B. Albero, La pédagogie à l'université entre numérisation et massification Apports et risques d'une mutation, La pédagogie universitaire à l'heure du numérique. Questionnement et éclairage de la recherche, pp.27-53, 2014.

C. Argyris and D. A. Schön, Theory in practice, 1974.

R. B. Barr and J. Tagg, From teaching to learning: A new paradigm for undergraduate education Retrieved from University of Nebraska Omaha repository: http://digitalcommons.unomaha Être enseignant ou devenir enseignant dans le supérieur: telle est la question? de posture! In, La pédagogie universitaire à l'heure du numérique. Questionnement et éclairage de la recherche, pp.13-25, 1995.

J. Biggs, Enhancing teaching through constructive alignment. Higher Education, pp.347-364, 1996.
DOI : 10.1007/bf00138871

J. Biggs, Aligning teaching and assessment to curriculum objectives (Imaginative Curriculum Project, LTSN Generic Centre) Retrieved from Higher Education Academy website: https, 2003.

E. Boyer, Scholarship reconsidered: The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching, 1990.

S. D. Brookfield, Becoming a critically reflective teacher, 1995.

D. Bruff, Teaching with classroom response systems, 2009.

L. Cosnefroy, État des lieux de la formation et de l Lyon and Paris, France: IFÉ-ENS and MiPNES-DG- ESIP. Retrieved form IFÉ website, 2015.

L. Cuban, Oversold and underused: Computers in the classroom, 2001.

J. G. De-ketele, G. Lameul, and L. Trouche, La pédagogie universitaire: un courant en plein développement Revue française de pédagogie Retrieved from http Introduction : questions relatives à la « pédagogie universitaire numérique », regard et rôle de la recherche, pp.2010-2015, 2010.

A. Jorro and J. De-ketele, La professionnalité émergente : quelle reconnaissance?, 2011.

A. Jorro and J. De-ketele, L'engagement professionnel en éducation et formation, 2013.

R. R. Hake, Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses Manuscript retrieved form ERIC website The scholarship of teaching and learning: theory-practice integration in a faculty certificate program, American Journal of Physics Innovative Higher Education, vol.66, issue.305, pp.64-74, 1998.

L. Johnson, A. Becker, S. Cummins, M. Estrada, V. Freeman et al., Retrieved from New Media Consortium website, NMC Horizon Report, vol.2016, 2016.

S. Johnson and C. D. Johnson, Results-based guidance: A systems approach to student support programs, Professional School Counseling, vol.6, issue.3, pp.180-184, 2003.

B. Lamine and L. Petit, Les boîtiers de réponse pour un apprentissage interactif en amphithéâtre Une expérience d'accompagnement et d'évaluation par la recherche, La pédagogie universitaire à l'heure du numérique. Questionnement et éclairage de la recherche, pp.129-145, 2014.

G. Lapassade and R. Lourau, Clefs pour la sociologie, 1971.

M. Lebrun, eLearning pour enseigner et apprendre , allier pédagogie et technologie, 2015.

, IJTHE ? RITPU

Y. Lenoir, Curricular and didactic conceptions of interdisciplinarity in the field of education: A Socio-Historical Perspective. Issues in interdisciplinary studies, pp.39-93, 2015.

C. Loisy, L'approche-programme du point de vue du développement des enseignants Savoirs, compétences, approche-programme en formation, pp.183-213

C. Loisy and G. Lameul, À la croisée des regards de chercheurs et de praticiens, La pédagogie universitaire à l'heure du numérique. Questionnement et éclairage de la recherche, pp.121-125, 2014.

C. Loisy, E. C. Sanchez, J. Van-de-poël, and D. Verpoorten, Mettre en oeuvre l'approche-programme en s'appuyant sur une application numérique: @LOES. Revue internationale de pédagogie de l'enseignement supérieur Retrieved from http Regards croisés sur deux dispositifs de formation techno-pédagogique et l'évaluation de leurs bénéfices, pp.275-304, 2016.

L. Mcdermott, Millikan Lecture 1990: What we teach and what is learned???Closing the gap, American Journal of Physics, vol.59, issue.4, pp.301-315, 1991.
DOI : 10.1119/1.16539

C. Nygaard, T. Højlt, M. /. Hermansen, and D. N. Slo-peraya, Learning-based curriculum development Retrieved from Chaffey College Outcomes and Assessment website: http://www.chaffey Professionnalisation et développement professionnel des enseignants universitaires: une question d'actualité. Distances et médiations des savoirs Retrieved from http Pédagogie de l'enseignement supérieur en France : état de la question Retrieved from http Enseigner à l'université dans une approche-programme, Distances et médiations des savoirs, pp.33-50, 2008.

A. L. Rudolph, B. Lamine, M. Joyce, H. Vignolles, and D. Consiglio, Introduction of interactive learning into French university physics classrooms. Physical Review Special Topics ? Physics Education Research 010103. Retrieved from A. L. Rudolph's personal website: http://www.cpp Understanding competence-based management: Identifying and managing five modes of competence, Journal of Business Research, vol.10, issue.57502, pp.518-532, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00906516

D. Schön, The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action, The Journal of Continuing Higher Education, vol.34, issue.3, 1983.
DOI : 10.1080/07377366.1986.10401080

J. Smith, A. Disessa, and J. N. Roschelle, Misconceptions Reconceived: A Constructivist Analysis of Knowledge in Transition, Higher Education, pp.115-163, 1993.
DOI : 10.1037//0096-3445.116.3.250

M. Walkner, Higher education pedagogies. A capabilities approach, 2006.

F. Wang and M. J. Hannafin, Design-based research and technology-enhanced learning environments, Educational Technology Research and Development, pp.5-23, 2005.
DOI : 10.1080/00091383.1995.10544679

M. Yorke, Formative assessment in higher education: Moves towards theory and the enhancement of pedagogic practice. Higher Education, pp.477-5011023967026413, 2003.