Teach professional risks in companies: Study of a collaborative work of psychosocial risks’ integration
Instruire les risques professionnels en entreprise : étude d’un travail collaboratif d’intégration des risques
Résumé
The evaluation of professional risks has to take the psychosocial hazards into account as well as the physical hazards. The article aims at showing that the identification phase of physical hazards, when it implies relevant operator collectives, is favourable to the highlighting of situations with psychosocial risks. We show how the regulation of physical hazards needs the regulation of psychosocial hazards. To underpin it, we analyze sequences extracted from the transcription of a reunion in a company of advertising mailings’ production. The study results in preconisation related to the instructors’ program regarding the treatment as a whole of professional hazards.
L’évaluation des risques professionnels doit prendre en compte les risques psychosociaux au même titre que les risques physiques. L’article vise à montrer que la phase d’identification des risques physiques, lorsqu’elle implique des collectifs d’opérateurs concernés, est propice à la mise en exergue de risques psychosociaux. Nous montrons comment la régulation des risques physiques nécessite la régulation des risques psychosociaux. Pour l’étayer, nous analysons une séquence extraite de la transcription d’une réunion dans une entreprise de productions de mailings publicitaires. L’étude débouche sur des préconisations relatives à la formation des instructeurs quant au traitement de l’ensemble des risques professionnels.
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...