Accompagner un changement de fonction à partir d’un dispositif réflexif : l’analyse de pratiques comme lieu d’émergence d’un « genre professionnel » ? - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Questions Vives, recherches en éducation Année : 2015

Accompany a change of function from a reflexive device: the analysis of practices as place of emergence of a "professional genre "?

Accompagner un changement de fonction à partir d’un dispositif réflexif : l’analyse de pratiques comme lieu d’émergence d’un « genre professionnel » ?

Résumé

The article is interested in the transition from a function towards another supported by a device from accompaniment set up for new actors from education: the teacher-referents (TR) for the Adjustment to school and the Schooling of the Handicapped pupils (ASH). The theoreticalframework privileges a sociological entry on the dynamic identity ones, combined with an approach by “clinic of activity”. 15 TR were followed over four years (2010-2013). The results put forward many tensions. Beyond the emotional distance to which asks the institution, the TR evoke the impact of the relational dimension of their activity. The device of accompaniment is perceived by these actors like a help with the transition and the occasion to build with pars on the basis of emblematic situations (shared) the premises of a “professional genre”.
Fichier principal
Vignette du fichier
questionsvives-1826-n-24-accompagner-un-changement-de-fonction.pdf (211.31 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

hal-01715682 , version 1 (22-02-2018)

Identifiants

Citer

Thérèse Perez-Roux. Accompagner un changement de fonction à partir d’un dispositif réflexif : l’analyse de pratiques comme lieu d’émergence d’un « genre professionnel » ?. Questions Vives, recherches en éducation , 2015, Accompagnement des transitions professionnelles et dispositifs réflexifs en formation initiale et continue, 24, ⟨10.4000/questionsvives.1826⟩. ⟨hal-01715682⟩
100 Consultations
336 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More