. Geiringer, The Overall Successful Development of a Female Mathematician Under Male Dominance and in Spite of Conditions Adverse to Women's Emancipation-Katalyn Gosztonyi, Rózsa Péter, a Mathematician Between Research, Teacher Training and Popularisation of Mathematics-Andrea Blunck, pp.1893-1973

R. Sara, « Gender-Stereotypic Perceptions of Academic Subjects, British Journal of Educational Psychology, t, vol.59, issue.3, pp.306-313, 1989.

J. Blickenstaff and . Clark, « Women and Science Careers: Leaky Pipeline or Gender Filter?, pp.369-386, 2005.

B. Patrice, Réintégrer les femmes dans la République des sciences, Adeline Gargam et Patrice Bret (éds.), Femmes de sciences de l'Antiquité au xix e siècle, 2014.

, Réalités et représentations, Dijon, Éditions universitaires de Dijon, pp.309-317

. Bruyères-jean-hippolyte, La Phrénologie. Le geste et la physionomie, 1847.

. Catellan-de-portel-marie-priscille, « Discours de Mademoiselle De Catellan de Portel maîtresse des jeux floraux », Recueil de plusieurs pièces d'éloquence et de poésie présentées à l'académie des jeux floraux pour les prix de 1723, pp.189-190, 1723.

C. Carole, « Les premières étudiantes de l'Université de Paris », Travail, pp.35-50, 2000.

C. Diana, Social Structure in a Group of Scientists: A Test of the "Invisible College" Hypothesis, vol.34, pp.335-352, 1969.

. Deffand-madame-du, Correspondance littéraire, t. XI (mars 1777), 1879.

G. Delphine, Histoires de pionnières », Travail, genre et sociétés, t. 4, pp.29-34, 2000.

G. Paola, « Biography: a Critical Tool to Bridge the History of Science and the History of Women in Science, Nuncius, t, vol.15, issue.1, pp.399-409, 2000.

. Haase-dubosc-danielle, Intellectuelles, femmes d'esprit et femmes savantes au xvii e siècle, vol.13, pp.43-67, 2001.

H. Emmanuelle, « La mémoire n'est pas neutre. Souvenirs de femmes à la Faculté des Sciences et Techniques de Nantes », Travail, genre et sociétés, t. 14, pp.109-128, 2005.

H. Nicole, Les femmes, l'enseignement et les sciences, 2008.

K. Heike, Über das 'akademische Frauensterben' auf dem Weg an die Spitze der Wissenschaft », Beiträge zur Hochschulforschung, pp.60-78, 2015.

K. Eva, the First Handsome Mathematical Lady I've Ever Seen!" On the Role of Beauty in Portrayals of Sofia Kovalevskaya, BSHM Bulletin : Journal of the British Society for the History of Mathematics, t, vol.32, issue.3, pp.198-213, 2017.

K. Patricia and C. , Drei Frauenschicksale, 1908.

L. Walter, La Fabrique du sexe : essai sur le corps et le genre en Occident, 1992.

C. Leffler-anna and K. Sonia, Sonya Kovalevsky; a Biography, and Sisters Rajevsky; Being an Account of her Life by Sonya Kovalevsky, 1895.

L. Gino, « Les Femmes mathématiciennes, pp.385-392, 1903.

, For Better or for Worse? Collaborative Couples in the Sciences, 2012.

M. Laura, Modern Women. An English Rendering of Laura Marholm Hansson's 'Das Buch der Frauen, 1896.

M. David, A Metaphor to Retire, Inside Higher Ed, 2015.

M. David, E. Alice, H. Et-linn-marcia, and C. , « Women's Representation in Science Predicts National Gender-Science Stereotypes: Evidence From 66 Nations, Journal of Educational Psychology, t, vol.107, issue.3, pp.631-644, 2015.

M. Paul and J. , Ueber die Anlage zur Mathematik, 1900.

M. Thomas, Institutions acteurs enseignements, Mathématiques et politiques scientifiques en Saxe, pp.1765-1851, 2013.

M. Morrison-ann, P. White-randall, . Et-velsor-ellen, and . Van, Breaking the Glass Ceiling: Can Women Reach the Top of America's Largest Corporations, 1994.

M. Nikodym-otton, The Mathematical Apparatus for Quantum-Theories: Based on the Theory of Boolean Lattices, 1966.

N. Brian, A. Et-smyth-frederick, and L. , Implicit Social Cognitions Predict Sex Differences in Math Engagement and Achievement, vol.48, pp.1125-1156, 2011.

N. Brian, A. Smyth-frederick, and L. , « National Differences in Gender-Science Stereotypes Predict National Sex Differences in Science and Math Achievement, Proceedings of the National Academy of Sciences, vol.106, pp.10593-10597, 2009.

O. Donald, L. Bergwik-staffan, and . Van-tiggelen-brigitte, Domesticity in the Making of Modern Science, 2016.

. Parshall-karen and . Hunger, « Training Women in Mathematical Research: The First Fifty Years of Bryn Mawr College (1885-1935) », The Mathematical Intelligencer, t, vol.37, pp.71-83, 2015.

P. Dominique, Introduction aux Science studies, 2006.

P. Helena, M. Slack-nancy, and G. Et-abir, Creative Couples in the Sciences, 1996.

R. Rebecca, Le sexe de l'espace : réflexions sur l'histoire des femmes aux xviii e et xix e siècles dans quelques travaux américains, anglais et français, pp.181-202, 2000.

, « Introduction », La mixité dans l'éducation. Enjeux passés et présents, pp.13-24, 2004.

, La mixité dans l'éducation : Enjeux passés et présents, trad. par Céline Grasser, 2004.

R. Margaret, Women Scientists in America. Struggles and Strategies to 1940, 1984.

R. Jean-jacques, L'Émile, ou de l'éducation, 1762.

R. Pierre, Système physique et moral de la femme ou Tableau philosophique de la constitution, 1775.

H. Sibum, D. Otto, and . Lorraine, « Introduction: Scientific Personae and Their Histories », Science in Context, t, vol.16, pp.1-8, 2003.

S. Steven, J. Steele-claude, M. Et-quinn-diane, and M. , « Stereotype Threat and Women's Math Performance », Journal of Experimental Social Psychology, t, vol.35, issue.1, pp.4-28, 1999.

S. Hyppolyte, Ritti.-(éd.) (1896), « Lettre de Gauss à Sophie Germain du 30 avril 1807 », OEuvres philosophies de Sophie Germain, OEuvres philosophies de Sophie Germain, 1879.

N. Tikhonov-sigrist, « Les femmes et l'université en France 1860-1914 : Pour une historiographie comparée », Histoire de l'éducation, t. 122 (L'enseignement supérieur : Bilan et perspectives), pp.53-70, 2009.

T. Natalia, « Enseignement supérieur et mixité : la Suisse, une avant-garde ambigüe », La mixité dans l'éducation. Enjeux passés et présents, pp.35-52, 2004.

T. Renate, « Femmes et mathématiques dans le monde occidental, un panorama historiographique », trad. par Hélène Gispert et Jeanne Peiffer, Gazette des mathématiciens, t, vol.90, pp.26-35, 2001.

, Aller Männerkultur zum Trotz, vol.2, 2008.

C. Vidal, Féminin, masculin, mythes et idéologies

. Voltaire, Voltaire's Correspondence, Théodore Besterman (éd.), t. XVII, Genève, Institut et musée Voltaire. Édition critique établie par Théodore Besterman, 1956.

W. Valerie, The Mastery of Reason: Cognitive Development and the Production of Rationality, 1988.

W. Hermann, ;. Noether, ». , and S. Mathematica, , pp.201-220, 1935.