, Mardaga

J. L. Austin, How to do Things with Words, 1962.
DOI : 10.1093/acprof:oso/9780198245537.001.0001

A. D. Baddeley and S. E. Gathercole, The phonological loop as a language learning device., Psychological Review, vol.105, issue.1, pp.158-173, 1998.
DOI : 10.1037/0033-295X.105.1.158

M. Bakhtine, Le marxisme et la philosophie du langage. Essai d'application de la méthode sociologique en linguistique, 1977.

M. Bakhtine, Esthétique de la création verbale, 1984.

J. Bernicot, Le développement pragmatique chez l'enfant Le langage de l'enfant, comment l'évaluer, 2005.

J. Bottéro, C. Herrenschmidt, and J. Vernant, L'Orient ancien et nous, 1996.

D. Bousfield, Impoliteness in Interaction, 2008.
DOI : 10.1075/pbns.167

B. Boyd, On the Origin of Stories : Evolution, cognition, and fiction, 2009.

J. Bronckart, Activités langagières, textes et discours. Pour un interactionnisme socio-discursif, 1997.

P. Brown and S. Levinson, « Universals in language use : Politeness phenomena Questions and politeness, Strategies in social interaction, 1978.

, Cambridge, pp.56-289

P. Brown and S. Levinson, Politeness. Some universals in language use, 1987.

J. S. Bruner, L'éducation, entrée dans la culture, 1996.

J. S. Bruner, Comment les enfants apprennent à parler? Paris: Retz, 2002.

K. Bühler, Théorie du langage. La fonction représentationnelle du langage, 1934.

G. D. Calame-griaule, , 1999.

D. Cohen, Essais sur l'exercice du langage et des langues, 2006.

J. Deromilly, Pourquoi la Grèce, 1992.

M. Djikic, K. Oatley, S. Zoeterman, and J. B. Peterson, On Being Moved by Art: How Reading Fiction Transforms the Self, Creativity Research Journal, vol.84, issue.5, pp.24-29, 2009.
DOI : 10.1037/0022-3514.84.5.1041

N. Elias, La civilisation des moeurs, 1974.

B. Fraser, Perspectives on politeness, Journal of Pragmatics, vol.14, issue.2, pp.219-236, 1990.
DOI : 10.1016/0378-2166(90)90081-N

B. Fraser and W. Et-nolen, The association of deference with linguistic form, International Journal of the Sociology of Language, vol.1981, issue.27, pp.93-109, 1981.
DOI : 10.1515/ijsl.1981.27.93

H. Gardner, Les Formes de l'intelligence, 1997.

E. Goffman, La mise en scène de la vie quotidienne, Tome 1 La présentation de soi, Tome 2 Les relations en public, 1973.

E. Goffman, Les rites d'interaction, 1974.

D. Goleman, L'intelligence émotionnelle, 1997.

D. Goleman, Cultiver l'intelligence relationnelle, 2009.

N. Guéguen, « La politesse, clé du lien social, Cerveau et Psycho, pp.28-31, 2008.

M. A. Halliday, Language as social semiotic, 1978.

N. Hawthorne, Le second livre des merveilles, 1996.

T. Holtgraves, The Linguistic Realization of Face Management: Implications for Language Production and Comprehension, Person Perception, and Cross-Cultural Communication, Social Psychology Quarterly, vol.55, issue.2, pp.141-159, 1992.
DOI : 10.2307/2786943

. Homère, Odyssée. Hachette Education, 2010.

M. Hupet, Bilan de la compétence pragmatique, Bilan de langage et de voix, 2006.

R. Jakobson, Questions de poétique, 1973.

C. Kerbrat-orecchioni, Le discours en interaction, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00392592

C. Kerbrat-orecchioni, La conversation, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00389957

C. Kerbrat-orecchioni, Les interactions verbales, 1992.

W. Labov, Sociolinguistique. Paris: Editions de Minuit, 1976.

B. Malinowski, Les argonautes du Pacifique occidental, 1922.

R. Mar, The Neural Bases of Social Cognition and Story Comprehension, Annual Review of Psychology, vol.62, issue.1, pp.103-134, 2011.
DOI : 10.1146/annurev-psych-120709-145406

R. Mar, K. Oatley, and J. B. Peterson, Exploring the link between reading fiction and empathy: Ruling out individual differences and examining outcomes, Communications, vol.4, issue.4, pp.407-428, 2009.
DOI : 10.1016/0304-422X(94)00020-7

M. Mateas and P. Sengers, Narrative Intelligence, 2003.

M. Mauss, Sociologie et anthropologie, 1950.
DOI : 10.3917/puf.maus.2013.01

A. Meillet, Linguistique historique et linguistique générale, 1911.

J. Molino and R. Lafhail-molino, Homo fabulator, 2003.

K. Oatley, Such Stuff as Dreams : The PSychology of Fiction, 2011.
DOI : 10.1002/9781119970910

A. Palmer, Fictional Minds, 2004.

H. S. Park, The Effects of Shared Cognition on Group Satisfaction and Performance, Communication Research, vol.1, issue.3, pp.88-108, 2008.
DOI : 10.1037/0022-3514.40.2.303

D. Picard, Savoir-vivre et relations sociales, Que Sais-je ?, 2010.

A. Rabatel, Argumenter en racontant, 2004.
DOI : 10.3917/dbu.rabat.2004.01

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00433200

V. Rey, C. Gomila, and C. Romain, , 2013.

E. Sapir, Le langage, introduction à l'étude de la parole, 1953.

M. Tomasello, The role of joint attentional processes in early language development, Language Sciences, vol.10, issue.1, pp.69-88, 1988.
DOI : 10.1016/0388-0001(88)90006-X

M. Tomasello, The Cultural Origins of Human Cognition, 1999.

M. Tomasello, Do young children have adult syntactic competence? Cognition, pp.209-253, 2000.

M. Tomasello, The social-pragmatic theory of word learning, Pragmatics. Quarterly Publication of the International Pragmatics Association (IPrA), vol.22, issue.4, pp.401-413, 2000.
DOI : 10.1017/S0305000900011430

M. Tomasello, Les aspects pragmatiques de la communication chez les primates, Psychologie Fran??aise, vol.49, issue.2, pp.209-218, 2004.
DOI : 10.1016/j.psfr.2003.11.006

M. Tomasello and L. Camaioni, A Comparison of the Gestural Communication of Apes and Human Infants, Human Development, vol.40, issue.1, pp.7-24, 1997.
DOI : 10.1159/000278540

M. Tomasello and M. J. Farrar, Joint Attention and Early Language, Child Development, vol.57, issue.6, pp.1454-1463, 1986.
DOI : 10.2307/1130423

M. Tomasello, S. Mannle, and A. C. Kruger, Linguistic environment of 1- to 2-year-old twins., Developmental Psychology, vol.22, issue.2, pp.169-176, 1986.
DOI : 10.1037/0012-1649.22.2.169

M. Tomasello and J. Todd, Joint attention and lexical acquisition style, First Language, vol.10, issue.12, pp.197-212, 1983.
DOI : 10.1017/S0305000900005134

M. Turner, The Literary Mind, 1996.

L. S. Vygotski, Pensée et langage, 1997.

N. Wamenka, Récits épiques des Lega du Zaïre, Annales Sciences Humaines, vol.135, 1992.

R. Watts, Politeness, Cambridge, 2003.

L. Zunshine, Why We Read Fiction : Theory of mind and the novel, 2006.