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Article Dans Une Revue Gallia - Archéologie de la France antique Année : 2014

The "end of the gods" in late Roman Britain

Simon Esmonde Cleary
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1036650

Résumé

The 3rd and 4th c. did not mark a period of abandonment or discontinuity for temples of the fanum type in Roman Britain, rather it was a period of continued use with sites being created and some existing sites substantially expanded or modified. This is particularly true of the region either side of the Bristol Channel in south-western Britain, but holds good for other regions also. The temples and the ancillary buildings at a number of these sites are considered, along with the evidence for the deposition of classes of material: coins; bracelets; curse-tablets/defixiones; animal bones. It is argued that the real ‘end of the gods’ supervened not in the 3rd or the 4th c. but rather in the 5th as part of the complex of changes consequent upon the ending of Roman rule in the island, and that Romano-British temple sites did not influence either ‘Anglo-Saxon’ pagan ritual sites or the location of Christian churches of the Augustinian mission from AD 597.
En Britannia, les IIIe et IVe s. ne marquent pas une période d’abandon ou d’interruption du fonctionnement des temples de type fanum, car c’est plutôt une période d’utilisation continue avec des sanctuaires qui sont créés ou d’autres déjà existants qui se sont développés ou ont été transformés. C’est particulièrement le cas pour la région située de part et d’autre du « canal de Bristol » au sud-ouest de la Bretagne, mais ceci est aussi valable pour d’autres régions. Les temples et bâtiments annexes de certains sites sont évoqués dans cet article, et le dépôt de diverses catégories de mobilier (monnaies, bracelets, tablettes de défixion, os animaux) y a été mis en évidence. L’auteur estime que « la fin des dieux » n’a pas eu lieu aux IIIe et IVe s. mais plutôt au Ve s., et qu’elle fait partie des changements complexes survenus dans l’île après la chute du pouvoir romain. Les sanctuaires romano-celtiques n’ont pas non plus influencé les sites « anglo-saxons » observant des rituels païens, ni l’emplacement des églises chrétiennes implantées lors de la mission d’Augustin de Canterbury en 597 apr. J.-C.
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Citer

Simon Esmonde Cleary. The "end of the gods" in late Roman Britain. Gallia - Archéologie de la France antique, 2014, La fin des dieux, 71 (1), pp.263-276. ⟨hal-01932504⟩

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