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Article Dans Une Revue TV/Series Année : 2015

« An Englishman in New York »: actualisation, effets de Canon et transgressions dans Elementary de Robert Doherty (CBS, 2012-)

Résumé

In constant expansion, the galaxy of Sherlock Holmes’s apocryphal suites has never ceased, since 1896, to produce new avatars placing the Baker Street detective in new places and times, confronting him to various social, ideological and technological forms, in a process that is much less one of adaptation than one of actualization. Such move is the grounding principle of CBS’s television series, Elementary (2012-), in which Sherlock is a consultant for the NYPD, living in Brooklyn in 2010 and sharing his Brownstone house with doctor… Joan Watson! Does this actualization proceed from an iconoclastic effect towards the canon, playing again the conventional formulas of the myth in a subversive mode in order to shock the purists, to scour the haughty Britishness of the original character, willing to seduce the digital natives with highly subversive, tattooed, sexually transgressive and high tech geek Holmes? Or is the game more subtle and less binary, weaving together the imaginary values of the original figure and an intermedia use of fictions finding in a contemporary context the ingredients for emancipation and singularities. Thus, one should reverse the question of actualization: by using a seductive game of moves and reformulations, Sherlock in NY may appear as a metadiscursive figure which could shape the conflictual relationships between contemporary visual culture and a virtuoso’s hermeneutics test. Such a question may have particular relevance, in our times when TV series have abdicated to the authority of forensics, to mentalists or profilers, all those neo-positivist forms of thinking, the esthetico-logical sport of thought and a practise of analytics as sheer virtuosity.
En constante expansion, la galaxie des réécritures apocryphes de Sherlock Holmes n’a cessé, depuis 1896, de produire des avatars acclimatant le détective de Baker Street à des lieux, des époques différentes, le confrontant, moins dans un processus d’adaptation que d’actualisation, à des formes sociales, idéologiques et technologiques renouvelées. Ces déplacements sont au principe de la série Elementary (CBS, 2012-) dans laquelle c’est à New York en 2010 que Holmes mène l’enquête, avec à ses côtés… Joan Watson ! L’actualisation procède-t-elle d’un effet de subversion des textes du Canon, rejouant sur un mode iconoclaste les formes conventionnelles du mythe afin de choquer les puristes, de décaper l’anglicité hautaine de l’original et de séduire les digital natives avec un Sherlock subversif, tatoué, sexuellement transgressif, et high tech ? Ou bien, le jeu est-il plus subtil et moins binaire, préférant tresser les valeurs imaginaires de la figure originelle avec une pratique intermédiale des fictions qui trouve dans les formes contemporaines la matière d’émancipations et de singularités, inversant alors la question de l’actualisation : au moyen d’un séduisant jeu de déplacements et de reformulations, Sherlock à NY n’apparaîtrait-il pas comme la figure métadiscursive susceptible de donner forme au conflit du contemporain et de l’épreuve virtuose de l’herméneutique. Question qui n’est pas sans pertinence en ces temps où les fictions policières télés semblent avoir délégué à l’assurance de l’expertise, du mentalisme et du profiling, et aux autres formes néopositivistes, l’exercice esthétique-logique de la pensée et de l’analytique comme virtuosité.

Dates et versions

hal-01723712 , version 1 (05-03-2018)

Identifiants

Citer

Denis Mellier. « An Englishman in New York »: actualisation, effets de Canon et transgressions dans Elementary de Robert Doherty (CBS, 2012-). TV/Series, 2015, Le Pilote et la chute, Beginnings and endings, 7, pp.36-59. ⟨10.4000/tvseries.278⟩. ⟨hal-01723712⟩
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