K. M. Anderson-levitt, Teaching cultures. Knowledge for teaching first grade in France and the United States, 2002.

É. Bautier, Apprendre à l'école, apprendre l'école. Des risques de construction des inégalités dès la maternelle, 2006.

É. Bautier and J. Rochex, La scolarisation de la France. Critique de l'état des lieux, pp.105-122, 1997.

B. Bernstein, Knowledge and control. New directions for the sociology of education, vol.3, pp.47-69, 1967.

S. Bonnéry, Comprendre l'échec scolaire. Élèves en difficultés et dispositifs pédagogiques, 2007.

P. Bourdieu, Systèmes d'enseignement et systèmes de pensée, Revue internationale des sciences sociales, vol.19, pp.367-388, 1967.

P. Bourdieu and J. Passeron, La reproduction. Éléments pour une théorie du système d'enseignement, 1970.

P. Cohen, J. Cohen, L. S. Aiken, and S. G. West, The problem of units and the circumstance for POMP, Multivariate behavioral research, vol.34, issue.3, pp.315-346, 1999.

C. Dubar, C. Gadéa, and C. Rolle, Pour une analyse comparée des configurations » dans M. Lallement, J. Spurk (dirs.), Stratégies de la comparaison internationale, pp.57-71, 2003.

É. Durkheim, , 1938.

M. Duru-bellat, N. Mons, and E. Bydanova, Cohésion scolaire et politiques éducatives », Revue française de pédagogie, vol.164, pp.37-54, 2008.

J. D. Finn, Withdrawing from school, vol.59, pp.117-142, 1989.

J. D. Finn and D. A. Rock, Academic success among students at risk for school failure, Journal of applied psychology, vol.82, issue.2, pp.221-234, 1997.

J. Forquin, Les sociologues de l'éducation américains et britanniques, 1997.

C. Goodenow, The psychological sense of school membership among adolescents : scale development and educational correlates », Psychology in the schools, vol.30, pp.79-90, 1993.

J. C. Gower and P. Legendre, Metric and Euclidean properties of dissimilarity coefficients, vol.3, pp.5-48, 1986.

V. Isambert-jamati, Enjeux sociaux des contenus d'enseignement et de leurs réformes, 1990.

J. G. Janmaat and N. Mons, Promoting ethnic tolerance and patriotism : the role of education system characteristics, Comparative education review, vol.55, pp.56-81, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00668832

B. Lahire, La sociologie de l'éducation et l'opacité des savoirs, vol.4, pp.15-28, 1999.

M. Mclean, Britain and a single market Europe, Prospects for a common school curriculum, 1990.

N. Mons, De l'école unifiée aux écoles plurielles : évaluation internationale des politiques de différenciation et de diversification de l'offre éducative, thèse en sciences de l'éducation, Dijon, Université de Bourgogne.-2007a.-Les nouvelles politiques éducatives. La France fait-elle les bons choix ? Paris, Presses Universitaires de France.-2007b.-« L'évaluation des politiques éducatives. Apports, limites et nécessaire renouvellement des enquêtes internationales sur les acquis des élèves, pp.409-423, 2004.

N. Mons, E. Bydanova, J. G. Janmaat, M. Duru-bellat, C. Han et al., Dataset on curricula across OECD countries, 1995.

M. Osborn, P. Broadfoot, E. Mcness, C. Planel, B. Ravn et al., A world of difference ? Comparing learners across, Europe, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00105087

É. Verdier, L'usage politique des idées floues : l'éducation et la formation tout au long de la vie » dans O. Giraud, P. Warin (dirs.), Politiques publiques et démocratie, pp.109-135, 2008.

K. E. Voelkl, « School warmth, student participation and achievement », The journal of experimental education, vol.63, pp.127-138, 1995.

H. G. Werfhorst, . Van-de, and J. J. Mijs, Achievement inequality and the institutional structure of educational systems : a comparative perspective, vol.36, pp.407-428, 2010.

J. D. Willms, Student engagement at school. A sense of belonging and participation. Results from PISA, 2000.

M. F. Young, Knowledge and control. New directions for the sociology of education, 1971.