D. J. Dankel, N. S. Vaage, and J. P. Van-der-sluijs, Post-normal science in practice, Futures, vol.91, pp.91-92, 2017.
DOI : 10.1016/j.futures.2017.05.009

F. J. De-haan, B. C. Rogers, R. R. Brown, and A. Deletic, Many roads to Rome: The emergence of pathways from patterns of change through exploratory modelling of sustainability transitions. Environmental Modelling and Software, pp.279-292, 2016.

J. Dehornoy, La politique des transports suit-elle les recommandations des économistes ? Traces, pp.199-211, 2011.

V. Dépoues, Organisational uptake of scientific information about climate change by infrastructure managers: the case of adaptation of the French railway company, Climatic Change, vol.114, issue.3???4, pp.3-4, 2017.
DOI : 10.1002/wcc.290

S. Dessai, M. Hulme, R. Lempert, and R. Pielke, Climate prediction: a limit to adaptation, in Adapting to Climate Change: Thresholds, Values, Governance, 2009.

P. N. Edwards, Infrastructure and Modernity: Force, Time, and Social Organization in the History of Sociotechnical Systems, Modernity and technology, 1, pp.185-226, 2003.

C. Dubost, L'entreprise SNCF confrontée au changement climatique (2017) L'adaptation au changement climatique une question de société, 2017.

E. , Adaptation of transport to climate change in Europe: challenges and options across transport modes and stakeholders, 2014.

, Adapting infrastructures to climate change, European Commission, vol.37, 2013.

J. Finez, Aux origines de la préoccupation marchande à la SNCF, La Nouvelle Revue Du Travail, vol.2, 1960.

J. Finez, Les économistes font-ils l'économie ferroviaire ? Revue Française de Socio- Économie, p.15, 2013.

G. Forzieri, A. Bianchi, M. Herrera, M. A. Batista-e-silva, F. Lavalle et al., Resilience of large investments and critical infrastructures in Europe to climate change, 2015.

J. Fourniau, TGV : du programme de recherche au grand projet industriel, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00574185

J. Fourniau, La politique des grandes vitesses en France : la trajectoire d'un grand projet à l, 2011.

S. O. Funtowicz and J. R. Ravetz, Science for the post-normal age, Futures, issue.7, pp.25-739, 1993.

C. Gollier, Le calcul du risque dans les investissements publics. rapport du CAE, Direction de l'information légale et administrative, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00958489

H. Guillemot, Les modèles numériques du climat, Les modèles du futur, pp.91-112, 2007.

M. Haasnoot, J. H. Kwakkel, W. E. Walker, and J. Ter-maat, Dynamic adaptive policy pathways: A method for crafting robust decisions for a deeply uncertain world, Global Environmental Change, vol.23, issue.2, pp.485-498, 2013.
DOI : 10.1016/j.gloenvcha.2012.12.006

C. Henry, Incertitude scientifique et incertitude fabriqu??e, Revue ??conomique, vol.64, issue.4, pp.589-598, 2013.
DOI : 10.3917/reco.644.0589

M. Hulme, Why We Disagree about Climate Change. Cambridge, 2009.

&. Ift-research-reports and . Oecd, Adapting Transport to Climate Change and Extreme Weather: Implications for Infrastructure Owners and Network Managers, 2016.

, Contributions of the working groups I, II and III to the Fifth Assessment, IPCC. Climate Change, 2013.

I. , Working Group II Contribution to the IPCC Fifth Assessment Report, Climate Change 2014: Impacts, Adaptation and Vulnerability, 2014.

I. , Guidelines for the application of {AM} in Railway infrastructure organizations, 2010.

G. Jacques, Les ??pisodes c??venols : Un aper??u historique, La M??t??orologie, vol.8, issue.93, p.50, 2016.
DOI : 10.4267/2042/59941

I. O. Kane and J. Vanderlinden, L???utilisation du concept polys??mique de r??silience??: une analyse empirique en zone c??ti??re, VertigO, vol.23, issue.Hors-s??rie 23, 2015.
DOI : 10.1016/j.envsci.2011.03.015

R. W. Kates, W. R. Travis, and T. J. Wilbanks, Transformational adaptation when incremental adaptations to climate change are insufficient, Proceedings of the National Academy of Sciences, pp.7156-7161, 2012.
DOI : 10.1073/pnas.1007887107

J. Law and J. Urry, Enacting the social, Economy and Society, vol.33, issue.3, pp.390-410, 2004.
DOI : 10.1080/0308514042000225716

L. Maître and H. , Méthodes de prise en compte du risque dans le calcul socio-économique Méthode et application, 2015.

J. Lolive, Les contestations du TGV méditerranée: projet, controverse et espace public, 1999.

S. Malekpour, F. J. De-haan, and R. R. Brown, A methodology to enable exploratory thinking in strategic planning, Technological Forecasting and Social Change, vol.105, pp.192-202, 2016.
DOI : 10.1016/j.techfore.2016.01.012

G. Mattei, Sur le management ?? l'??preuve de la complexit?? et du paradoxe ou les avatars du management scientifique et technocratique, Humanisme et Entreprise, vol.307, issue.2, p.17, 2012.
DOI : 10.3917/hume.307.0017

H. Mazoyer, Réformer l'administration par le savoir économique. La Rationalisation des choix budgétaires aux ministères de l'Équipement et des Transports, Genèses, issue.93, pp.29-52, 2013.

L. Mumford and L. Winner, TECHNICS AND CIVILIZATION, The Journal of Nervous and Mental Disease, vol.86, issue.1, 2010.
DOI : 10.1097/00005053-193707000-00053

. Networkrails, Network Rail Weather Resilience and Climate Change Adaptation Strategy 2017-2019, 2017.

O. , Climate Change Risks and Adaptation: Linking Policy and Economics, 2015.

P. Perennes, Les économistes et le secteur ferroviaire : deux siècles d'influence réciproque. L'Économie Politique, pp.101-112, 2014.

A. Picon, Imaginaires de l'efficacite, pensee technique et rationalisation, R??seaux, vol.109, issue.5, pp.18-50, 2001.
DOI : 10.3917/res.109.0018

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00759092

E. Quinet, L'évaluation socio-économique des investissements publics, rapport du Commissariat Général à la Stratégie et à la Prospective, 2013.

N. Ranger, T. Reeder, and J. Lowe, Addressing ???deep??? uncertainty over long-term climate in major infrastructure projects: four innovations of the Thames Estuary 2100 Project, EURO Journal on Decision Processes, vol.164, issue.5, pp.233-262, 2013.
DOI : 10.1680/cien.2011.164.3.129

F. Regniault, La SNCF Pour les Nuls, 2017.

R. Ferré-de-france, Evaluation des incidences du réchauffement climatique sur l'infrastructure ferroviaire existante entre Montpellier et Perpignan, 2009.

E. Richard, L'adaptation aux changements climatiques Les réponses de l'action publique territoriale, Rennes, vol.283, 2016.

H. W. Rittel and M. M. Webber, Dilemmas in a general theory of planning, pp.155-169, 1973.

J. Rotmans and D. Loorbach, Complexity and Transition Management, Journal of Industrial Ecology, vol.12, issue.2, pp.184-196, 2009.
DOI : 10.1017/CBO9780511734892

URL : https://repub.eur.nl/pub/17532/jiec_116_3129.pdf

M. Rotter, E. Hoffmann, A. Pechan, and R. Stecker, Competing priorities: how actors and institutions influence adaptation of the German railway system, Climatic Change, vol.8, issue.3-4, pp.3-4, 2016.
DOI : 10.1016/j.gloenvcha.2013.12.002

R. , Tomorrow's Railway and Climate Change Adaptation: Phase 1 Summary Report (T1009), 2015.

D. Sarewitz and R. A. Pielke, The neglected heart of science policy: reconciling supply of and demand for science. Environmental science & policy, pp.5-16, 2007.

G. Simonet, Une brève histoire de l'adaptation: l'évolution conceptuelle au fil des rapports du GIEC, Natures Sciences Sociétés, pp.52-64, 1990.

G. Simonet, De l'ajustement à la transformation: vers un essor de l'adaptation ? Développement durable et territoires, 2016.

R. Stecker, A. Pechan, J. M. Steinhäuser, M. Rotter, G. Scholl et al., Why are utilities reluctant to adapt to climate change, Proceedings of the 11th International Society of Ecological Economics Conference, p.12, 2010.

C. Studeny, L'invention de la vitesse : France : XVIIIe-XXe siècle, 1995.

J. Troin, Desire for stations??: from???local officials??? projects to???territorial ???displanning???, Belgeo, issue.1-2, pp.1-2, 2010.
DOI : 10.3406/aru.1996.1952

E. Trutnevyte, C. Guivarch, R. Lempert, and N. Strachan, Reinvigorating the scenario technique to expand uncertainty consideration, Climatic Change, vol.126, issue.3-4, pp.3-4, 2016.
DOI : 10.1007/s10584-014-1226-9

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01290284

J. Vanderlinden, Prévoir l'imprévu. Dans Ceriscope Environnement et relations internationales, 2015.

F. Vatin, L'esprit d'ing??nieur??: pens??e calculatoire et ??thique ??conomique, Revue Fran??aise de Socio-??conomie, vol.1, issue.1, p.131, 2008.
DOI : 10.3917/rfse.001.0131

P. Yiou and J. Jouzel, Le temps s'est-il détraqué ? : comprendre les catastrophes climatiques, 2015.