G. Baron and E. Bruillard, Une didactique de l'informatique ?, Revue fr. de pédagogie, pp.163-172, 2001.
DOI : 10.3406/rfp.2001.2813

URL : http://www.persee.fr/docAsPDF/rfp_0556-7807_2001_num_135_1_2813.pdf

J. S. Bruner, The Process of Education, American Journal of Physics, vol.31, issue.6, 1960.
DOI : 10.1119/1.1969598

Y. Delmas-rigoutsos, Histoire de l'informatique, d'Internet et du web, notes de cours, 2014.

P. Denley, Models, Sources and Users: Historical Database Design in the 1990s, History and Computing, vol.1, issue.1, pp.33-43, 1994.
DOI : 10.3366/hac.1994.6.1.33

P. J. Denning, Great principles of computing, Communications of the ACM, vol.46, issue.11, pp.15-20, 2003.
DOI : 10.1145/948383.948400

URL : https://calhoun.nps.edu/bitstream/10945/35474/1/amsciOct10.pdf

G. Dowek, Les quatre concepts de l'informatique In Sciences et technologies de l'information et de la communication en milieu éducatif : Analyse de pratiques et enjeux didactiques, pp.24-26, 2011.

L. Lessig, Code is Law? On Liberty in Cyberspace Harvard Magazine , jan. 2000, trad. française : < https, Ces idées sont développées dans : Code and Other Laws of Cyberspace, Basic Books et Code : Version 2.0, 1999.

P. Lévy, De la programmation considérée comme un des beauxarts, 1992.

S. Papert, An Exploration in the Space of, Mathematics Educations International Journal of Computers for Mathematical Learning, pp.95-123, 1996.

M. Weiser, The Computer for the 21 st Century), sept. 1991 ; repris en français : Les réseaux informatiques de l'an, Scientific American, vol.265, issue.3, 1991.

J. Wing, Computational thinking and thinking about computing, Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, vol.51, issue.7191, pp.3717-3725, 2008.
DOI : 10.1038/nature06932