City-Hubs for Smarter Cities. The case of Lille 'Euraflandres' Interchange - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue European Transport Research Review Année : 2018

City-Hubs for Smarter Cities. The case of Lille 'Euraflandres' Interchange

Résumé

Good planning and organization of communication and transport networks contributes to the development of cities that are more fluid and user-friendly and sustainable. All these attributes are included in the concepts underlying "smart cities". The efficient operation of the nodes located at these transport networks is a condition to make the city smarter. As part of the European research project FP7 "City-HUB", 27 interchanges have been studied in nine European countries. The key question to answer was how they function concerning the planning governance and the installations organisation. One of the main results of this research project has been the elaboration of a City-HUB typology that will be used to analyse the upcoming 'Euraflandres' interchange transport node within the Métropole Européenne de Lille (MEL). The two adjacent 'Gare Lille Flandres interchange' and 'Gare Lille Europe interchange' will be integrated in a unique City-HUB named 'Euraflandres'. We demonstrate that the combination of transportation and urbanism policies within a transport node could stimulate local development, contribute to a sustainable and user-friendly city. The new pole of urban exchanges 'Euraflandres' would overcome the pure role of transport infrastructure to become a "place" of life and the urban landmark for a smart city within the Métropole Européenne de Lille.
Une bonne planification et organisation des réseaux de communication et de transport contribue au développement de villes plus fluides, conviviales et durables. Tous ces attributs sont inclus dans les concepts sous-jacents des «smart cities». Le fonctionnement efficace des noeuds situés sur ces réseaux de transport est une condition pour rendre la ville plus intelligente. Dans le cadre du projet de recherche européen FP7 "City-HUB", 27 pôle d'échanges ont été étudiés dans neuf pays européens. Comment ils fonctionnent du point de vue de la gouvernance et de l'organisation des installations fut la question centrale de ces travaux. Un des principaux résultats de ce projet de recherche a été l'élaboration d'une typologie pour les City-HUB qui servira à analyser le futur pôle d'échange «Euraflandres» au sein de la Métropole Européenne de Lille (MEL). Les deux pôles d'échanges adjacents «Gare Lille Flandres» et «Gare Lille Europe» seront intégrés dans un futur City-HUB unique baptisé «Euraflandres». Nous démontrons que la combinaison des politiques de transport et d'urbanisme dans un noeud de transport pourrait stimuler le développement local, contribuer à une ville durable et conviviale. Le nouveau pôle d'échanges urbains "Euraflandres" permettrait de dépasser son pur rôle d'infrastructures de transport pour devenir un "lieu" de vie et un repère pour une « smart city » comme Lille au sein de la MEL.
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hal-01768739 , version 1 (17-04-2018)

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Citer

Odile Heddebaut, Floridea Di Ciommo. City-Hubs for Smarter Cities. The case of Lille 'Euraflandres' Interchange. European Transport Research Review, 2018, 10, 21p. ⟨10.1007/s12544-017-0283-3⟩. ⟨hal-01768739⟩
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