J. P. Pernin and A. Lejeune, Dispositifs d'apprentissage instrumentés par les technologies : vers une ingénierie centrée sur les scénarios, pp.407-414, 2004.

F. Abdallah, C. Toffolon, and B. Warin, Assistance to projectbased learning support: from learning models to platforms, IADIS, Lisbon Portugal, pp.6-8, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01178913

I. Norm, IMS Learning Design (Best Practice Guide, Information Binding, 2003.

R. Koper, Current Research in Learning Design, Educational Technology & Society, pp.13-22, 2006.

D. Burgos, M. Arnaud, P. Neuhauser, and R. Koper, IMS Learning Design: la flexibilité pédagogique au service des besoins de l'e-formation Modelling the case study with LDL and implementing it with LDI The Netherlands, ICALT'06, pp.1158-1159, 2006.

S. George, Technical Guide to Model Driven Architecture: The MDA Guide v1 SPLACH: a Computer Environment Supporting Distance Project-Based Learning, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications ED-MEDIA, pp.558-593, 2002.

]. P. Laforcade, V. Barré, and B. Zendaguï, univ-lille1.fr/projets/ModX Scénarisation Pédagogique et Ingénierie Dirigé par les Modèles. Cadre d'étude pour la définition de langages et environnements-outils de scénarisation pédagogique spécifiques à des domaines, pp.7-257, 2007.

]. S. Sendall and W. Kozaczynski, Model transformation: the heart and soul of model-driven software development, IEEE Software, vol.20, issue.5, pp.42-45, 2002.
DOI : 10.1109/MS.2003.1231150

]. A. Canals, C. Le-camus, M. Feau, G. Jolly, V. Bonnafous et al., Une Utilisation opérationnelle d'ATL : l'intégration de la transformation de modèles dans le projet TOPCASED, Génie Logiciel (73) :21?26, 2005. [15] First experiments with the ATL model transformation language: Transformation XSLT into XQuery, 2003.

. Workshop, , pp.1-18, 2003.

L. , I. Nantes, ?. Atl-user-manual, L. &. Inria-nantes-]-budinsky, F. et al., Atlas Transformation Language, Eclipse Modeling Framework, p.131425420, 2004.