Teaching cultures. Knowledge for teaching first grade in France and the United States, 2002. ,
Apprendre à l'école, apprendre l'école. Des risques de construction des inégalités dès la maternelle, 2006. ,
La scolarisation de la France. Critique de l'état des lieux, pp.105-122, 1997. ,
, Knowledge and control. New directions for the sociology of education, vol.3, pp.47-69, 1967.
Comprendre l'échec scolaire. Élèves en difficultés et dispositifs pédagogiques, 2007. ,
Systèmes d'enseignement et systèmes de pensée, Revue internationale des sciences sociales, vol.19, pp.367-388, 1967. ,
, La reproduction. Éléments pour une théorie du système d'enseignement, 1970.
The problem of units and the circumstance for POMP, Multivariate behavioral research, vol.34, issue.3, pp.315-346, 1999. ,
, Pour une analyse comparée des configurations » dans M. Lallement, J. Spurk (dirs.), Stratégies de la comparaison internationale, pp.57-71, 2003.
, , 1938.
, Cohésion scolaire et politiques éducatives », Revue française de pédagogie, vol.164, pp.37-54, 2008.
, Withdrawing from school, vol.59, pp.117-142, 1989.
Academic success among students at risk for school failure, Journal of applied psychology, vol.82, issue.2, pp.221-234, 1997. ,
, Les sociologues de l'éducation américains et britanniques, 1997.
The psychological sense of school membership among adolescents : scale development and educational correlates », Psychology in the schools, vol.30, pp.79-90, 1993. ,
, Metric and Euclidean properties of dissimilarity coefficients, vol.3, pp.5-48, 1986.
Enjeux sociaux des contenus d'enseignement et de leurs réformes, 1990. ,
Promoting ethnic tolerance and patriotism : the role of education system characteristics, Comparative education review, vol.55, pp.56-81, 2011. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00668832
, La sociologie de l'éducation et l'opacité des savoirs, vol.4, pp.15-28, 1999.
Britain and a single market Europe, Prospects for a common school curriculum, 1990. ,
, De l'école unifiée aux écoles plurielles : évaluation internationale des politiques de différenciation et de diversification de l'offre éducative, thèse en sciences de l'éducation, Dijon, Université de Bourgogne.-2007a.-Les nouvelles politiques éducatives. La France fait-elle les bons choix ? Paris, Presses Universitaires de France.-2007b.-« L'évaluation des politiques éducatives. Apports, limites et nécessaire renouvellement des enquêtes internationales sur les acquis des élèves, pp.409-423, 2004.
, Dataset on curricula across OECD countries, 1995.
A world of difference ? Comparing learners across, Europe, 2003. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00105087
, L'usage politique des idées floues : l'éducation et la formation tout au long de la vie » dans O. Giraud, P. Warin (dirs.), Politiques publiques et démocratie, pp.109-135, 2008.
« School warmth, student participation and achievement », The journal of experimental education, vol.63, pp.127-138, 1995. ,
, Achievement inequality and the institutional structure of educational systems : a comparative perspective, vol.36, pp.407-428, 2010.
Student engagement at school. A sense of belonging and participation. Results from PISA, 2000. ,
Knowledge and control. New directions for the sociology of education, 1971. ,