M. Richard, beaucoup d'avoir répondu si gentiment à ces questions. Nous espérons que cet entretien

C. Bereiter and R. E. Clark, Education and mind in the knowledge age, 2001.

R. E. Clark, « Resistance to change: Unconscious knowledge and the challenge of unlearning, Changing institutions, environments and people, pp.75-94, 2009.

R. E. Clark and F. Estes, , vol.39, pp.5-16, 1999.

R. E. Clark and F. Estes, Turning research into results: A guide to selecting the right performance Solutions, 2002.

R. E. Clark and D. F. Feldon, « Five common but questionable principles of multimedia Learning, pp.97-116, 2006.

R. E. Clark, D. F. Feldon, J. Van-merriënboer, K. A. Yates, and S. Early, « Cognitive task analysis, Handbook of research on educational communications and technology, pp.577-593, 2008.

J. Elen and C. , Handling complexity in learning environments: Research and theory, 2006.

D. H. Jonassen, J. P. Campbell, and M. E. Davidson, Learning with media: restructuring the debate, Educational Technology Research and Development, vol.42, issue.2, pp.21-39, 1994.

P. A. Kirschner, J. Sweller, and R. E. Clark, « Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching, Educational Psychologist, vol.41, issue.2, pp.75-86, 2006.

R. E. Mayer, The Cambridge handbook of multimedia Learning, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00702928

M. D. Merrill and . First, Technology Research and Development, vol.50, pp.43-59, 2002.

M. Molenda and R. E. Clark, Educational technology: An encyclopedia, 2002.

J. Petraglia, The real world on a short leash: the (mis)application of constructivism to the design of educational technology, Technology Research and Development, vol.46, pp.53-65, 1998.

M. K. Singley, J. R. Anderson, J. Van-merriënboer, and P. Kirschner, Ten steps to complex learning: A systematic approach to four-component instructional design, 1989.

K. A. Yates, Towards a taxonomy of cognitive task analysis methods: A search for cognition and task analysis interactions, Los Angeles, thèse de doctorat non publiée, p.9, 2007.

L. Chanquoy, A. Tricot, and J. Sweller, La charge cognitive, théorie et applications, 2007.

A. Chaptal, Efficacité des technologies éducatives dans l'enseignement scolaire. Analyse critique des approches française et américaine, 2003.

B. Charlier, N. Deschryver, and D. Peraya, « Apprendre en présence et à distance : Une définition des dispositifs hybrides, Distances et Savoirs, vol.4, issue.4, pp.469-496, 2006.
DOI : 10.3166/ds.4.469-496

URL : https://archive-ouverte.unige.ch/unige:17649/ATTACHMENT01

P. Dessus and B. Lemaire, « La technologie des médias joue-t-elle un rôle dans la transmission des connaissances ?, Comment penser la communication des connaissances ? Du CD-ROM à l'Internet, pp.253-264, 1999.

P. Dessus and P. Marquet, « Les effets de la distance sur le discours de l'enseignant et le comportement de l'apprenant, Distances & Savoirs, vol.1, pp.337-360, 2003.
DOI : 10.3166/ds.1.337-360

URL : http://hal.univ-grenoble-alpes.fr/hal-01083076/file/D%26S03.pdf

F. Fenouillet, M. Déro, and . «-le-e-learning-est-il-efficace-?-»-savoirs, Cette entrevue a été menée via courriel par Philippe Dessus (Laboratoire des sciences de l'éducation, université Pierre-Mendès-France & IUFM, Grenoble) et Pascal Marquet (LISEC, université de Strasbourg), entre décembre, pp.87-100, 2006.