Skip to Main content Skip to Navigation
Journal articles

Que devient la littérature enfantine lorsqu'on la lit aux enfants d'école maternelle ?

Résumé : Les albums destinés aux jeunes enfants ne peuvent être analysés en dehors du statut communicationnel spécifique qui est le leur, mais aussi de leur contexte d'utilisation. On présente ici quelques résultats d'une enquête par entretiens et par questionnaires menée au niveau de l'école maternelle ; il s'agit, à partir d'une étude du répertoire et des textes, de mieux comprendre comment les albums sont utilisés au cours de l'interaction verbale, lors des moments de lecture magistrale. Abstract-What happens to children's literature when it is read to nursery school infants ? Francis Grossmann, université Stendhal-Grenoble III ; équipe de recherche LIDILEM/IVEL. Books designed for small children cannot be analysed without considering their own specific communicative status, nor the context in which they are used. Here we present some results from an interview and questionnaire-based survey which was carried out at nursery and infant school level. Working from a study of the class'book list and individual texts, our aim is to come to a better understanding of the way in which children's books are used in the process of verbal interaction during sessions where the teacher reads texts out-loud. Citer ce document / Cite this document :
Complete list of metadatas

Cited literature [7 references]  Display  Hide  Download

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01742228
Contributor : Francis Grossmann <>
Submitted on : Saturday, March 24, 2018 - 11:05:38 AM
Last modification on : Friday, June 19, 2020 - 11:26:13 AM
Document(s) archivé(s) le : Thursday, September 13, 2018 - 7:11:19 AM

File

reper_1157-1330_1996_num_13_1_...
Publisher files allowed on an open archive

Identifiers

  • HAL Id : hal-01742228, version 1

Collections

Citation

Francis Grossmann. Que devient la littérature enfantine lorsqu'on la lit aux enfants d'école maternelle ?. Repères : Recherches en didactique du français langue maternelle, ENS Lyon, 1996. ⟨hal-01742228⟩

Share

Metrics

Record views

311

Files downloads

179