. France-ministère-de-l, éducation nationale de l'enseignement supérieur et de la recherche : Bulletin officiel spécial n° 10, du cycle de consolidation (cycle 3) et du cycle des approfondissements, p.391, 2015.

. France, Ministère de l'éducation nationale de l'enseignement supérieur et de la recherche : Bulletin officiel n° 17, Socle commun de connaissances, de compétences et de culture, 2015.

A. Houchot and F. Robine, Les livrets de compétences : nouveaux outils pour l'évaluation des acquis. Rapport à monsieur le ministre de l'Éducation nationale, IGEN (Inspection générale de l'éducation nationale), pp.2007-2048, 2007.

É. Luis and B. Lamboy, Les compétences psychosociales : définition et état des connaissances, Développer les compétences psychosociales chez les enfants et les jeunes, p.11, 2015.

B. Conein, Communautés épistémiques et réseaux cognitifs : coopération et cognition distribuée, pp.141-159, 2004.

F. Henri and K. Lundgren-cayrol, Apprentissage collaboratif à distance : pour comprendre et concevoir les environnements d'apprentissage virtuels, Puq, 2001.

D. D. Suthers, Representational guidance for collaborative learning, In: Artificial, pp.3-10
DOI : 10.1007/978-94-017-0781-7_2

R. Chalon, Mixed reality and collaborative work: IRVO, a human-computer interaction model, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00152230

P. Dillenbourg, What do you mean by collaborative learning? Oxford, 1999.

A. Baudrit, L'apprentissage collaboratif : plus qu'une méthode collective ?, 2007.
DOI : 10.3917/dbu.baudr.2007.01

K. Fishkin, A taxonomy for and analysis of tangible interfaces, Personal and Ubiquitous Computing, vol.8, issue.5, pp.347-358, 2004.
DOI : 10.1007/s00779-004-0297-4

H. Ishii, The tangible user interface and its evolution, Communications of the ACM, vol.51, issue.6, pp.32-36, 2008.
DOI : 10.1145/1349026.1349034

H. Ishii and B. Ullmer, Tangible bits, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems , CHI '97, pp.234-241
DOI : 10.1145/258549.258715

S. Fleck, M. Hachet, and J. M. Bastien, Marker-based augmented reality, Proceedings of the 14th International Conference on Interaction Design and Children, IDC '15, pp.21-28, 2015.
DOI : 10.1145/2534903.2534907

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01136835

B. Ullmer, H. Ishii, and R. J. Jacob, Token+constraint systems for tangible interaction with digital information, ACM Transactions on Computer-Human Interaction, vol.12, issue.1, pp.81-118, 2005.
DOI : 10.1145/1057237.1057242

K. Ryokai, S. Marti, and H. Ishii, I/O brush, CHI '07 extended abstracts on Human factors in computing systems , CHI '07, 1995.
DOI : 10.1145/1240866.1240938

P. Bennett, PETECUBE: a multimodal feedback interface, Proceedings of the 2006 conference on New interfaces for musical expression, pp.81-84

S. Jordà, G. Geiger, M. Alonso, and M. Kaltenbrunner, The reacTable, Proceedings of the 1st international conference on Tangible and embedded interaction , TEI '07, pp.139-146
DOI : 10.1145/1226969.1226998

J. Frey, R. Gervais, T. Lainé, M. Duluc, H. Germain et al., Scientific Outreach with Teegi, a Tangible EEG Interface to Talk about Neurotechnologies, Proceedings of the 2017 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems , CHI EA '17, pp.405-408, 2017.
DOI : 10.1109/5.939829

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01484574

O. Shaer and E. Hornecker, Tangible user interfaces: past, present, and future directions. Foundations and Trends in Human, Computer Interaction, vol.3, pp.1-137, 2010.
DOI : 10.1561/1100000026

URL : http://personal.cis.strath.ac.uk/%7Eeva/papers/TUISurveyFnTHCI2010.pdf

S. Fleck and M. Hachet, Making Tangible the Intangible: Hybridization of the Real and the Virtual to Enhance Learning of Abstract Phenomena, Frontiers in ICT, vol.62, p.30, 2016.
DOI : 10.1016/B978-0-08-097086-8.92034-8

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01411182

S. Fleck, C. Baraudon, J. Frey, T. Lainé, and M. Hachet, Teegi, He's so cute" : Example of pedagogical potential testing of an interactive tangible interface for children at school. In: 29ème conférence francophone sur l'Interaction Homme-Machine, p.12

D. Furio, S. Fleck, B. Bousquet, J. Guillet, L. Canioni et al., HOBIT, Proceedings of the 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems , CHI '17, pp.949-959, 2017.
DOI : 10.1007/s11528-013-0720-7

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01455510

S. Cuendet, Q. Bonnard, S. Do-lenh, and P. Dillenbourg, Designing augmented reality for the classroom, Computers & Education, vol.68, pp.557-569, 2013.
DOI : 10.1016/j.compedu.2013.02.015

URL : https://infoscience.epfl.ch/record/181631/files/finalVersion.pdf

S. Fleck, G. Simon, and J. C. Bastien, [Poster] AIBLE: An inquiry-based augmented reality environment for teaching astronomical phenomena, 2014 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality, Media, Art, Social Science, Humanities and Design (IMSAR-MASH'D), pp.65-66
DOI : 10.1109/ISMAR-AMH.2014.6935440

P. Dillenbourg, G. Zufferey, H. Alavi, P. Jermann, S. Do-lenh et al., Classroom orchestration: The third circle of usability, pp.510-517, 2011.