F. Rinck, Comment gérer les sources dans un article de recherche? Un scénario didactique pour les apprentis-chercheurs Le discours rapporté : approches linguistiques et perspectives didactiques, pp.181-196, 2013.

D. Russel, ??crits universitaires / ??crits professionnalisants / ??crits professionnels??: est-ce qu?????????crire pour apprendre???? est plus qu???un slogan???, Pratiques, vol.153154, issue.153-154, pp.21-34, 2010.
DOI : 10.1177/0741088397014004004

B. Street, Literacies across educational contexts: Mediating learning and teaching, 2005.

U. Wingate, A comparison of Additional " and " Embedded " . Approaches to Teaching Writing in the Disciplines Writing in the disciplines, pp.65-87, 2011.

V. V. Bontems, Quelques ??l??ments pour une ??pist??mologie des relations d?????chelle chez Gilbert Simondon, Appareil, vol.2, issue.2, pp.35-54, 1998.
DOI : 10.1007/BF02990498

N. Kriegeskorte, Open Evaluation: A Vision for Entirely Transparent Post-Publication Peer Review and Rating for Science, Frontiers in Computational Neuroscience, vol.6, issue.7, 2012.
DOI : 10.3389/fncom.2012.00079

M. Meyer, The rise of the knowledge borker, Journal of science communication, vol.1, issue.32, pp.118-127, 2010.

U. Pöschl, Multi-Stage Open Peer Review: Scientific Evaluation Integrating the Strengths of Traditional Peer Review with the Virtues of Transparency and Self-Regulation, Frontiers in Computational Neuroscience, vol.6, issue.6, 2012.
DOI : 10.3389/fncom.2012.00033

G. Sensevy, . Aubier, B. Stiegler, and R. Smith, Le sens du savoir Eléments pour une théorie de l'action conjointe en didactique Du mode d'existence des objets techniques Temps et individuation technique, psychique, et collective dans l'oeuvre de Simondon. Dans Multitudes Web [en ligne : http://www.multitudes.net/Tempset-individuation-technique Effect of open peer review on quality of reviews and on reviewers'recommendations: a randomised trial, BMJ, vol.10, issue.06, 0318.

R. Étienne, Autour des mots formation, à et par, recherche. Recherche et formation, n° 59, coordonné par Françoise Clerc, pp.121-132, 2008.

R. Étienne, A quelles conditions l'évaluation peut-elle devenir l'élément moteur de la formation initiale et continue ? Écrire sa pratique professionnelle ? secteurs sanitaire, social et éducatif ? De l'activité au rendre compte, In D. Millet et J. Berton (dir, pp.89-100, 2014.

Y. Fumat and R. Monjo, Petite enfance : représentations et pratiques -Varias, 2012.

L. Éducation-et-socialisation and C. Cahiers-du, Montpellier : PULM et en ligne à l'adresse

J. Leplat and J. Hoc, Tâche et activité dans l'analyse psychologique des situations, Cahiers de psychologie cognitive, vol.3, issue.1, pp.49-63, 1983.

M. Maquaire, Formation et lectures des enseignants : des incidences sur les pratiques ? Le français aujourd'hui, n° 136, pp.87-94, 2002.
DOI : 10.3917/lfa.136.0087

S. Moussay, R. Étienne, and J. Méard, Impact de la situation tutorale sur l'activité en classe des enseignants novices: étude du développement professionnel par le sens et par l'efficience. Revue des Sciences de l'éducation, volume XXXVII, pp.105-128, 2011.
DOI : 10.7202/1007668ar

URL : http://www.erudit.org/fr/revues/rse/2011-v37-n1-rse01/1007668ar.pdf

. Québec, . Montréal, and . Le, iPad and Kindle Reading Speeds. Evidence-Based User Experience Research, Training, and Consulting, 2010.

D. Pumain and F. Dardel, L'évaluation de la recherche et de l'enseignement supérieur. Rapport remis à Mme la Ministre de l'enseignement supérieur et de la recherche, p.98, 2014.

L. Ria and S. Leblanc, Conception de la plate-forme de formation Néopass@ction à partir d'un observatoire de l'activité des enseignants débutants : enjeux et processus, 2011.
DOI : 10.4000/activites.2618

URL : http://journals.openedition.org/activites/pdf/2618

E. Wenger, La théorie des communautés de pratique. Apprentissage, sens et identité, 2005.

A. Gass, Paying to Free Science: Costs of Publication as Costs of Research, Serials Review, vol.31, issue.2, pp.103-106, 2005.
DOI : 10.1371/journal.pbio.0030097

M. Getz, Open-Access Scholarly Publishing in Economic Perspective, Journal of Library Administration, vol.180, issue.1, pp.1-39, 2005.
DOI : 10.1257/000282803321947560

A. Gonin and S. Jochems, Nouvelles pratiques sociales en ligne. Enjeux et potentialités de la diffusion des savoirs via Internet à l'heure du 2.0, Nouvelles pratiques sociales, pp.1-11, 2013.

C. Gumpenberger, M. Ovalle-perandones, J. Et, and . Gorraiz, On the impact of Gold Open Access journals, Scientometrics, vol.59, issue.11, pp.221-238, 2013.
DOI : 10.1002/asi.20880

C. Hess and E. Ostrom, Understanding Knowledge as a Commons: From Theory to Practice, 2007.

L. Crosnier and H. , Préface Histoires et culture du Libre (p. V-XII). Paris : Framabook. En ligne, 2013.

S. Ruphy, Pluralismes scientifiques. Enjeux épistémiques et métaphysiques, 2013.

H. Peyronie, Les sciences de l'éducation, une discipline ? Logique institutionnelle et logique épistémologique : une relation dialectique Les sciences de l'éducation, des recherches, une discipline, L'Harmattan, pp.177-196, 2002.

D. Pontille and D. Torny, Rendre publique l?????valuation des SHS??: les controverses sur les listes de revues de l???AERES, Quaderni, issue.77, pp.11-24, 2012.
DOI : 10.1177/000312240907400104

A. Prost, Pour un programme stratégique de recherche en éducation. Paris : La documentation française. educational research fait exception et offre plusieurs excellents exemples, 2001.

K. K. Références-bibliographiques-abovitz and J. Harnish, Challenges new science teachers face, Review of educational research, vol.76, issue.4, pp.653-690, 2007.

D. N. Boote and P. Belle, Scholars before researchers : on the centrality of the dissertation literature reviewin research preparation. Educational researcher, pp.3-15, 2005.

P. W. Bridgman, The logic of modern physics, 1927.

E. A. Davis, D. Petish, and J. Smithey, Challenges New Science Teachers Face, Review of Educational Research, vol.76, issue.4, pp.607-651, 2007.
DOI : 10.3102/00346543076004607

A. Fink, Conducting research literature reviews. From the Internet to paper (2 ème édition) Thousand Oaks, California : Sage, 2005.

C. Gohier, La recherche théorique en sciences humaines : réflexions sur la validité d'énoncés théoriques en éducation. Revue des sciences de l'éducation, pp.267-284, 1998.

J. A. Greene and R. Azevedo, A Theoretical Review of Winne and Hadwin???s Model of Self-Regulated Learning: New Perspectives and Directions, Review of Educational Research, vol.77, issue.3, pp.334-372, 2007.
DOI : 10.3102/003465430303953

N. R. Hanson, Patterns of Discovery, American Journal of Physics, vol.27, issue.4, 1961.
DOI : 10.1119/1.1934835

C. Hempel, Éléments d'épistémologie (2 ème édition), 1966.

C. Hempel, Fundamentals of concept formation in empirical science (dir.) : Foundations of the unity of science. Toward an international encyclopedia ofunified science, 1939.

M. Hurteau, G. Lachapelle, and S. Houle, Comprendre les pratiques évaluatives afin de les améliorer : la modélisation du processus spécifique à l'évaluation de programme, 2006.

M. M. Kennedy, Defining a literature. Educational researcher, pp.139-147, 2007.
DOI : 10.3102/0013189x07299197

E. Nagel, The structure of science. Problems in the logic of scientific explanation, 1979.

A. Pap, An introduction to the philosophy of science, 1962.

H. Reichenbach, Elements of symbolic logic, 1947.

V. J. Shute, Focus on Formative Feedback, Review of Educational Research, vol.78, issue.1, pp.153-189, 2008.
DOI : 10.3102/0034654307313795

A. Schutz, Home Is a Prison in the Global City: The Tragic Failure of School-Based Community Engagement Strategies, Review of Educational Research, vol.76, issue.4, pp.691-743, 2007.
DOI : 10.3102/00346543076004691

R. M. Smith, A comparison of methods for determining dimensionality in Rasch measurement. Structural equation modeling, n° 31, pp.25-40, 1996.

D. W. Stinson, African American Male Adolescents, Schooling (and Mathematics): Deficiency, Rejection, and Achievement, Review of Educational Research, vol.76, issue.4, pp.477-506, 2007.
DOI : 10.3102/00346543076004477

S. E. Toulmin, The uses of argument (2 e édition). Cambridge, 2003.

H. Wainer, Measurement Problems, Journal of Educational Measurement, vol.17, issue.4, pp.1-21, 1993.
DOI : 10.1007/978-1-4612-4976-4_2

M. W. Wartofsky, Conceptual foundations of scientific thought, 1968.

E. Weber, Globalization, ???Glocal??? Development, and Teachers??? Work: A Research Agenda, Review of Educational Research, vol.77, issue.3, pp.279-309, 2007.
DOI : 10.3102/003465430303946

URL : http://repository.up.ac.za/bitstream/2263/5066/1/Weber_Globalisation%282007%29.pdf

J. H. Woodger, R. Neurath, C. Carnap, and . Morris, The technique of theory construction) : Foundations of the unity of science. Toward an international encyclopedia of unified science, 1939.