Where and How to Print the Florentine Pandects: Paris, Basle, Lyons, Venice or Florence? - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Livre. Revue historique Année : 2019

Where and How to Print the Florentine Pandects: Paris, Basle, Lyons, Venice or Florence?

Où et comment imprimer les Pandectes florentines : Paris, Bâle, Lyon, Venise ou Florence ?

William Kemp
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 934223

Résumé

The sixth-century manuscript of the Corpus juris civilis or Pandects was given considerable scrutiny by some of Europe’s leading legal scholars during the 1530s and early 1540s: Andrea Alciati, Emilio Ferretti, Lelio Torelli, Antonio Agustín, Jean Matal. As their studies progressed, the decision was made to print the manuscript in its entirety. But where? By whom? And in what form and type? During the years 1541-1544, correspondence between Torelli, Matal and Agustín indicates the first-rank publishers that they were considering: Robert Estienne in Paris, Froben & Episcopius in Basle, Gryphius in Lyons, Giolitio or others in Venice, and perhaps Florence, where the manuscript was held. In spite of Ferretti’s ardent defence of Gryphius and Matal’s arguments in favour of Froben, the question was finally decided by the owner of the manuscript, Duke Cosimo I de’ Medici, in 1546: the precious manuscript must be printed in Florence. But none of the printers active there were capable of assuming such a mammoth undertaking. In the end, Cosimo and his advisors invited an unknown printer to come set up shop in Florence. Lorenzo Torrentino, a bookseller in Bologna, accepted this challenge, even though he had never signed his name to a single book. He began printing as ducal printer in 1547 and he finally published the 1,666 folio pages of the Digestorum seu Pandectarum libri in 1553, using French types engraved by Robert Granjon and Michel Du Boys. It is intriguing to note that Gryphius’s purchases of large-letter roman types fall roughly in the years that Ferretti was presenting his case at court in Florence. I examine what is perhaps Gryphius’s most prestigious publication, the large-letter version of the Biblia sacra in 1550, using types cut by Robert Granjon that he purchased during and just after his negotiations with the Duke in Florence via Ferretti.
Le manuscrit du Corpus juris civilis ou Pandectes (vie siècle) a été étudié de près par les plus grands juristes d’Europe dans les années 1530 et 1540 : Andrea Alciati, Emilio Ferretti, Lelio Torelli, Antonio Agustín et Jean Matal. Suite à leurs analyses, on décida de faire imprimer le manuscrit dans son intégralité. Mais où ? Par qui ? Sous quelle forme et avec quelle typographie ? Entre 1541 et 1544, la correspondance échangée par Torelli, Matal et Agustín révèle qu’ils considéraient plusieurs typographes de premier plan : Robert Estienne à Paris, Froben et Episcopius à Bâle, Gryphe à Lyon, Giolito et d’autres à Venise, ou à Florence, où était conservé le manuscrit. Malgré la vive défense de Gryphe par Ferretti, et les arguments de Matal en faveur de Froben, c’est finalement le possesseur du manuscrit, Cosimo I de’ Medici, qui décida en 1546 : le précieux manuscrit devait être publié à Florence. Or, aucun des imprimeurs de cette ville n’était alors en mesure d’entreprendre un si vaste projet. Cosimo et ses conseillers invitèrent alors un inconnu à établir une imprimerie à Florence : Lorenzo Torrentino, libraire à Bologne, accepta le défi bien que n’ayant jamais publié de livre jusqu’alors. Il commença son activité comme imprimeur ducal en 1547 et acheva les 1 666 pages in-folio du Digestorum seu Pandectarum libri en 1553, ayant utilisé des caractères français gravés par Robert Granjon et Michel Du Boys. Il est à noter que Gryphe acquit de grands caractères romains plus ou moins au moment où Ferretti argumentait son cas à la cour de Florence. J’examine ce qui est peut-être la publication la plus prestigieuse de Gryphe, la Biblia sacra de 1550, imprimée avec des caractères taillés par Granjon achetés pendant et juste après ses négociations avec le duc à Florence par le biais de Ferretti.
Fichier principal
Vignette du fichier
Livre_03_Kemp_2019.pdf (4.22 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

hal-02025077 , version 1 (19-02-2019)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02025077 , version 1

Citer

William Kemp. Where and How to Print the Florentine Pandects: Paris, Basle, Lyons, Venice or Florence?. Livre. Revue historique, 2019. ⟨hal-02025077⟩
135 Consultations
107 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More