Le focus sur l'agentivité des apprenants pour innover en pédagogie - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2018

Focus on the agency of learners to innovate in pedagogy

Le focus sur l'agentivité des apprenants pour innover en pédagogie

Résumé

Today, pedagogy does not innovate by proposing new methods but by creating learning conditions conducive to the autonomy of learners. In training, students learn to set goals for acquiring knowledge, control their activity and persevere in the face of difficulties. Innovative teachers favour an integrative approach to human activity to jointly develop the relationship with the learning environment or work environment, the socio-cognitive characteristics of learners and their sense of responsibility for the consequences of action and metacognitive management of the activity. Learners thus evolve in a learning eco-system that includes the learner himself, but also his physical and social environment: his tools available (notepad, tablet, etc.), his resources (procedures, methods, instructions, course materials, notes, documentation ...), its partners who also have some knowledge (pair, teachers, expert network, colleagues ...). This eco-system can be seen as a virtual learning space in which technologies that contribute to learning (hardware, software and network) are used, with the aim of fostering interactions between stakeholder and content communities. The knowledge is distributed and accessible through the memory of the learner himself or through his tools, resources or partners. It is therefore in the elaboration of the learning mechanism mobilizing all the actors to meet the needs of the learners that the innovation can be efficient and effective. Within this frame of reference, we propose some reflections from pedagogical practice that can develop the learners' power to act. Which IT environments for which actions? What pedagogies need to be implemented using these IT environments? What collaborative and reflective tools for professional and university training? What methods to energize learners' agentivity in the digital age? Three case studies focusing on these questions will offer some recommendations for innovation in pedagogy.
Aujourd'hui, la pédagogie n'innove pas en proposant de nouvelles méthodes mais en créant des conditions d'apprentissage favorables à l'autonomie des apprenants. En formation, les élèves apprennent à se fixer des objectifs d'acquisition de connaissances, à maîtriser leur activité et à persévérer face aux difficultés. Les enseignants novateurs privilégient une approche intégrative de l'activité humaine afin de développer conjointement la relation avec l'environnement d'apprentissage ou de travail, les caractéristiques socio-cognitives des apprenants et leur sens des responsabilités face aux conséquences de l'action et la gestion métacognitive de l'activité. Les apprenants évoluent ainsi dans un écosystème d'apprentissage qui inclut l'apprenant lui-même, mais aussi son environnement physique et social : ses outils disponibles (notepad, tablette, etc.), ses ressources (procédures, méthodes, instructions, supports de cours, notes, documentation...), ses partenaires qui ont aussi des connaissances (pairs, enseignants, réseau d'experts, collègues, etc.). Cet écosystème peut être considéré comme un espace d'apprentissage virtuel dans lequel les technologies qui contribuent à l'apprentissage (matériel, logiciel et réseau) sont utilisées dans le but de favoriser les interactions entre les parties prenantes et les communautés de savoirs. Les connaissances sont diffusées et accessibles à travers la mémoire de l'apprenant lui-même ou à travers ses outils, ressources ou partenaires. C'est donc dans l'élaboration du mécanisme d'apprentissage mobilisant tous les acteurs pour répondre aux besoins des apprenants que l'innovation peut être efficiente et efficace.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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Dates et versions

hal-01864542 , version 1 (30-08-2018)

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Paternité - Pas d'utilisation commerciale

Identifiants

Citer

Marc Nagels, Marie-Hélène Abel, Fatiha Tali. Le focus sur l'agentivité des apprenants pour innover en pédagogie. The Future of Innovation and Technology in Education: Policies and Practices for Teaching and Learning Excellence, Emerald Publishing Limited, 2018, ⟨10.1108/978-1-78756-555-520181004⟩. ⟨hal-01864542⟩
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