J. E. Greer and G. I. Mccalla, Student Modelling: The Key to Individualized Knowledge-Based Instruction, 2013.

J. Psotka, L. D. Massey, and S. Mutter, Intelligent tutoring systems : Lessons learned. Lawrence Erlbaum, 1988.

T. Carron, J. Marty, J. Heraud, and L. France, Helping the teacher to re-organize tasks in a collaborative learning activity: an agent-based approach, Proceedings of the 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.552-554, 2006.

M. Lefevre, S. Jean-daubias, and N. Guin, Personnaliser des séquences de travail à partir de profils d'apprenants, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, 2009.

B. Monterrat, A. Yessad, F. Bouchet, E. Lavoué, and V. Luengo, MAGAM: A Multi-Aspect Generic Adaptation Model for Learning Environments, European Conference on Technology Enhanced Learning, pp.139-152, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01578380

G. M. Mbatchou, Association des Technologies de l'Information pour l'Education et la Formation (ATIEF), 6èmes Rencontres Jeunes Chercheurs en Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.95-100, 2016.

J. Quintin, C. Depover, and C. Degache, Le rôle du scénario pédagogique dans l'analyse d'une formation à distance Analyse d'un scénario pédagogique à partir d'éléments de caractérisation définis, Le cas de la formation Galanet, 2005.

G. Paquette, L'ingénierie pédagogique : pour construire l'apprentissage en réseau. Presses de l, 2002.

J. Dalziel, Using LAMS Version 2 for a game-based Learning Design, J. Interact. Media Educ, 2008.

V. Emin, J. P. Pernin, and V. Guéraud, Scénarisation pédagogique dirigée par les intentions, Rev. Sticef Org, 2011.

C. Mariais, Modèles pour la conception de Learning Role-Playing Games en formation professionnelle, 2012.

C. Brassard and A. Daele, Un outil réflexif pour concevoir un scénario pédagogique intégrant les TIC. Presented at the Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, 2003.

B. Riad, H. Mourad, G. Nourredine, and S. Hamid, The scenarization: a new task for teachers, Procedia-Soc. Behav. Sci, vol.31, pp.732-737, 2012.

B. Marne and J. Labat, Model and Authoring Tool to Help Adapt Serious Games to their Educational Contexts. IJLT. 9, pp.161-180, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01087301

J. Falmagne, E. Cosyn, J. Doignon, and N. Thiéry, The Assessment of Knowledge, in Theory and in Practice, Formal Concept Analysis, pp.61-79, 2006.

J. Heller, C. Steiner, C. Hockemeyer, and D. Albert, Competence-Based Knowledge Structures for Personalised Learning, Int. J. E-Learn, vol.5, pp.75-88, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190482

D. Breen, G. Shorten, A. Aboulafia, D. Zhang, C. Hockemeyer et al., Defining a competency map for a practical skill, Clin. Teach, vol.11, pp.531-536, 2014.
DOI : 10.1111/tct.12194

C. M. Steiner and D. Albert, Competence-Based Knowledge Space Theory as a Framework for Intelligent Metacognitive Scaffolding, pp.563-565, 2011.
DOI : 10.1007/978-3-642-21869-9_102

J. Falmagne, D. Albert, C. Doble, D. Eppstein, and . Hu, Knowledge Spaces : Applications in Education, 2013.

J. Melero, N. El-kechaï, J. Labat, G. Conole, T. Klobu?ar et al., Comparing Two CbKST Approaches for Adapting Learning Paths in Serious Games, pp.211-224, 2015.
DOI : 10.1007/978-3-319-24258-3_16

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01329129

I. Marfisi-schottman, J. Labat, and T. Carron, Building on the Case Teaching Method to Generate Learning Games Relevant to Numerous Educational Fields, International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT, pp.156-160, 2013.
DOI : 10.1109/icalt.2013.49

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00845532