Comment gérer les sources dans un article de recherche? Un scénario didactique pour les apprentis-chercheurs Le discours rapporté : approches linguistiques et perspectives didactiques, pp.181-196, 2013. ,
??crits universitaires / ??crits professionnalisants / ??crits professionnels??: est-ce qu?????????crire pour apprendre???? est plus qu???un slogan???, Pratiques, vol.153154, issue.153-154, pp.21-34, 2010. ,
DOI : 10.1177/0741088397014004004
Literacies across educational contexts: Mediating learning and teaching, 2005. ,
A comparison of Additional " and " Embedded " . Approaches to Teaching Writing in the Disciplines Writing in the disciplines, pp.65-87, 2011. ,
Quelques ??l??ments pour une ??pist??mologie des relations d?????chelle chez Gilbert Simondon, Appareil, vol.2, issue.2, pp.35-54, 1998. ,
DOI : 10.1007/BF02990498
Open Evaluation: A Vision for Entirely Transparent Post-Publication Peer Review and Rating for Science, Frontiers in Computational Neuroscience, vol.6, issue.7, 2012. ,
DOI : 10.3389/fncom.2012.00079
The rise of the knowledge borker, Journal of science communication, vol.1, issue.32, pp.118-127, 2010. ,
Multi-Stage Open Peer Review: Scientific Evaluation Integrating the Strengths of Traditional Peer Review with the Virtues of Transparency and Self-Regulation, Frontiers in Computational Neuroscience, vol.6, issue.6, 2012. ,
DOI : 10.3389/fncom.2012.00033
Le sens du savoir Eléments pour une théorie de l'action conjointe en didactique Du mode d'existence des objets techniques Temps et individuation technique, psychique, et collective dans l'oeuvre de Simondon. Dans Multitudes Web [en ligne : http://www.multitudes.net/Tempset-individuation-technique Effect of open peer review on quality of reviews and on reviewers'recommendations: a randomised trial, BMJ, vol.10, issue.06, 0318. ,
Autour des mots formation, à et par, recherche. Recherche et formation, n° 59, coordonné par Françoise Clerc, pp.121-132, 2008. ,
A quelles conditions l'évaluation peut-elle devenir l'élément moteur de la formation initiale et continue ? Écrire sa pratique professionnelle ? secteurs sanitaire, social et éducatif ? De l'activité au rendre compte, In D. Millet et J. Berton (dir, pp.89-100, 2014. ,
Petite enfance : représentations et pratiques -Varias, 2012. ,
Montpellier : PULM et en ligne à l'adresse ,
Tâche et activité dans l'analyse psychologique des situations, Cahiers de psychologie cognitive, vol.3, issue.1, pp.49-63, 1983. ,
Formation et lectures des enseignants : des incidences sur les pratiques ? Le français aujourd'hui, n° 136, pp.87-94, 2002. ,
DOI : 10.3917/lfa.136.0087
Impact de la situation tutorale sur l'activité en classe des enseignants novices: étude du développement professionnel par le sens et par l'efficience. Revue des Sciences de l'éducation, volume XXXVII, pp.105-128, 2011. ,
DOI : 10.7202/1007668ar
URL : http://www.erudit.org/fr/revues/rse/2011-v37-n1-rse01/1007668ar.pdf
iPad and Kindle Reading Speeds. Evidence-Based User Experience Research, Training, and Consulting, 2010. ,
L'évaluation de la recherche et de l'enseignement supérieur. Rapport remis à Mme la Ministre de l'enseignement supérieur et de la recherche, p.98, 2014. ,
Conception de la plate-forme de formation Néopass@ction à partir d'un observatoire de l'activité des enseignants débutants : enjeux et processus, 2011. ,
DOI : 10.4000/activites.2618
URL : http://journals.openedition.org/activites/pdf/2618
La théorie des communautés de pratique. Apprentissage, sens et identité, 2005. ,
Paying to Free Science: Costs of Publication as Costs of Research, Serials Review, vol.31, issue.2, pp.103-106, 2005. ,
DOI : 10.1371/journal.pbio.0030097
Open-Access Scholarly Publishing in Economic Perspective, Journal of Library Administration, vol.180, issue.1, pp.1-39, 2005. ,
DOI : 10.1257/000282803321947560
Nouvelles pratiques sociales en ligne. Enjeux et potentialités de la diffusion des savoirs via Internet à l'heure du 2.0, Nouvelles pratiques sociales, pp.1-11, 2013. ,
On the impact of Gold Open Access journals, Scientometrics, vol.59, issue.11, pp.221-238, 2013. ,
DOI : 10.1002/asi.20880
Understanding Knowledge as a Commons: From Theory to Practice, 2007. ,
Préface Histoires et culture du Libre (p. V-XII). Paris : Framabook. En ligne, 2013. ,
Pluralismes scientifiques. Enjeux épistémiques et métaphysiques, 2013. ,
Les sciences de l'éducation, une discipline ? Logique institutionnelle et logique épistémologique : une relation dialectique Les sciences de l'éducation, des recherches, une discipline, L'Harmattan, pp.177-196, 2002. ,
Rendre publique l?????valuation des SHS??: les controverses sur les listes de revues de l???AERES, Quaderni, issue.77, pp.11-24, 2012. ,
DOI : 10.1177/000312240907400104
Pour un programme stratégique de recherche en éducation. Paris : La documentation française. educational research fait exception et offre plusieurs excellents exemples, 2001. ,
Challenges new science teachers face, Review of educational research, vol.76, issue.4, pp.653-690, 2007. ,
Scholars before researchers : on the centrality of the dissertation literature reviewin research preparation. Educational researcher, pp.3-15, 2005. ,
The logic of modern physics, 1927. ,
Challenges New Science Teachers Face, Review of Educational Research, vol.76, issue.4, pp.607-651, 2007. ,
DOI : 10.3102/00346543076004607
Conducting research literature reviews. From the Internet to paper (2 ème édition) Thousand Oaks, California : Sage, 2005. ,
La recherche théorique en sciences humaines : réflexions sur la validité d'énoncés théoriques en éducation. Revue des sciences de l'éducation, pp.267-284, 1998. ,
A Theoretical Review of Winne and Hadwin???s Model of Self-Regulated Learning: New Perspectives and Directions, Review of Educational Research, vol.77, issue.3, pp.334-372, 2007. ,
DOI : 10.3102/003465430303953
Patterns of Discovery, American Journal of Physics, vol.27, issue.4, 1961. ,
DOI : 10.1119/1.1934835
Éléments d'épistémologie (2 ème édition), 1966. ,
Fundamentals of concept formation in empirical science (dir.) : Foundations of the unity of science. Toward an international encyclopedia ofunified science, 1939. ,
Comprendre les pratiques évaluatives afin de les améliorer : la modélisation du processus spécifique à l'évaluation de programme, 2006. ,
Defining a literature. Educational researcher, pp.139-147, 2007. ,
DOI : 10.3102/0013189x07299197
The structure of science. Problems in the logic of scientific explanation, 1979. ,
An introduction to the philosophy of science, 1962. ,
Elements of symbolic logic, 1947. ,
Focus on Formative Feedback, Review of Educational Research, vol.78, issue.1, pp.153-189, 2008. ,
DOI : 10.3102/0034654307313795
Home Is a Prison in the Global City: The Tragic Failure of School-Based Community Engagement Strategies, Review of Educational Research, vol.76, issue.4, pp.691-743, 2007. ,
DOI : 10.3102/00346543076004691
A comparison of methods for determining dimensionality in Rasch measurement. Structural equation modeling, n° 31, pp.25-40, 1996. ,
African American Male Adolescents, Schooling (and Mathematics): Deficiency, Rejection, and Achievement, Review of Educational Research, vol.76, issue.4, pp.477-506, 2007. ,
DOI : 10.3102/00346543076004477
The uses of argument (2 e édition). Cambridge, 2003. ,
Measurement Problems, Journal of Educational Measurement, vol.17, issue.4, pp.1-21, 1993. ,
DOI : 10.1007/978-1-4612-4976-4_2
Conceptual foundations of scientific thought, 1968. ,
Globalization, ???Glocal??? Development, and Teachers??? Work: A Research Agenda, Review of Educational Research, vol.77, issue.3, pp.279-309, 2007. ,
DOI : 10.3102/003465430303946
URL : http://repository.up.ac.za/bitstream/2263/5066/1/Weber_Globalisation%282007%29.pdf
The technique of theory construction) : Foundations of the unity of science. Toward an international encyclopedia of unified science, 1939. ,