Design for a Brain: the Origin of Adaptive Behavior, 1960. ,
« The Challenges of Conceptualizing Patient Engagement in Health Care: A Lexicographic Literature Review », Journal of Participatory Medicine (JOPM), vol.6, pp.11-2014 ,
1865) Introduction à la médecine expérimentale ,
Analyse des correspondances, exposé élémentaire, 1983. ,
L'invention de la médecine personnalisée-Entre mutations technologiques et utopie, Med Sci, pp.797-803, 2015. ,
« Experiential knowledge: A new concept for the analysis of self-help groups, Social Service Review, vol.50, pp.446-454, 1976. ,
Sur la piste environnementale, menaces sanitaires et mobilisations profanes, Retour sur l'épidémiologie populaire, Trad. François S et Akrich M. de Popular epidemiology revisited, vol.45, 1997. ,
« De l'usage de la notion d'informel dans le champ de l'éducation », Revue française de pédagogie, n°158, pp.117-160, 2007. ,
« La participation de l'usager de santé, dossier doc, 2016. ,
L'engagement de la personne dans les soins de santé et services sociaux, 2017. ,
« Patient empowerment, patient participation and patient-centeredness in hospital care: A concept analysis based on a literature review, Patient Education and Counseling, vol.99, 1923. ,
« Concepts and measures of patient empowerment: a comprehensive review, Rev. Esc. Enferm. USP, vol.50, issue.4, pp.664-671, 2016. ,
Le concept de neurodiversité ou l'éloge de la difference, 2015. ,
Regards croisés sur l'idée de guérison et de rétablissement en santé mentale, pp.41-49, 2015. ,
Autoethnography in health research: growing pains? Qual Health Res, vol.26, pp.443-451, 2016. ,
« Addictions et apprentissages informels en ligne, le cas de site psychoactif, Las Vergnas O. (Dir). Le e-learning informel ? Des apprentissages noyés dans la participation en ligne, pp.125-143, 2017. ,
How We Think, 1910. ,
Patient engagement in research: a systematic review, BMC Health Serv Res, vol.14, p.89, 2014. ,
Impure Science, Aids, Activism and the Politics of Knowledge, 1996. ,
La relation médecins-malades : information et mensonge, 2006. ,
Le patient formateur : élaboration théorique et pratique d'un nouveau métier de la santé, 2012. ,
« Patient Empowerment and its neighbours: Clarifying the boundaries and their mutual relationships », Health Policy, mars, vol.119, pp.384-394, 2014. ,
Patient and public involvement in data collection for health services research: a descriptive study, Res Involve Engage, vol.1, p.8, 2015. ,
The Discovery of Grounded Theory Chicago, 1967. ,
Les cadres de l'expérience, 1991. ,
Experts et expertise : Contribution à la caractérisation du patient-expert et de son expertise, Journal of Participatory Medicine : J. Particip. Med, 2009. ,
« L'approche fondée sur le rétablissement : éducation diffuse et santé mentale » préparé pour un dossier « L'éducation diffuse, pp.111-124, 2016. ,
« Les savoirs des malades peuvent-ils être regardés comme des savoirs amateurs ? », Alliage, Culture-science-technique, vol.69, pp.136-150, 2011. ,
« Construction et reconnaissance des savoirs expérientiels des malades, Note de synthèse. Revue Pratiques de Formation-Analyses, pp.58-59, 2009. ,
, Nouvelles coopérations réflexives en santé, 2014.
The Patient-as-Partner Approach in Health Care: A Conceptual Framework for a Necessary Transition, Academic Medicine, vol.90, issue.4, pp.437-478, 2015. ,
Patients' Participation in Health Research: A Classification of Cooperation Schemes, Journal of Participatory Medicine, vol.9, issue.1, 2017. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01625719
, De la reconnaissance des savoirs expérientiels des malades aux coopérations réflexives patients/professionnels de santé : un point d'étape bibliométrique, 2018.
Situated Learning : Legitimate Peripherical Participation. Cambridge, 1991. ,
Action research and minority problems, J Soc Issues, vol.2, pp.34-46, 1946. ,
, Giving patients a starring role in their own care: a bibliometric analysis of the on-going literature debate, vol.19, pp.516-526, 2016.
The optimal practice of evidence-based medicine: incorporating patient preferences in practice guidelines, JAMA, vol.310, issue.23, pp.2503-2504, 2013. ,
« Chapitre 12-L'analyse à l'aide des catégories conceptualisantes, 2012. ,
Dir), L'analyse qualitative en sciences humaines et sociales, pp.315-374 ,
« Les pairs-assistants de recherche : pour favoriser l'évolution d'un statut de patients vers celui de citoyens à part entière ». Dorgues, santé, société, 2013. ,
Médecine personnalisée : de quoi parle-t-on ? une vision prospective, Annales des MinesRéalités industrielles, vol.2014, issue.4, pp.99-106, 2014. ,
, « Le « Montreal model » : enjeux du partenariat relationnel entre patients et professionnels de santé », pp.41-50, 2015.
Evidence-based activism: patients' organisations, users' and activist's groups in knowledge society, Mines ParisTech, vol.033, p.27, 2013. ,
« IRaMuTeQ : implémentation de la méthode ALCESTE d'analyse de texte dans un logiciel libre, Modélisation appliquée aux sciences humaines et sociales (MASHS 2009), 2009. ,
The Cultural Nature of Human Development, 2003. ,
Development and testing of a medline search filter for identifying patient and public involvement in health research, Health Info Libr J, 2017. ,
Service user produced knowledge, J Ment Health, vol.5, pp.447-451, 2008. ,
« Patients' perceptions of participation in nursing care on medical wards, Caring Sci., juin, vol.2016, issue.2, p.260, 2016. ,
« Patient and service user engagement in research: a systematic review and synthesized framework, Health Expect, vol.18, issue.5, pp.1151-1166, 2015. ,
Exploring perceived barriers, drivers, impacts and the need for evaluation of public involvement in health and social care research: a modified Delphi study, BMJ Open, vol.4, issue.6, p.4943, 2014. ,
« Measuring patient engagement: Which health care engagement behaviors are important to patients?, J. Adv. Nurs, vol.19, issue.2017, 2017. ,
Le patient éducateur" Thèse sous la direction de Rémi Gagnayre, 2017. ,
Handbook of Service User Involvement in Mental Health Research, 2009. ,