, EIAH 2013 ? 6e Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.41-42, 2007.

H. Chaachoua, M. Croset, D. Bouhineau, M. Bittar, and J. Nicaud, Description et exploitations des traces du logiciel d'algèbre Aplusix. Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation, p.14, 2007.

. Vries, , 2001.

E. De-vries, J. Pernin, and . Peyrin,

. Actes-du-5e-colloque-hypermédias and . Apprentissagesdemsar, Coédition EPI-INRP, 2001.

J. Demsar, T. Curk, A. Erjavec, C. Gorup, T. Hocevar et al.,

&. Zupan and B. , Orange: Data Mining Toolbox in Python, 2349?2353. (Desmoulins et al, 2001.

C. Desmoulins, M. Grandbastien, and . Labat, EIAO2001 Environnements interactifs d'apprentissage avec ordinateur, Actes de la 6e conférence EIAO. Sciences et techniques éducatives, 2001.

C. Desmoulins, P. Marquet, and D. Bouhineau, EIAH2003 Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain Actes de la 1ère conférence, INRP éd, 2003.

P. Dessus, O. Cosnefroy, and V. Luengo, ???Keep Your Eyes on ???em all!???: A Mobile Eye-Tracking Analysis of Teachers??? Sensitivity to Students, Proc. 11th European Conf. on Technology Enhanced Learning, 2016.
DOI : 10.1017/CBO9780511816796.014

. Frank, , 2016.

E. Frank, M. A. Hall, and I. H. Witten, The WEKA Workbench. Online Appendix for "Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques, 2016.

. Koedinger, , 2010.

K. R. Koedinger, R. S. Baker, K. Cunningham, A. Skogsholm, B. Leber et al., A Data Repository for the EDM Community, 2010.
DOI : 10.1201/b10274-6

N. Mandran, M. Ortega, V. Luengo, and D. Bouhineau, DOP8_Cycle: Merging both data and analysis operators life cycles for Technology Enhanced Learning, Conference LAK '15, the 5th International Learning Analytics and Knowledge Conference, p.2015, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01167195

M. Nelson and S. Warner, The Open Archives Initiative Protocol for Metadata Harvesting Protocol Version 2.0. Document Version Open Archive Initiative, 2002.

C. Reffay, M. Betbeder, and T. Chanier, Multimodal learning and teaching corpora exchange: lessons learned in five years by the Mulce project, International Journal of Technology Enhanced Learning, vol.4, issue.1/2, pp.11-30, 2007.
DOI : 10.1504/IJTEL.2012.048310

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00718392

C. Romero and S. Ventura, Educational data mining: A survey from 1995 to 2005, Expert Systems with Applications, vol.33, issue.1, pp.135-146, 1995.
DOI : 10.1016/j.eswa.2006.04.005

. Sanchez, , 2015.

E. Sanchez, V. Emin-martinez, and N. Mandran, Jeu-game, jeu-play, vers une modélisation du jeu, Une étude empirique à partir des traces numériques d'interaction du jeu Tamagocours. Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation (STICEF), ATIEF, p.22, 2015.

E. Siegel and A. Retter, eXist A NoSQL Document Database and Application Platform

O. and R. Media, , p.562, 2011.

J. C. Stamper, K. R. Koedinger, R. S. Baker, A. Skogsholm, B. Leber et al., Managing the Educational Dataset Lifecycle with DataShop, Artificial Intelligence in Education. G. Biswas, S. Bull, J. Kay, and A. Mitrovic
DOI : 10.1201/b10274-6

. Vermeulen, , 2016.

M. Vermeulen, N. Mandran, and J. M. Labat, Chronicle of a Scenario Graph: From Expected to Observed Learning Path, Proc. 11th European Conf. on Technology Enhanced Learning, 2016.
DOI : 10.1504/IJLT.2014.064491

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01322571