R. W. Ashby, Design for a Brain: the Origin of Adaptive Behavior, 1960.

S. Barello, G. Graffigna, E. Vegni, and C. Bosio, « The Challenges of Conceptualizing Patient Engagement in Health Care: A Lexicographic Literature Review », Journal of Participatory Medicine (JOPM), vol.6, pp.11-2014

C. Bernard, 1865) Introduction à la médecine expérimentale

J. P. Benzecri, Analyse des correspondances, exposé élémentaire, 1983.

M. Billaud and X. Et-guchet, L'invention de la médecine personnalisée-Entre mutations technologiques et utopie, Med Sci, pp.797-803, 2015.

T. Borkman, « Experiential knowledge: A new concept for the analysis of self-help groups, Social Service Review, vol.50, pp.446-454, 1976.

P. Brown, Sur la piste environnementale, menaces sanitaires et mobilisations profanes, Retour sur l'épidémiologie populaire, Trad. François S et Akrich M. de Popular epidemiology revisited, vol.45, 1997.

G. Brougère and H. Et-bézille, « De l'usage de la notion d'informel dans le champ de l'éducation », Revue française de pédagogie, n°158, pp.117-160, 2007.

C. Calvez, « La participation de l'usager de santé, dossier doc, 2016.

S. Carrier, P. Morin, O. Gross, and X. Et-de-la-tribonnière, L'engagement de la personne dans les soins de santé et services sociaux, 2017.

E. M. Castro, « Patient empowerment, patient participation and patient-centeredness in hospital care: A concept analysis based on a literature review, Patient Education and Counseling, vol.99, 1923.

P. G. Cerezo, M. E. Juvé-udina, P. Delgado-hito, and P. , « Concepts and measures of patient empowerment: a comprehensive review, Rev. Esc. Enferm. USP, vol.50, issue.4, pp.664-671, 2016.

B. Chamak, Le concept de neurodiversité ou l'éloge de la difference, 2015.

F. Rafael, Regards croisés sur l'idée de guérison et de rétablissement en santé mentale, pp.41-49, 2015.

H. Chang, Autoethnography in health research: growing pains? Qual Health Res, vol.26, pp.443-451, 2016.

E. Jouet, P. Chappard, and A. Et-troisoeufs, « Addictions et apprentissages informels en ligne, le cas de site psychoactif, Las Vergnas O. (Dir). Le e-learning informel ? Des apprentissages noyés dans la participation en ligne, pp.125-143, 2017.

J. Dewey, How We Think, 1910.

J. P. Domecq, G. Prutsky, T. Elraiyah, Z. Wang, M. Nabhan et al., Patient engagement in research: a systematic review, BMC Health Serv Res, vol.14, p.89, 2014.

S. Epstein, Impure Science, Aids, Activism and the Politics of Knowledge, 1996.

S. Fainzang, La relation médecins-malades : information et mensonge, 2006.

L. Flora, Le patient formateur : élaboration théorique et pratique d'un nouveau métier de la santé, 2012.

. Fumagali, « Patient Empowerment and its neighbours: Clarifying the boundaries and their mutual relationships », Health Policy, mars, vol.119, pp.384-394, 2014.

S. Garfield, S. Jheeta, and J. A. , Patient and public involvement in data collection for health services research: a descriptive study, Res Involve Engage, vol.1, p.8, 2015.

B. A. Glaser and A. L. Strauss, The Discovery of Grounded Theory Chicago, 1967.

E. Goffman, Les cadres de l'expérience, 1991.

O. Gross, Experts et expertise : Contribution à la caractérisation du patient-expert et de son expertise, Journal of Participatory Medicine : J. Particip. Med, 2009.

E. Jouet, « L'approche fondée sur le rétablissement : éducation diffuse et santé mentale » préparé pour un dossier « L'éducation diffuse, pp.111-124, 2016.

E. Jouet and . Et-las, « Les savoirs des malades peuvent-ils être regardés comme des savoirs amateurs ? », Alliage, Culture-science-technique, vol.69, pp.136-150, 2011.

E. Jouet, L. Flora, . Et-las, and O. Vergnas, « Construction et reconnaissance des savoirs expérientiels des malades, Note de synthèse. Revue Pratiques de Formation-Analyses, pp.58-59, 2009.

, Nouvelles coopérations réflexives en santé, 2014.

P. Karazivan, V. Dumez, L. Flora, M. Pomey, D. Grande et al., The Patient-as-Partner Approach in Health Care: A Conceptual Framework for a Necessary Transition, Academic Medicine, vol.90, issue.4, pp.437-478, 2015.

L. Vergnas and O. , Patients' Participation in Health Research: A Classification of Cooperation Schemes, Journal of Participatory Medicine, vol.9, issue.1, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01625719

L. Vergnas, O. , J. E. Et-renet, and S. , De la reconnaissance des savoirs expérientiels des malades aux coopérations réflexives patients/professionnels de santé : un point d'étape bibliométrique, 2018.

J. Lave and E. Et-wenger, Situated Learning : Legitimate Peripherical Participation. Cambridge, 1991.

K. Lewin, Action research and minority problems, J Soc Issues, vol.2, pp.34-46, 1946.

J. Menichetti, C. Libreri, E. Lozza, and G. Et-graffigna, Giving patients a starring role in their own care: a bibliometric analysis of the on-going literature debate, vol.19, pp.516-526, 2016.

V. M. Montori, J. P. Brito, and M. H. Murad, The optimal practice of evidence-based medicine: incorporating patient preferences in practice guidelines, JAMA, vol.310, issue.23, pp.2503-2504, 2013.

P. Paillé and A. Mucchielli, « Chapitre 12-L'analyse à l'aide des catégories conceptualisantes, 2012.

P. Dans, &. Paillé, and . Mucchielli, Dir), L'analyse qualitative en sciences humaines et sociales, pp.315-374

J. F. Pelletier, « Les pairs-assistants de recherche : pour favoriser l'évolution d'un statut de patients vers celui de citoyens à part entière ». Dorgues, santé, société, 2013.

R. Picard, Médecine personnalisée : de quoi parle-t-on ? une vision prospective, Annales des MinesRéalités industrielles, vol.2014, issue.4, pp.99-106, 2014.

M. Pomey, L. Flora, P. Karazivan, V. Dumez, P. Lebel et al., « Le « Montreal model » : enjeux du partenariat relationnel entre patients et professionnels de santé », pp.41-50, 2015.

V. Rabeharisoa, T. Moreira, and M. Akrich, Evidence-based activism: patients' organisations, users' and activist's groups in knowledge society, Mines ParisTech, vol.033, p.27, 2013.

P. Ratinaud and S. Et-déjean, « IRaMuTeQ : implémentation de la méthode ALCESTE d'analyse de texte dans un logiciel libre, Modélisation appliquée aux sciences humaines et sociales (MASHS 2009), 2009.

B. Rogoff, The Cultural Nature of Human Development, 2003.

M. Rogers, A. Bethel, and K. Boddy, Development and testing of a medline search filter for identifying patient and public involvement in health research, Health Info Libr J, 2017.

D. Rose, Service user produced knowledge, J Ment Health, vol.5, pp.447-451, 2008.

J. Scand, « Patients' perceptions of participation in nursing care on medical wards, Caring Sci., juin, vol.2016, issue.2, p.260, 2016.

N. D. Shippee, G. Domecq, L. Prutsky, Z. Wang, T. A. Elraiyah et al., « Patient and service user engagement in research: a systematic review and synthesized framework, Health Expect, vol.18, issue.5, pp.1151-1166, 2015.

D. Snape, J. Kirkham, N. Britten, K. Froggatt, F. Gradinger et al., Exploring perceived barriers, drivers, impacts and the need for evaluation of public involvement in health and social care research: a modified Delphi study, BMJ Open, vol.4, issue.6, p.4943, 2014.

P. Tzeng, « Measuring patient engagement: Which health care engagement behaviors are important to patients?, J. Adv. Nurs, vol.19, issue.2017, 2017.

J. C. Verheye, Le patient éducateur" Thèse sous la direction de Rémi Gagnayre, 2017.

J. Wallcraft, B. Schrank, and M. Amering, Handbook of Service User Involvement in Mental Health Research, 2009.