HOW DO BUSINESS SCHOOLS SUPPORT INTERNAL INNOVATION AND WORK ON THEIR STRATEGY AND THEIR REPUTATION? THE CASE OF RESPONSIBLE MANAGEMENT - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Journal of Innovation Economics & Management Année : 2015

HOW DO BUSINESS SCHOOLS SUPPORT INTERNAL INNOVATION AND WORK ON THEIR STRATEGY AND THEIR REPUTATION? THE CASE OF RESPONSIBLE MANAGEMENT

Guénola Nonet
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1040534
Kerul Kassel
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1040535
Florence Rodhain

Résumé

While business schools, as an institution, are criticized for failing to encourage responsible management, several schools are innovating towards such management. This study examines the strategies and practices of the people involved in changing organizational processes. Interviews were conducted with 17 change agents at eight European schools to evaluate the depth of innovative approaches (of immaterial nature) employed in integrating responsible management on their campuses. This paper briefly introduces the main strategic tensions encountered by these actors and describes in depth eight types of innovations that are here called “survival innovations”. The conclusion suggests further research concerning the potential outcomes (stakeholders management, reputation, accreditation, differentiation, cohesion) of integrating RM in the BS’ strategy.
Alors que les Business Schools sont souvent critiquées pour leur manquement à encourager un management responsable, de plus en plus d’écoles innovent vers un tel type de management. Cette recherche s’intéresse aux stratégies et aux pratiques des individus impliqués dans la stratégie organisationnelle. 17 entretiens furent réalisés auprès d’acteurs du changement situés au sein de huit écoles européennes afin d’évaluer et de comprendre l’importance de leur approche innovante (de nature immatérielle) mise en place pour favoriser le développement d’une stratégie organisationnelle responsable sur leur campus. Cet article introduit brièvement les tensions stratégiques principales vécues par ces acteurs, nous décrivons ensuite huit types d’innovations appelées ici « innovations de survie ». La conclusion ouvre des perspectives de recherche concernant les conséquences potentielles (management des parties prenantes, réputation, accréditation, différentiation, cohésion) relevant de l’intégration stratégique du Management responsable au sein de la BS.
Fichier principal
Vignette du fichier
JIEM 2016 Business School Responsible Management .pdf (366.19 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Accord explicite pour ce dépôt
Loading...

Dates et versions

hal-01954798 , version 1 (02-01-2019)

Identifiants

Citer

Guénola Nonet, Kerul Kassel, Florence Rodhain. HOW DO BUSINESS SCHOOLS SUPPORT INTERNAL INNOVATION AND WORK ON THEIR STRATEGY AND THEIR REPUTATION? THE CASE OF RESPONSIBLE MANAGEMENT. Journal of Innovation Economics & Management, 2015, Intellectual Capital and Business Innovation, 2 (17), pp.68-98. ⟨10.3917/jie.017.0069⟩. ⟨hal-01954798⟩
124 Consultations
80 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More