P. Ekman and W. V. Et-friesen, « The Repertoire of Nonverbal Behavior : Categories, Origins, Usage, and Coding, Semiotica, vol.1, pp.49-97, 1969.
DOI : 10.1515/9783110880021.57

A. Galati and S. E. Et-brennan, Speakers adapt gestures to addressees' knowledge: implications for models of co-speech gesture, Language, Cognition and Neuroscience, vol.11, issue.4, pp.435-451, 2014.
DOI : 10.1002/(SICI)1099-0992(1998110)28:6<879::AID-EJSP901>3.0.CO;2-W

B. Holt, M. Tellier, and N. Et-guichon, The use of teaching gestures in an online multimodal environment: the case of incomprehension sequences
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01488947

A. Kendon and . Gesture, Visible action as utterance. Cambridge, 2004.
DOI : 10.1017/cbo9780511807572

D. Mcneill, Hand and Mind, 1992.
DOI : 10.1515/semi.1993.95.1-2.5

D. Mcneill, Gesture et thought, 2005.

C. Pujade-renaud, Le corps de l'enseignant dans la classe, 1983.

J. Saubesty and M. Et-tellier, « Multimodal analysis of the patient's back-channel feed-back while doctor is training to break bad news Gesture and Speech in Interaction -4th edition, Nantes, issue.2, pp.205-210, 2015.

H. Sloetjes and P. Et-wittenburg, « Annotation by category ? ELAN and ISO DCR», Proceedings of the 6th International Conference on Language Resources and Evaluation, pp.816-820, 2008.

M. Tellier and L. Et-cadet, Le corps et la voix de l'enseignant: théorie et pratique, 2014.

M. Tellier and G. Et-stam, « Stratégies verbales et gestuelles dans l'explication lexicale d'un verbe d'action», Spécificités et diversité des interactions didactiques, pp.357-374

M. Tellier, Dire avec des gestes Du discours de l'enseignant aux pratiques de l'apprenant en classe de français langue étrangère, seconde et maternelle. Le Français dans le monde, recherche et application, pp.40-50, 2008.

M. Tellier, « Paramètres constitutifs du profil gestuel», in M. Tellier et L. Cadet (Coord.) Le corps et la voix de l'enseignant: théorie et pratique, pp.273-279, 2014.

M. Tellier, G. Stam, and B. Et-bigi, « Gesturing while pausing in conversation: Self-oriented or 16