La bêtise des penseurs arabes. D'une forme de déraison à l'époque classique arabe. - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2014

The dumbness of Arabic thinkers. On a form of irrationality at the Arabic classical period.

La bêtise des penseurs arabes. D'une forme de déraison à l'époque classique arabe.

Guillaume de Vaulx D’arcy

Résumé

It first began with an attention to the way arab thinkers say words to each others. At the very beginning of the Xth century, Abū Ḥātim ar-Rāzī accused Abū Bakr to be an unbeliever. Two centuries later, Ghazālī speaks in terms of stupidity of the philosophers. Something happened in between. The arab thinkers pillory their predecessors and contemporaries for their stupidity. But we cannot understand the stupidity told about the arab thinkers if we don't understand the stupidity they spoke about, the precise and effective concept they built. This very concept reveals the central caesura of intellectual life, the caesura which separates reason and unreason and gives its norms to the thought. At this time, unreason is not the talkative madness but rather stupidity, which is a half-truth, assured by its logic, that leads to wander away from evident truth and fundamental morality. Stupidity characterize a half-truth which knowledge make thinkers renounce to obviousness and throw them into damnation. Stupidity is the paradox of moving away from truth in struggle to reach it. A synthesis of this concept can be read in the Revival of Religious Sciences, but philological analysis shows that Ghazālī inherits it ungratefully from a philosophic tradition which roots in the 10th century, especially in Fārābī's and Miskawayh's textes and can be still be tracked until the end of the 12th century in the book wich made this tradition popular and eternal, I mean the Ibn al-Jawzī's chronicles of stupids and idiots. The precision of the concept, the deep consciousness of its definition in great arabs' thought and the existence of an important literature on the character of idiots allows to found a history of unreason at the age of reason in islam.
La bêtise des penseurs arabes. D'une forme de déraison à l'époque classique arabe. DE VAULX D'ARCY Guillaume Résumé. Cela commence avec l'étude des insultes. Si au tout début du Xe siècle, Abū Ḥātim al-Rāzī accuse Abū Bakr d'être un mécréant, deux siècles plus tard, Ghazālī parlera de la bêtise des philosophes. Quelque chose s'est passé dans le cours du Xe siècle. C'est pour leur bêtise que chaque savant arabe met au pilori l'ensemble de ses prédécesseurs et contemporains. Mais cette bêtise qui caractériserait les penseurs ne prend sens que si l'on comprend que ces penseurs ont élaboré un concept précis et puissant de bêtise. C'est par lui que se manifeste la césure essentielle de la vie intellectuelle entre raison et déraison et que s'opère le travail de normalisation de la pensée. La déraison n'est à cette époque pas tant la folie et sa logorrhée que la bêtise et sa demi-vérité la conduisant avec l'assurance de la méthode à errer intellectuellement et moralement. La bêtise est une demi-vérité débouchant sur la renonciation aux vérités primordiales et sur la damnation. La bêtise tient le paradoxe de s'écarter indéfiniment de la vérité à force même de la chercher. Une synthèse de ce concept peut être lue dans La revivification des sciences religieuses, et c'est d'elle que nous partirons. Mais l'analyse philologique révèle bientôt que d'une part Ghazālī est l'héritier, ingrat, d'une tradition philosophique dont on peut revisiter l'élaboration au Xe siècle principalement chez Fārābī et Miskawayh et que d'autre part, ce même texte de Ghazālī reste une référence incontournable à la fin du XIIe siècle puisqu'il se retrouve partiellement recopié dans l'ouvrage qui popularisa et pérennisa le concept : Les chroniques des imbéciles et des demeurés d'Ibn al-Jawzī, ouvrage compilant une tradition bien plus large encore. Tant la précision du concept de bêtise et sa maîtrise par les grands auteurs que l'existence d'une littérature sur la figure des imbéciles permet de fonder ici une histoire, encore à écrire, de la déraison à l'époque classique de l'islam. Abstract. It first began with an attention to the way arab thinkers say words to each others. At the very beginning of the Xth century, Abū Ḥātim ar-Rāzī accused Abū Bakr to be an unbeliever. Two centuries later, Ghazālī speaks in terms of stupidity of the philosophers. Something happened in between. The arab thinkers pillory their predecessors and contemporaries for their stupidity. But we cannot understand the stupidity told about the arab thinkers if we don't understand the stupidity they spoke about, the precise and effective concept they built. This very concept reveals the central caesura of intellectual life, the caesura which separates reason and unreason and gives its norms to the thought. At this time, unreason is not the talkative madness but rather stupidity, which is a half-truth, assured by its logic, that leads to wander away from evident truth and fundamental morality. Stupidity characterize a half-truth which knowledge make thinkers renounce to obviousness and throw them into damnation. Stupidity is the paradox of moving away from truth in struggle to reach it. A synthesis of this concept can be read in the Revival of Religious Sciences, but philological analysis shows that Ghazālī inherits it ungratefully from a philosophic tradition which roots in the 10 th century, especially in Fārābī's and Miskawayh's textes and can be still be tracked until the end of the 12 th century in the book wich made this tradition popular and eternal, I mean the Ibn al-Jawzī's chronicles of stupids and idiots. The precision of the concept, the deep consciousness of its definition in great arabs' thought and the existence of an important literature on the character of idiots allows to found a history of unreason at the age of reason in islam. Mots-clés. Bêtise, déraison, Ghazālī, Fārābī, Miskawayh. Introduction. On peut comprendre le titre " la bêtise des penseurs arabes " dans le sens d'un génitif objectif : " la bêtise qui caractérise le discours des penseurs arabes " , et cette interprétation est juste. L'accusation d'être dénué d'intelligence est en effet l'insulte que se renvoient les plus grands philosophes et les plus grands théologiens. 1 Pour ne prendre qu'un exemple, al-Qiftī rapporte l'injure suivante adressée à Abū al-Barakāt al-Baġdadī, principal savant du XIIe siècle surnommé l'Unique de son temps, telle qu'elle est formulée par un poète (Al-Qiftī : 343) :

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Guillaume de Vaulx D’arcy. La bêtise des penseurs arabes. D'une forme de déraison à l'époque classique arabe.. Qu'est-ce que la philosophie arabe ?, Mar 2014, Paris, France. ⟨hal-01717549⟩
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