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Article Dans Une Revue Psychologie Française Année : 2019

Suicidal risk and depression: going door-to-door to diagnose French students in residence

Risque suicidaire et dépression : diagnostic en porte-à-porte auprès d’étudiants français vivant en résidence universitaire

Laurentine Véron
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 955487
Fanny Sauvade
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 955487

Résumé

Feeling of unease is frequently reported among French students in survey from mutual insurance institutions. However, these studies have not investigated psychological clinical issues of this feeling. The present study aimed to state about psychological distress, major depression or suicidal risk prevalence among French students. We used a diagnostic methodology based on validated tools set including MH-5 (Mental Health Inventory from Medical Outcome Study Short Form; Ware & Sherbourne, 1992), MINI-A, MINI-C (Mini International Neuropsychiatric Interview; Sheehan & Lecrubier, 1992) and BDI-II (Beck Depression Inventory; Beck, Steer, & Brown, 1996). We targeted students living in university students’ residences because of their higher risk of psychological fragility due to the distance with their families and some socio-economic difficulties. A total of 1324 students (53.55% females; Mean Age = 21.1), recruited by door-to-door method, participated in structured clinical interviews. We observed that 20.99% were diagnosed with a psychological distress state, 5.1% in major depression and 5.14% were currently at-risk of suicide. The higher at-risk students were females, studying languages or humanities for the first year at university. However, only 2.7% of them used psychological health care. We discuss the benefits of our diagnostic method to avoid “false positive” cases. Our study then emphasizes the pressing need to understand why only few French students seek psychological health care and how they could be promoted.
Le mal-être psychologique des étudiants est reporté dans de nombreuses enquêtes menées par les professionnels de santé. Néanmoins, peu d’études françaises en documentent les conséquences cliniques. L’objectif de cette étude était de dresser un constat de la prévalence des états de détresse psychologique, dépression majeure et risque suicidaire des étudiants. Notre démarche diagnostique par entretiens cliniques, basés sur des outils validés (MH-5, MINI-À, MINI-C, BDI-II), s’est opérationnalisée en porte-à-porte au sein de résidences universitaires. Nos résultats montrent que parmi les 1324 étudiants ayant participé à l’étude, 20,99 % présentaient un état de détresse psychologique, 5,1 % un état dépressif majeur et 5,14 % un risque dépressif actuel alors que seuls 2,7 % avaient recours à des soins psychologiques. Ces taux de prévalence sont discutés à la lumière des spécificités de notre démarche diagnostique et la nécessité de mieux comprendre les freins à la prise en charge de ces problématiques.

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Citer

Laurentine Véron, Fanny Sauvade, Emmanuelle Le Barbenchon. Risque suicidaire et dépression : diagnostic en porte-à-porte auprès d’étudiants français vivant en résidence universitaire. Psychologie Française, 2019, ⟨10.1016/j.psfr.2018.12.001⟩. ⟨hal-01977562⟩

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