Ninth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.21-23, 2009.

,