D. Buckingham, Defining digital literacy-what do young people need to know about digital media ?, Nordic Journal of Digital Literacy, vol.10, issue.Jubileumsnummer, pp.21-35, 2015.

Z. Cai, X. Fan, and J. Du, Gender and attitudes toward technology use: A meta-analysis, Computers & Education, vol.105, pp.1-13, 2017.
DOI : 10.1016/j.compedu.2016.11.003

N. Carpentier, The concept of participation : If they have access and interact, do they really participate ? CM-?asopis za upravljanje komuniciranjem, pp.13-36, 2011.

L. Carter, Why students with an apparent aptitude for computer science don't choose to major in computer science, ACM SIGCSE Bulletin, vol.38, issue.1, pp.27-31, 2006.
DOI : 10.1145/1124706.1121352

A. Cassel, L. B. Mcgettrick, M. Guzdial, and E. Roberts, The current crisis in computing, ACM SIGCSE Bulletin, vol.39, issue.1, pp.329-330, 2007.
DOI : 10.1145/1227504.1227426

A. Collard and J. Jacques, Enseigner la robotique pour développer les compétences critiques des apprenants, Communication au 4 ème Colloque international en éducation : enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante, 2017.

I. Collet, L'informatique a-t-elle un sexe ? Consulté le 2017?09- 17, sur <http, 2004.

I. Collet, La disparition des filles dans les études d'informatique : les conséquences d'un changement de représentation. Consulté le 2017?09-17, sur <https, 2007.
DOI : 10.3917/cdle.017.0042

I. Collet, Effet de genre : le paradoxe des études d'informatique. tic&société, 2011.
DOI : 10.4000/ticetsociete.955

URL : https://doi.org/10.4000/ticetsociete.955

A. Colley and C. Comber, Age and gender differences in computer use and attitudes among secondary school students: what has changed?, Educational Research, vol.45, issue.2, pp.155-165, 2003.
DOI : 10.1080/0013188032000103235

C. De-la-higuera, À l'école, doit-on enseigner l'informatique ou le coding ? Consulté le 2017?09-17, sur <http, 2015.

D. Vos and N. , Système d'e-learning et norme de mérite : le cas de tesla, 2018.

T. Dobson and J. Willinsky, Digital literacy. The Cambridge handbook of literacy, pp.286-312, 2009.

B. Drot-delange, Information technology and the web: the situation of girls at school and work. The case of students in hybrid study programs, Questions vives recherches en ??ducation, vol.8, issue.Vol.8 n??15, 2011.
DOI : 10.1017/CBO9780511488948

B. Drot-delange and E. Bruillard, ICT Education, Computers, and Digital Literacies: A Historical Perspective, ??tudes de communication, issue.38, pp.69-80, 2012.
DOI : 10.1145/1118178.1118215

C. Duchâteau, A. Durndell, P. Glissov, and G. Siann, Peut-on définir une « culture informatique » ? Facultés universitaires Notre-Dame de la Paix Gender and computing : Persisting differences, Educational research, vol.37, issue.3, pp.219-227, 1992.

P. Fastrez, Quelles compétences le concept de littératie médiatique englobe-t-il ? une proposition de définition matricielle, Recherches en communication, vol.33, issue.33, pp.35-52, 2011.

P. Fastrez and T. De-smedt, Une description matricielle des compétences en littératie médiatique. La littératie médiatique multimodale . De nouvelles approches en lecture-écriture à l'école et hors de l'école, pp.45-60, 2012.

T. Greening, Computer science, Proceedings of the third Australasian conference on Computer science education , ACSE '98, pp.145-154, 1998.
DOI : 10.1145/289393.289415

S. Grover, R. Pea, S. Cooper, J. Henry, and N. Joris, Remedying misperceptions of computer science among middle school students Maîtrise et usage des tic : la situation des enseignants en belgique francophone, Proceedings of the 45 th acm technical symposium on computer science education Sciences et technologies de l'information et de la communication (stic) en milieu éducatif, pp.343-348, 2013.

M. Hewner and M. Guzdial, Attitudes about computing in postsecondary graduates, Proceeding of the fourth international workshop on Computing education research, ICER '08, pp.71-78, 2008.
DOI : 10.1145/1404520.1404528

R. Hobbs, Digital and Media Literacy, 2010.
DOI : 10.4135/9781506335445.n2

H. Jenkins, R. Purushotma, M. Weigel, K. Clinton, and A. J. Robison, Confronting the challenges of participatory culture : Media education for the 21 st century, 2009.

S. Livingstone, E. Van-couvering, N. Thumim, S. Livingstone, E. Van-couvering et al., Adult media literacy : A review of the research literature Converging traditions of research on media and information literacies, pp.103-132, 2005.

M. Mabrito and R. Medley, Why professor johnny can't read : Understanding the net generation's texts, Innovate : Journal of Online Education, vol.4, issue.6 2, 2008.

S. Modeste and W. Ng, La pensée algorithmique : apports d'un point de vue extérieur aux mathématiques New digital technology in education, Actes du colloque espace mathématique francophone, 2012.

D. Rushkoff and L. Purvis, Program or be programmed : Ten commands for a digital age (berkeley, ca : Counterpoint), 2011.
DOI : 10.2307/j.ctt207g7rj

F. Sass and E. Vandeput, Découvrir le travail avec un ordinateur, Troisième rencontre francophone de didactique de l'informatique, pp.201-208, 1992.

F. Sass and E. Vandeput, Informatique utile et raisonnée L'informatique : la science au coeur du numérique, Consulté le, pp.2017-2026, 1993.

E. Vandeput, Méthodologie d'identification des invariants du traitement de l'information numérique, Sciences et technologies de l'information et de la communication en milieu éducatif : Analyse de pratiques et enjeux didactiques, pp.93-107, 2011.

J. Voogt and N. P. Roblin, century competences: Implications for national curriculum policies, Journal of Curriculum Studies, vol.1, issue.2, pp.299-321, 2012.
DOI : 10.1080/00220270120625

R. Vuorikari, Y. Punie, S. C. Gomez, and G. Van-den-brande, Digcomp 2.0 : The digital competence framework for citizens, 2016.