Introduction. Illustrating History / Illustrer l'histoire.
Résumé
This volume sets out to examine what ‘illustrating history’ means and implies. It combines image studies
and discourses on or about history. The various articles gathered here offer both a varied and singular
panorama of the way or ways in which history has been told in images of various sorts, from the
eighteenth century to the twenty-first century, in France, England, Russia and Columbia. Considering the
evolution of media and forms of graphic expression, these contributions, and the images which
accompany them, offer a micro-history of print culture – from engravings to paintings, and from
photography to comic strips. They reveal a facet of illustration whereby the illustrator becomes a
historian, and whereby images become narratives and sites of memory. The analysis of the drawing or
painting of historical narratives and personages on the page or canvas reveals that there are many
constraints to and stakes in the act of representing the past, but also that each medium is rich in
possibilities, and every artist a (hi)story teller.
Ce volume propose d’examiner ce qu’ « illustrer l’histoire » signifie et implique. Il se situe au carrefour
des études sur l’image et du discours sur / de l’histoire. L’ensemble des articles réunis ici offre un
panorama à la fois varié et singulier de la manière ou des manières d’écrire l’histoire en images, du dixhuitième au vingt-et-unième siècle, en France, en Angleterre, en Russie ou encore en Colombie. Étant
donné l’évolution des différents médias et des formes d’expression graphiques, ces contributions, et les
images qu’elles incluent, donnent à voir, en filigrane, une micro-histoire de l’imprimé, des estampes à la
peinture, en passant par la photographie et la bande dessinée. Elles révèlent une facette de l’illustration
dans laquelle l’illustrateur endosse le rôle d’historien, et l’image celui de récit mémoriel. Ces analyses
de la mise en image ou mise en scène d’événements et de personnages historiques sur la page ou la toile
montrent qu’il y a de multiples contraintes et enjeux inhérents à l’acte de dessiner ou de peindre le passé,
mais que chaque médium est riche de possibilités, et chaque artiste un passeur d’histoire(s)/Histoire.